معرفی «ایران زیبا» در اوج بی‌سلیقگی/ وقتی گنجینه گرانبها در سرزمین آفتاب دیده نشد

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۰۰۴۹۹۴ سرخط اخبار

نمایشگاه "ایران زیبا" در حالی در ژاپن برپا شده که زمان و مکان مناسبی برای معرفی فرهنگ ایران اسلامی نبوده است.

معرفی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با توجه به برگزاری المپیک در توکیو، کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت با برپایی یک نمایشگاه، ایران اسلامی را در جریان این بازی‌ها معرفی کند؛ ایده‌ای مناسب اما در اجرا نامناسب.

این نمایشگاه از ۵ مرداد با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، وزیر فرهنگ علوم و ورزش ژاپن و دیگر مقامات این کشور افتتاح شد.

کمیته ملی المپیک پیش از این در نظر داشت نمایشگاه را در دانشگاه موساشینو توکیو برگزار کند اما به دلیل شیوع کرونا مکان نمایشگاه به سفارت ایران در ژاپن منتقل شد! اما فقط مکان نمایشگاه نبود که نامناسب به نظر می‌رسید.

14000509000654_Test_NewPhotoFree.jpg

نکته دیگری که در اینجا باید اشاره کرد، این است که کمیته ملی المپیک کشورمان چه هدفی از برپایی این نمایشگاه داشته و چقدر به آن اهداف رسیده است؟

نگاهی کوتاه به این نمایشگاه نشان می‌دهد طراحی آن در اوج بی‌سلیقگی صورت گرفته و صرف استفاده از چند مجسمه، بنر و میله نمی‌تواند فرهنگ چند هزارساله را در مدت چند روز به نمایش گذارد. اکنون این ابهام  وجود دارد که چه هزینه ای برای این به ظاهر نمایشگاه هزینه شده و آیا شخصی هم جهت آن اعزام شده است!

موضوع دیگری که در برپایی این نمایشگاه بدان توجه نشده، مخاطب شناسی است. آیا نمایشگاه تشکیل شده آنقدر جذابیت دارد که شهروندان ژاپنی را در بحران کرونا و شرایط اضطراری به سفارت ایران بکشاند؟

14000509000653_Test_NewPhotoFree.jpg

از روز ۵ مرداد که نمایشگاه افتتاح شده چند نفر خارجی از آن بازدید کرده و با توجه به هزینه‌های صورت گرفته، چه دستاوردی برای ایران و ورزش کشور داشته است؟ نمایشگاهی که در مراسم افتتاحیه آن چند عکس گرفته شده و مقامات کشورمان سخنرانی کرده‌اند، چقدر به هدف اصلی برپایی نمایشگاه یعنی معرفی "ایران زیبا" موثر بوده است؟

به نظر می‌رسد برپایی این‌ نمایشگاه آن هم در شرایطی که کرونا همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده و همه دولت‌ها در تلاش هستند از تجمعات جلوگیری کنند، در این المپیک ایده مناسبی نبوده و محیط آن نیز به گونه‌ای نیست که بتواند مخاطب خارجی جذب کند. با هزینه‌های صورت گرفته برای طراحی این نمایشگاه تنها چیزی که حاصل شده "هیچ" است.


( ۲ )

نظر شما :

ا.ه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۲:۲۵
با سلام در صورت پنهان ماندن هویت اینجانب اطلاعات بیشتری خدمتتان ارسال خواعد شد ایرانی مقیم ژاپن