مشاور امنیت ملی عراق: به نیروهای رزمی خارجی نیازی نداریم

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۶ کد : ۲۰۰۳۶۵۶ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی عراق با اعلام اینکه در جریان سفر آتی نخست‌وزیر این کشور به آمریکا بر سر خروج نیروهای آمریکایی توافق خواهد شد، تصریح کرد که عراق نیازی به نیروهای رزمی خارجی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، امروز (سه‌شنبه)، پس اقدام اخیر آمریکا در نقض حاکمیت این کشور، در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» به مسئله خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق پرداخت.

مشاور امنیت ملی عراق در این خصوص گفت: «عراق نیازی به نیروهای رزمی خارجی ندارد. این کشور به اندازه کافی نیرو دارد».

قاسم الاعرجی اضافه کرد: «در جریان سفر نخست‌وزیر به واشنگتن بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکا از عراق توافق خواهد شد».

این اظهارات در حالی بیان شده است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نیروهای این کشور به آموزش و مشاوره‌دهی به نیروهای عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت مستقر در عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

اظهارات این مقام عراقی پس از آن بیان شده است که سازمان الحشد الشعبی عراق، دوشنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد ساعت دو بامداد دوشنبه (۲۸ ژوئن)، هواپیماهای آمریکایی سه نقطه از نقاط استقرار نیروهای الحشد الشعبی (تیپ‌های ۱۴ و ۴۶)، واقع در ۱۳ کیلومتری داخل مرزهای عراق در شهرستان القائم واقع در غرب استان الانبار را هدف قرار دادند.

بنا بر این بیانیه، این تجاوز به شهادت چهار نفر که در حال انجام وظایف مرسوم خود مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق بودند، منجر شد.

حملات آمریکا با محکومیت طرف‌های مختلف از جمله «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق روبه‌رو شد. وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد: «وزارت خارجه بار دیگر با این اقدام که عراق در هرگونه درگیری یا رویارویی برای تسویه حساب‌‌ها در اراضیش یکی از طرف‌ها باشد، مخالف خود را ابراز می‌کند. این اقدام، تجاوز و نقض حاکمیت ملی و خروج آشکار از موازین و میثاق‌های بین‌المللی محسوب می‌شود».


نظر شما :