آمادگی عراق برای دور چهارم مذاکرات استراتژیک با آمریکا

۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۱ کد : ۲۰۰۴۰۵۳ سرخط اخبار

دو مسئول عراقی از آمادگی دولت بغداد برای دور چهارم مذاکرات استراتژیک با آمریکا که قرار است در واشنگتن برگزار ‌شود، خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، دو مسئول عراقی برجسته در بغداد اعلام کردند: تیم دولتی درحال فراهم کردن مقدمات با سفارت آمریکا در بغداد برای مشخص کردن موعد دور چهارم مذاکرات استراتژیک است.

این مذاکرات قرار است بعد از پایان تعطیلات عید قربان در عراق یعنی اواخر ماه ژوئیه در واشنگتن برگزار شود.

مقدمات مذکور شامل توافق بر سر پرونده‌هایی است که درباره آن گفتگو خواهد شد و همچنین توافق‌های اولیه درباره آن به ویژه درباره بند عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق است.

اوایل آوریل دو طرف عراقی و آمریکایی دور سوم مذاکرات را برگزار کردند که اولین مذاکرات در دوره جو بایدن، رئیس جمهور عراق بود.

در این مذاکرات که به ریاست فواد حسین، وزیر خارجه آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برگزار شد با تغییر نقش نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی به مأموریت‌های آموزشی و مشورتی و حمایت از نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش و تقویت نهادهای دولتی و ارائه کمک به عراق در بحران بهداشتی و مالی تغییر یافت.

یک مسئول عالی‌رتبه در دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد: هنوز مشخص نشده که آیا نخست وزیر به عنوان رئیس هیئت به واشنگتن خواهد رفت یا وزیر خارجه. این مسئله به تحولات سیاسی و امنیتی کنونی عراق بستگی دارد.

مذاکرات بین تیم دولتی شامل وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی و دفتر نخست وزیر و فرماندهی عملیات برای مشخص کردن پرونده‌هایی که درباره آن گفتگو می‌شود ادامه دارد. با طرف آمریکایی نیز برای مقدمه چینی برای دور چهارم گفتگو شده است.

یک مسئول عراقی اعلام کرد: احتمالا عقب نشینی نیروهای جنگی که تعدادشان حدود ۵۰۰ سرباز است اعلام شود و فعالیت نظامیان به عنوان مربی ادامه یابد. الکاظمی به گروه‌های سیاسی تعهد داده که پیشرفت بزرگی در پرونده عقب نشینی حاصل شود. اما اگر واشنگتن به حملات اخیر گروه‌های مسلح پاسخ دهد تفاهم‌ها تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر کریم علیوی، عضو پارلمان از ائتلاف الفتح دولت الکاظمی را به مخالفت با مشارکت اعضای پارلمان در مذاکرات با واشنگتن متهم کرد و گفت که احتمالا هیئت عراق درباره خواسته آن‌ها یعنی عقب نشینی نیروهای آمریکایی صحبت نخواهند کرد.

وی گفت: دولت الکاظمی در کشف جزئیات مذاکره با آمریکا جدی نیست. به ویژه اینکه همواره اظهارات طرف آمریکایی درباره جزئیات مذاکرات و عقب نشینی نیروهای آمریکایی با اظهارات طرف‌های عراقی در سه دور قبلی مغایرت داشت.

وی گفت: مذاکرات وقت تلف کردن و تلاشی برای ابقای نیروهای آمریکایی در عراق برای دوره طولانی تری است. واشنگتن قصد خروج از عراق را ندارد.

سعد السعدی، از رهبران عصائب اهل العراق گفت: گروه‌های مسلح وقت کافی به دولت الکاظمی برای اخراج تمام نیروهای آمریکایی از عراق از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک دادند اما در این مسئله شکست خورد و هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی گفت: صحبت درباره دور چهارم مذاکرات تنها وقت تلفی و تعلل است. گروه‌های مسلح برای اخراج نیروهای آمریکایی تصمیم به افزایش تنش‌ها گرفتند و هیچ گزینه‌ای جز گزینه نظامی وجود ندارد و تنها بعد از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از تصمیم خود منصرف می‌شوند.

السعدی گفت: درحال حاضر تحرکات دولتی و سیاسی از سوی رهبران احزاب شیعه برای آتش بس جدید تا زمان اتمام دور چهارم مذاکرات وجود دارد اما ما آن را قبول نمی‌کنیم.


نظر شما :