تاکتیک جدید گروه‌های مقاومت فلسطین در شکست گنبد آهنین چیست؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۲ کد : ۲۰۰۲۵۲۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: در هر رویارویی بین اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه، گنبد آهنین اسرائیل نتایج ناامید کننده ای به همراه دارد و شکست جدیدی در تحقق اهدافی که برای آن ساخته شده است، ثبت می کند.

مقاومت فلسطین از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه از دوشنبه گذشته، توانسته صدها موشک به اسرائیل شلیک کند که بزرگترین آن حمله به تل آویو با 130 موشک بود که اکثریت آنها به اهداف اصابت کرد و ضمن کشتن چندین اسرائیلی، ساختمان هایی را هم ویران کرد.

موشک های مقاومت فلسطین همچنین به تاسیسات مهم اسرائیل از جمله بارزترین آن بندر اسدود و یکی از انبارهای راهبردی نفت در شهر عسقلان اصابت کرد و گنبد آهنین نتوانست این موشک ها را ساقط کند.

کابینه امنیتی اسرائیل در برابر موفقیت گروه های مقاومت در حمله به اهدافش، گسترش دامنه جنگ در غزه را تصویب کرد و تجهیزاتی را به سمت نوار غزه پیش برد اما باز مقاومت شهرهای اسرائیل را با ده ها موشک هدف قرار داد.

گنبد آهنین چیست؟
گنبد آهنین یک وسیله دفاعی ضد موشک های کوتاه برد و خمپاره است و غالبا در نزدیکی مناطق مسکونی نصب شده است تا موشک ها و راکت ها را شناسایی کرده و برای ساقط کردن آنها موشکی را به سمت آنها بفرستد.

اسرائیل در سال 2007 ساخت گنبد آهنین را پس از سلسله آزمایش هایی بین سال های 2008 و 2009 آغاز کرد و سپس شرکت رافائل متخصص در سامانه های پدافندی پیشرفته، آن را توسعه داد و از آن زمان در حال توسعه این سیستم به عنوان راه حل دفاعی برای دور کردن خطر موشک های کوتاه برد است.

سیستم سامانه دفاعی گنبد آهنین بر فناوری پیشرفته ای مرتبط با شبکه های ردیابی ماهواره ای برای مقابله با موشک های دوربرد و قاره پیما متکی است.

ارزش هر واحد از این سامانه نزدیک به 50 میلیون دلار امریکا و ارزش هر موشک آن 62 هزار دلار است.

ایده گنبد مبتنی بر این واقعیت است که این سیستم موشکهای ورودی را به سمت منطقه ای که در آن قرار دارد ردیابی می کند، مکان آنها را تعیین می کند و سپس اطلاعات مربوط به مسیر آنها را به مرکز کنترل ارسال می کند، اگر اصابت موشک خسارت به همراه داشته باشد ساقط می شود در غیر اینصورت اجازه داده می شود به محل اصابت کند.

کلاهک جنگی هر موشک شلیک شده توسط این سیستم شامل 11 کیلوگرم مواد منفجره شدید است و برد موشکهای آن بین 4 کیلومتر و 70 کیلومتر است.

دلایل شکست گنبد آهنین
«ناظم صبحی توفیق»، کارشناس مسائل نظامی و راهبردی چند سناریو را درخصوص شکست گنبد آهنین در مقابله با موشک های مقاومت مطرح می کند که بارزترین آن شلیک موشکی گسترده به سمت اهداف است.

وی در گفت وگویی با «الخلیج آنلاین» گفت: گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه بیش از 50 موشک را در یک زمان و با هدف گمراه کردن گنبد آهنین و ایجاد تشویش در سیستم آن شلیک می کنند تا گنبد آهنین فرصت ساقط کردن موشک ها را نداشته باشد.

این کارشناس مسائل نظامی درباره تاکتیک جدید نیروهای مقاومت فلسطین می گوید: گنبد آهنین نمی تواند همه موشک های مقاومت که به صورت گسترده و در یک زمان شلیک شده را ساقط کند به خصوص با توجه به اینکه موشک ها، غیرهوشمند هستند و توسط رادارها نشان داده نمی شود.

وی درباره قدرت موشک های مقاومت و انفجار آنها نیز اشاره می کند که مقامات اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی اقدام به بیشتر کردن سکوهای پرتاب گنبد آهنین برای مقابله با موشک های غیرهوشمند مقاومت کردند و در یک منطقه بیش از یک سکو را وضع می کنند که شاید به 8 سکو برسد.

توفیق درباره هزینه گنبد آهنین نیز گفت که بسیار بالاست اما با توجه به اینکه تنها راه اسرائیل برای مقابله با موشک های مقاومت است، گروه ها و انجمن های یهودی منابع مالی آن را تامین می کنند.

تاکتیک جدید
کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش حماس که یکی از بارزترین و قدرتمندترین گروه های مسلح در نوار غزه است، از استفاده از تاکتیکی خاص برای اولین بار در رابطه با شلیک موشک های السجیل دارای قدرت ویرانگری بالا در حمله به عسقلان خبر داد.

این گروه در بیانیه ای تاکید کرد کتائب القسام با استفاده از تاکتیک جدید توانست از گنبد آهنین عبور کند و چندین کشته و زخمی در اسرائیل برجای گذارد.

بارزترین موشک هایی که کتائب القسام استفاده کرده موشک عیاش 250 که برد آن به بیش از 250 کیلومتر می رسد بوده که در حمله به فرودگاه رامون در جنوب فلسطین که 220 کیلومتر از نوار غزه فاصله دارد، از آن استفاده کرد.

نام این موشک از یحیی عیاش یکی از بارزترین فرماندهان کتائب القسام که در سال 1996 توسط اسرائیل ترور شد، گرفته شده است.

از دیگر موشک هایی که کتائب القسام استفاده کرد موشک A120 با برد 120 کیلومتری است که کلاهک انفجاری با قدرت ویرانگری بالایی دارد.


( ۴ )

نظر شما :