هشدار مقام اطلاعاتی ارشد آلمان نسبت به قدرتمند بودن تهدید داعش و تروریسم

۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۰۰۴۰۴۸ سرخط اخبار

رئیس آژانس اطلاعات خارجی آلمان هشدار داد، گروه تروریستی داعش بدون به اصطلاح خلافتش نیز همچون قبل قدرتمند است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه وله، کارشناسان حوزه تروریسم موافق هستند که این گروه تروریستی تبدیل به یک شبکه قدرتمند شده است. رئیس آژانس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به BND مصاحبه کم‌سابقه ای را انجام داد تا مشخصاً هشدار دهد تروریسم به رغم ظواهر موجود حتی ۲۰ سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر همچنان تهدیدی واقعی علیه نظم جهانی است.

برونو کال در گفتگو با نشریه زوددویچه سایتونگ گفت: هرچند اروپا و آمریکا شاهد حملات تروریستی عمده بیشتری همچون حملات دو دهه قبل نبوده‌اند اما تروریسم افراط‌گرا هرچه بیشتر توسعه یافته و به قیمت جان انسانهای بسیاری تمام شده است. تعداد عوامل تروریست و خطری که آنها ایجاد می کنند افزایش یافته است.

البته موفقیت‌های عمده ای نیز در جنگ با گروه تروریستی داعش در چند سال گذشته به ویژه با کشته شدن رهبر به اصطلاح خلافت این گروه یعنی ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۹ و با نابودی به اصطلاح خلافت آن در عراق و سوریه که به عنوان یک شبه هویت دولتی مطرح بود به دست آمده است. اما کال گفت، از آن زمان به بعد داعش تبدیل به یک شبکه تمرکز زدایی شده، بسیار شبیه به القاعده شد که سازمانهای فرعی آن حتی در حال گسترش پیدا کردن هستند.

میرنا المصری، یک محقق حوزه تروریسم و افراط گری در انستیتوی مطالعات منطقه‌ای و جهانی واقع در هامبورگ آلمان اظهار کرد که این دقیقا خبر جدیدی نیست.

او به دویچه وله گفت: در سال ۲۰۱۹ بعد از آن که داعش اراضی خود را از دست داد، نشانه‌هایی مبنی بر اینکه این گروه در حال تقویت شدن به طور چشمگیر است مطرح شدند.

از طرف دیگر شرایط جدید نیز وضعیت را در سال گذشته میلادی بدتر ساخت و این می تواند توضیح دهد که چرا کال تصمیم گرفته حالا درباره این وضعیت صحبت کند.

شیوع کرونا ویروس در منطقه خاورمیانه باعث تضعیف دولت عراق و افزایش استیصال تعداد زیادی از جمعیت شده که این وضعیت همچنین کمپ‌های آوارگان در شمال سوریه را نیز تبدیل به مراکزی خوب برای به خدمت گرفتن نیرو از سوی داعش کرد.

به گفته مصری همه گیری هرچه بیشتر ادامه یابد، بیشتر به داعش کمک خواهد کرد.

کال در ادامه این مصاحبه عنوان کرد: تنها یک راه برای متوقف کردن توسعه سازمان‌های تروریستی همچون داعش وجود دارد؛ اعمال انحصار قدرت دولتی، برافراشتن ساختارهای دولتی، تضمین امنیت.

او استدلال کرد: این حوزه جایی است که در آن قدرت‌های اروپایی و غربی می‌توانند به کشورهایی همچون بورکینافاسو، نیجر و نیجریه کمک کنند. او ادامه داد: ما باید از کشورها در زمینه بازپس گیری کنترل یا حداقل در زمینه حفظ آن در جایی که می‌توان آن را حفظ کرد، حمایت کنیم.

این به معنی تلاش برای تحمیل کردن کلیت یک دموکراسی نیست. جنگ‌ها در عراق و افغانستان نشان دادند که این اقدامات چقدر ویرانگر می‌توانند باشند.

برونو کال، رئیس BND این درس را فراموش نکرده است و در ادامه این مصاحبه گفت: ما نباید وعده‌های موهوم همچون صادر کردن دموکراسی و حاکمیت قانون و شرایط ایده‌آل را بدهیم. مسئله اصلی سازماندهی امنیت است.

المصری این صحبت را بسیار واقع بینانه خوانده و گفت: من فکر می‌کنم ما راه خیلی طولانی تا یک دموکراسی به سبک اروپایی در منطقه "ساحل" در آفریقا در پیش داریم. این پروسه پروسه‌ای است که اول امنیت باید در آن اولویت داشته باشد و بعد از آن هر چیز دیگری نیز پیروش خواهد آمد.

همچنین آژانس اطلاعات داخلی آلمان BfV هم معتقد است که تهدید تروریسم به همان اندازه چند سال پیش بالا است.

این آژانس در گزارش اخیر خود در ماه گذشته میلادی به گزارش حملات جزئی افراط‌گران در سال ۲۰۲۰ در آلمان پرداخت و هشدار داد: حملات چندگانه و پیچیده تحت کنترل گروههای تروریستی در خارج، هنوز در آلمان رخ نداده‌اند اما در هر زمان می‌توانند رخ دهند.


نظر شما :