ایران از پیشتازان اهدای خون در دوران کرونا

۰۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۹ کد : ۲۰۰۴۵۳۷ سرخط اخبار

در دوران کرونا میزان اهدای خون در جهان کاهش داشته، اما در ایران این کاهش بسیار اندک‌ بود و ایرانیان مانند همیشه در این کار نیز پیشتاز بودند و نیازهای کشور به خون را تأمین کردند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: یکی از افتخارات سازمان انتقال خون ایران در پاندمی کووید ۱۹ در دو سال گذشته ادامه اهدای  بدون چشمداشت و صددرصد داوطلبانه مانند دوران پیش از شیوع کرونا در ایران است.

بشیر حاجی بیگی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا فقط کاهش هشت و نیم درصدی اهدای خون در ایران را داشتیم که در مقایسه با آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی کاهش اهدای خون در کل جهان این کاهش چندان نیست.

وی افزود: این در حالی است که در برخی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی تا ۵۰ درصد هم کاهش اهدای خون گزارش شده است. این مسئله در آمریکا به جایی رسید که کاهش اهدا منجر به پرداخت‌های تشویقی در آمریکا شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در ۲۴ خرداد ماه ( روز جهانی اهدای خون) سال ۱۴۰۰ صلیب‌سرخ آمریکا با وجود واکسیناسیون گسترده در آمریکا و عبور از پیک های کرونا طی بیانیه ای کمبود شدید ذخایر خونی خود و وضعیت اضطراری را اعلام کرد و برای جذب اهدا کنندگان اقدام به ارائه کارت‌های هدیه ۱۰ دلاری و شانس برنده شدن در قرعه کشی جوایز ۵۰ هزار دلاری را کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام صلیب‌سرخ آمریکا مغایر با تمامی استانداردهای بین المللی و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی است و می‌توان گفت که از سال ۲۰۲۰ صلیب سرخ آمریکا برای تشویق اهداکنندگان به اهدای خون اقدام به انجام تست آنتی بادی رایگان کووید ۱۹ برای تمامی اهدا کنندگان خون کرده است.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: این در حالی است که با وجود ادامه همه گیری کرونا در ایران سازمان انتقال خون ایران با حمایت اهدا کنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مالی به میزان پایداری از ذخایر خونی رسیده است.

 

وی تاکید کرد: در طول پاندمی کرونا ما شاهد رشد اهداکنندگان بار اول و باسابقه بودیم و همچنین رکورد هشت ساله اهدای خون توسط بانوان در طول سال شکسته شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: به جز چند روز در اوایل پاندمی در دو سال گذشته ذخایر خون در ایران به کمبود بحرانی تاکنون نرسیده است و به جز روزهای بسیار اندک هرگز نسبت به توزیع به درخواست تالاسمی‌ها آنکولوژی و اورژانس زیر ۹۰ درصد نبوده است.

وی ادامه داد: توزیع به درخواست تمامی مراکز درمانی هرگز در هیچ نقطه کشور به زیر ۵۰ در درصد نرسیده و میانگین دو سال گذشته بالای ۷۵ درصد بود و بر طبق آماری که از واحد جذب سازمان انتقال خون گرفته شده میانگین درخواست به توزیع خون در سال گذشته ۸۶.۴ درصد بوده است و در سال ۹۸ این میزان ۸۳ درصد بوده است.

شاخص امنیت خون همانند دوران پیش از کرونا در حد کشورهای توسعه یافته است

حاجی بیگی تاکید کرد: شاخص امنیت خون همانند دوران پیش از کرونا در حد کشورهای توسعه یافته با درآمد سرانه بالا است که تست های غربالگری مولکولی در اختیار دارند؛ نرخ شروع هپاتیت B , C و اچ آی وی، در میان اهدا کنندگان خون در ایران پایین ترین نرخ در منطقه مدیترانه شرقی است.

وی گفت: در خیزهای دوران کرونا تمامی پایگاه های انتقال خون افزایش شیفت داشتند اما حتی یک ریال از اعتبارات کرونا به انتقال خون اختصاص نیافته است.

منبع:‌ ایرنا


نظر شما :