توافق اولیه سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۲۰۰۲۵۰۳ سرخط اخبار

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان، از توافق اولیه ایران و افغانستان برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیرساخت حمل و نقل در این کشور خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع افزود: براساس هماهنگی‌هایی انجام شده، ایران ۵.۳ میلیارد دلار در پروژه های عمرانی و زیربنایی حمل و نقل افغانستان و صدور خدمات فنی- مهندسی سرمایه‌گذاری می کند که این اقدام در چارچوب مذاکراتی درخصوص جزئیات پروژه‌ها و شرکت‌هایی که قرار است در افغانستان فعالیت کنند، در حال پیگیری است.

سرمایه‌گذاری برای توسعه مسکن در شهرهای جدید و پرجمعیت افغانستان

به گفته میرشفیع، در زمینه مسکن نیز تفاهم‌نامه‌ای در حال تدوین است که علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی ایران در زمینه ساختمان‌سازی در افغانستان مشارکت کند؛ این سرمایه‌گذاری‌ در شهرهای جدید و نیز احداث ساختمان‌های بلند در شهرهای بزرگ آن کشور نظیر کابل، هرات، مزارشریف و قندهار امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: پیش‌نویس تفاهمنامه در این خصوص تهیه شده و از طریق مراجع دیپلماتیک در حال پیگیری است و برآورد می شود ۵ تا ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با مشارکت شرکت‌های افغانستانی در این چارچوب اجرا شود.

آمادگی ایران برای احداث و تکمیل راه آهن هرات- مزارشریف با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری

مشاور وزیر راه و شهرسازی در تشریح پروژه‌های مهمی که قرار است با سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان اجرا شود، گفت: پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه هایی است که در برنامه سرمایه گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است؛ این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند.

وی طول این راه آهن را ۶۵۶ کیلومتر ذکر کرد و افزود: این راه آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره برداری می رسد. برآورد اجرای این پروژه ۲.۲ میلیارد دلار است.

سرمایه‌گذاری ۳.۱ میلیارد دلاری ایران در توسعه حمل و نقل جاده‌ای افغانستان

میرشفیع یادآور شد:‌ در زمینه راه سازی نیز مذاکرات خوبی با افغانستان انجام شده است و وزارت فواید عامه این کشور، پروژه‌های مهمی که برای افغانستان از نظر ترانزیتی و حمل و نقلی مهم است به ایران معرفی کرده، به دنبال آن، وزارت راه و شهرسازی با انجمن صادر کنندگان خدمات مهندسی مذاکراتی مقدماتی داشته و زمینه همکاری مشترک به همتای افغانستانی اعلام شده است.

به گفته نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان، در زمینه حمل و نقل برای کاهش تعرفه‌های حمل و نقل بار و افزایش تردد در پایانه‌ها با سرعت و دقت بیشتر، توافقات خوبی با وزارت ترانسپورت افغانستان انجام شده است.

میرشفیع تصریح کرد: ایران در زمینه صدور خدمات مهندسی و همچنین در زمینه مبادله دانش مهندسی آمادگی دارد تا مشارکت جدی در افغانستان، داشته باشد. جامعه مهندسان ایران تمایل و آمادگی دارند تا در افغانستان دفتر نمایندگی تاسیس کنند.

وی همچنین از آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای داشتن دفتری در افغانستان در موضوع ارایه خدمات فنی- مهندسی خبر داد و گفت: توسعه ارتباطات، آموزش و بهبود استانداردهای ساخت‌وساز از اهم برنامه‌هایی است که جامعه مهندسان و سازمان نظام مهندسی در خصوص آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

توافق ۲ کشور برای تسهیل حمل‌ونقل ریلی و تضمین امنیت در مسیر خط آهن خواف- هرات

مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تکمیل راه‌آهن خواف و هرات سال‌ها نیمه تمام و متوقف باقی مانده بود که سال گذشته این راه‌آهن از سوی روسای‌جمهور دو کشور افتتاح شد. در زمینه بهره‌برداری از این خط آهن، تجار ایران و افغانستان استقبال خوبی داشتند. اکنون هماهنگی‌هایی بین روسای راه‌آهن دو کشور برای تسهیل عبور و مرور و ضمانت‌های امنیتی و فنی انجام شده که در نهایت، باید به امضای روسای راه آهن دو کشور برسد.

