برپایی تجمع در حمایت از مردم افغانستان در واشنگتن دی.سی

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۰۰۵۰۴۷ سرخط اخبار

چند صد تن روز یکشنبه در نزدیکی کاخ سفید تجمعی را در حمایت از مردم افغانستان بعد از رخدادهای اخیر شهر کابل برپا کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل روز یکشنبه طالبان وارد شهر کابل پایتخت افغانستان شد تا با دولت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درخصوص انتقال قدرت مذاکره کند و غنی نیز در ادامه کنار رفته و کشور را ترک کرد. غنی گفت که تصمیمش را تحت تاثیر میل به جلوگیری از خشونت همچنان که این شبه نظامیان آماده اجرای حمله به پایتخت بودند، گرفته است.

جمعیت "مردم افغانستان" روز یکشنبه با به دست گرفتن علامتها، بنرها و پرچمها در مقابل کاخ سفید تجمعی را برپا کرد. روی برخی از این علامت‌ها نوشته شده بود: "آنهایی که مسئول هستند باید مجازات شوند"،"کی ما صلح را خواهیم شناخت"،"جلوی پناهگاه‌های امن تروریستها را بگیرید"، "وقتی زندگی افغانها سرکوب شود هیچ کس آزاد نیست"، "خشونت را متوقف کنید" و "زنان افغان را نجات دهید".

طبق گزارش خبرنگار اسپوتنیک، بسیاری از این مردم تجمع کننده لباسهای ملی خود را به تن داشتند و بسیاری از آنها به همراه اعضای خانواده خود در تجمع مقابل کاخ سفید شرکت کردند. این تجمع در ساعت ۰۴۰۰ عصر یکشنبه به وقت محلی به صورت صلح آمیز برپا شده و نیروهای امنیتی در محل تجمع تقویت نشدند. مردم شعار می‌دادند: "ما خواستار صلح هستیم"، "ما خواستار عدالت هستیم".

سازمان دهنده‌های این تجمع به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند، اطلاعات مربوط به آن روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته و انتظار می‌رفت که تا ساعت ۷ عصر به وقت محلی ادامه یابد.

موسی صدیقی، یکی از سازمان دهنده‌های این تجمع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، تجمع در همبستگی با مسلمانها و مردم افغان سازمان دهی شد.

صدیقی اظهار کرد: هر دولتی که روی کار بیاید، ما فقط دعا می‌کنیم که شهروندان محلی و مردم افغانستان دیگر رنج نکشند و ما برای یک آینده بهتر برای همه افغانها، به ویژه زنان و دختران و خواهرانمان در افغانستان دعا می‌کنیم. ما امیدواریم که هر حکومت و هر دولتی که روی کار بیاید اجازه به تحصیل، اجازه به فعالیت مدارس و اجازه به تمامی حقوق برابر برای همه انسانها در افغانستان دهد.

او گفت که هیچ طرفی در افغانستان خواستار جنگ نیست. او ادامه داد: ما در وطنمان خانواده داریم و با آنها تماس میگیریم و مدام حالشان را می‌پرسیم. تا به الان، همه چیز آرام بوده است، خونریزی رخ نداده است و کسی دست به شلیک یا کشتار نزده است.

صدیقی به اسپوتنیک تصریح کرد، انتظار چندانی از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در قبال افغانستان ندارد.

او گفت: من انتظار ندارم این دولت بیشتر از آنچه که تا حالا انجام داده برای افغانستان کاری انجام دهد. اگر هم انتظاری باشد من انتظار دارم آنها وضعیت را با غفلت ورزیدن کامل نسبت به همه چیز بدتر نکنند. من از آنها انتظار پاسخگو بودن و فرستادن کمکهای خارجی و اطمینان پیدا کردن از این که مردم بتوانند زمستان را سر کنند و اطمینان پیدا کردن از اتحاد همه ما برای بازسازی افغانستان را دارم. صرف نظر از دولت، مردم شایسته آینده‌ای بهتر هستند.

روز شنبه بایدن اجازه به استقرار ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان به منظور تضمین خارج سازی امن پرسنل دیپلماتیک آمریکا را داد. همچنین روز یکشنبه رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که پنتاگون اجازه به استقرار ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی دیگر به منظور تسهیل خارج شدن شهروندان آمریکایی از کابل را داده که به این ترتیب مجموع تعداد سربازان آمریکایی موقتا استقرار یافته در افغانستان به ۶۰۰۰ تن رسید.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :