سفیر هند: فلسطینی‌ها حق دارند کشور مستقل داشته باشند/کشمیر بخشی از هند است+پاسخ پاکستان

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۲ کد : ۲۰۰۴۶۴۳ سرخط اخبار

سفیر هند و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که فلسطینی‌ها حق دارند کشور مستقل داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، ت.اس. تریمورتی، سفیر هند در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت در کنفرانس مطبوعاتی گفت: اولویت‌های هند در این ماه امنیت دریایی و حمایت از کارکنان در عملیات حفظ صلح و مبازه با تروریسم است. ناندرا مودی، نخست وزیر هند ۹ اوت ریاست جلسه شورای امنیت درباره امنیت دریایی را برعهده خواهد داشت.

وی درباره موضع هند درباره حمایت از مبارزه مردم فلسطین و در عین داشتن روابط ممتاز با رژیم صهیونیستی گفت: موضع ما درباره مسئله فلسطین ثابت است. ما از هدف فلسطین برای تشکیل کشور دارای حاکمیت و مستقل که در کنار اسرائیل در صلح و امنیت زندگی کند، حمایت می‌کنیم. ما همواره ایمان داریم که راهکار تشکیل "دو کشوری" همان راهکاری است که صلح دائم را برای مردم فلسطین و اسرائیل تضمین می‌کند. این راهکار باید از طریق مذاکرات میان طرف‌ها درباره مسائل نهایی محقق شود.

سفیر هند گفت: ما همواره آماده همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین المللی برای آغاز این مذاکرات و بازگشت به روند صلح هستیم. ما خواهان راهکار عادلانه و دائمی برای نزاع فلسطین و اسرائیل هستیم و با تمام طرف‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. ما خواهان آتش بس طولانی مدت است. درحال حاضر شورای امنیت بر تلاش‌های انسانی و کمک‌ها به غزه متمرکز است. ما در این راستا با تشکیلات خودگردان فلسطین همکاری می‌کنیم.

وی گفت: ما از تشکیلات خودگردان فلسطین ۷۰ میلیون دلار در زمینه خودکفایی حمایت کردیم. همچنین پروژه‌های مهمی برای اجرا وجود دارد.

این سفیر در پاسخ به سوالی درباره موضع هند درخصوص حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر از طریق همه پرسی سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت گفت: من ابتدا تأکید می‌کنم که جامو و کشمیر بخش جدایی ناپذیر و اصیل هند هستند. اول باید این مسئله به رسمیت شناخته شود. تمام مسائل مربوط به جامو و کشمیر جزو مسائل داخلی هند هستند. زمانی که این مسئله را در شورای امنیت گفتم تقریبا تمام اعضا با آن موافقت کردند. باید به مسئله قطعنامه‌های شورای امینت اشاره کنم که آخرین توافق میان پاکستان و هند سال ۱۹۷۲ انجام شد که براساس آن باید اختلافات میان طرف‌ها با روش‌های مسالمت آمیز و مذاکره حل شود. پاکستان که این توافق را امضا کرده باید به آن پایبند باشد. اما آنچه که درباره تغییرات قانون اساسی سال ۲۰۱۹ وجود دارد درباره وضعیت موقت جامو و کشمیر است. این تغییرات قانون اساسی براساس اقدامات پارلمانی ثابت انجام شده و جزو اختیارات پارلمان است.

در این راستا هیئت پاکستان در سازمان ملل در پاسخ به سفیر هند بر چند مسئله تأکید کرد که عبارتند:

-جامو و کشمیر منطقه مورد مناقشه هستند و بخش جدایی ناپذیر هند نیستند.

-قطعنامه‌های شورای امنیت همچنان درباره برگزاری همه پرسی وجود دارد و نمی‌توان آن را لغو کرد.

-اقدامات یکجانبه و غیرقانونی هند در پنج اوت ۲۰۱۹ نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و باطل است.

-مذاکرات میان هند و پاکستان در صورتی مثمرثمر خواهد بود که هند تمام اقدامات یکجانبه و غیرقانونی سال ۲۰۱۹ و مابعد این تاریخ درباره لغو تغییرات جمعیتی و سرکوب و نقض حقوق بشر در جامو و کشمیر را لغو کند.


( ۲ )

نظر شما :