وی در خصوص همکاری ایران و افغانستان در بخش جاده‌ای و استقبال افغانستان از ترانزیت بین مرزهای دو کشور و سرمایه‌گذاری در حوزه تزانزیت در پایانه‌های مرزی با کشور افغانستان گفت: ایران سه مرز جاده‌ای مهم با افغانستان دارد که در هر سه مرز و پایانه مشکلاتی وجود داشت که در توافق های پیش رو مشکلات برطرف می‌شوند.

 میرشفیع ادامه داد: در مرز دوغارون که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری به شهر هرات متصل می‌شود، اختلال ورود و خروج در این دو پایانه در این مرز وجود داشت که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیگیری‌های خوبی انجام شده و نظم مناسبی در مرز دوغاورن ایجاد شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان افزود: در ماه‌های گذشته اتفاق ناگوار و آتش‌سوزی در اسلام‌قلعه در پایانه مرزی در افغانستان رخ داد که سبب شد، افغانستان مصمم به نظم دادن و تسهیل در دسترسی‌ها شود.

احداث پل دوم میلک با سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان

مشاور وزیر راه گفت: پایانه مرزی مهم دیگر که منطقه زابل ایران را به منطقه نیمروز افغانستان متصل می‌کند، مرز میلک است. ترافیک زیاد این پایانه از یک پل مرزی عبور می کند که موجب معطل ماندن کامیون‌ها دو طرف مرز می شود که قرار  بود، پل دومی با سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در این منطقه مرزی، احداث شود که این توافق به زودی اجرایی خواهد شد.

میرشفیع احداث و بهسازی مسیر جاده ای ماهیرود به میلک را از دیگر برنامه ها و کمک ایران به افغانستان عنوان کرد و افزود: پایانه مهم دیگر هم مرز با افعانستان، ماهیرود در مسیر بیرجند تا فراه است. با وجود وضعیت مناسب پایانه ماهیرود مسیر ماهیرود تا فراه به طول ۱۲۰ کیلومتر وضعیت خوبی ندارد. در قالب کمک‌های ایران به افغانستان مصوب شده که ایران این جاده را با سرمایه خود بسازد. این جاده ظرف امسال و نیمه اول ساده ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، ارزش کمک جدید ایران برای تکمیل این محور ۲۰ میلیون دلار برآورد می شود. ۳۰ کیلومتر این جاده در سال جاری و ۲۳ کیلومتر نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

میرشفیع تصریح کرد: مجموعه این کارها کمک خواهد کرد تا شاهد توسعه افغانستان باشیم. امیدواریم با کاهش ناامنی‌ها و خروج آمریکا از آن کشور، افق‌های روشنی برای کشور افغانستان و توسعه مناسبات دو کشور فراهم شود.

به گزارش ایرنا؛‌ بررسی کشورهای دارای اولویت برای صادرات محصولات ایرانی نشان می دهد که افغانستان از جمله  کشورهای دارای اولویت یک بازارهای هدف صادراتی ایران است و حجم قابل توجهی از صادرات ایران به این کشور صورت می گیرد.


( ۳ )

نظر شما :

آرش ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۷
خوشبختانه قرائن و شواهد نشان میدهد . مسئولین متوجه تهدیدها و فرصت های مرزهای شرقی و آسیای میانه شده اند. امیدوارم در رابطه با قفقاز و بخشهای جدا شده کردستان ایرانی تبار هم همین روش در پیش گرفته شود
احمد ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۶
صادرات ایران به افغانستان از صادرات به ترکیه و اروپا بیشتر است و این نشان از اهمیت افغانستان دارد و همچنین ورود به آسیای مرکزی بدون مزاحمت و دردسرهایی که ترکمنستانی ها برای تجارت و ترانزیت ایران بوجود آورده اند ، اگر این پروژه‌ها زود به نتیجه برسد از اهمیت و نفوذ ترکمنستان کاسته و هزینه جا به جایی و ترانزیت به مراتب کمتر از ترکمنستان خواهد شد ، و ایران بدون ورود به ترکمنستان و ازبکستان به تاجیکستان ارتباط لجستیکی و ترانزیتی برقرار میکند و حمایت ایران از تاجیکستان در قضیه دره فرغانه و کشورهای ترک زبان باعث نوعی تضمین و اعتماد در تاجیکستان شده نمود آن را در سفر چند هفته پیش وزیر دفاع تاجیکستان به ایران و امضا تفاهم نامه و موافقت‌های نظامی میتوان دید ،