«خالد مشعل» از تحرکات بین المللی برای توقف درگیری ها در اراضی فلسطینی خبر داد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۲ کد : ۲۰۰۲۵۲۲ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «خالد مشعل»، رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در خارج فلسطین، تأکید کرد که ترکیه، قطر، مصر، امریکا تحرکاتی برای توقف حملات در غزه و مسجد الاقصی آغاز کرده اند.

مشعل در مصاحبه با شبکه TRT ترکیه گفت: «تنها مطالبه ما برای توقف تنش خروج اشغالگران از مسجد الاقصی و اجازه آزادی عبادت برای مسلمانان فلسطینی و حضور آزادانه آنها در مسجد الاقصی است».

او گفت که همچنین لازم است که اخراج اهالی محله شیخ جراح از خانه هایشان متوقف شود و بازداشت شدگان روزهای اخیر آزاد شوند و حملات به غزه پایان یابد.

مشعل تأکید کرد که اسرائیل با راه انداختن بحران کنونی و اعزام نیروهایش به مسجد الاقصی با آتش بازی کرده و نیروهای مقاومت در غزه چند روز بود که به اسرائیلی ها هشدار می دادند که تعرض به قدس را متوقف کند.

او گفت که نزاع با اسرائیل نزاعی ملی برای آزادی زمین است و افزود که هیچ کس نمی تواند ملت فلسطین را از حق مقاومت محروم کند.

مشعل در بخش دیگری از سخنانش نیز از تماس های مصر و تونس برای توقف حملات اسرائیل و درگیری ها در سرزمین های فلسطینی خبر داد.

همزمان وزارت خارجه مصر خبر داد که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در تماس تلفنی با «عثمان الجرندی»، وزیر خارجه تونس، از اقدامات تونس در مقام یک عضو شورای امنیت برای بازتاب دادن مواضع اعراب در شورا قدردانی کرد.

در این تماس تلفنی تدارکات لازم برای برگزاری جلسه فوق العاده شورای امنیت که قرار است روز یکشنبه برگزار شود بررسی شد و طرفین تأکید کردند که باید دستاورد این جلسه پایان دادن به بحران کنونی با آتش بس فوری و توقف ریخته شدن خون مردم باشد.

پیش از این ریاست جمهوری تونس از برگزاری جلسه فوق العاده سوم شورای امنیت برای بررسی تحولات سرزمین های فلسطینی به درخواست تونس خبر داده بود.

شب گذشته نیز هیئت دیپلماتیک امریکایی به ریاست هادی عمرو، معاون وزیر خارجه امریکا، وارد تل آویو شد.

منابع غیر رسمی تأکید کرده اند که «جو بایدن» با قاطعیت اسرائیل را برای توقف تنش تحت فشار قرار داده و نسبت به یافتن راه حل در آینده نزدیک امیدوار است. 


نظر شما :