رئیس جمهور ایران: اتصال ریلی بصره به شلمچه موجب تحولی بزرگ در منطقه خواهد شد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۰۰۲۴۹۲ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت که اتصال ریلی بصره و شلمچه موجب تحولی بزرگ در منطقه خواهد شد.

روحانی امروز در مراسم افتتاح چند پروژه عمرانی با اشاره به اینکه آبادان و شلمچه در منطقه بسیار مهم استراتژیک قرار دارد گفت که با توافقی که با دولت عراق برای اتصال شلمچه به بصره شده، بتوانیم شاهد تحول بنیادین در این منطقه باشیم.

او گفت که این تحول بسیار بزرگی خواهد بود و راه‌آهن ایران به عراق و سوریه و در واقع ایران به مدیترانه متصل خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است.

رییس جمهوری ایران افزود: اتصال ریلی شلمچه به بصره از طرح‌های مهمی است که دولت در ماه‌های آخر به طور مداوم از لحاظ سیاسی و عملیاتی آن را دنبال می‌کند و این طرح در سال‌های آینده به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه همه کارهای مقدماتی این طرح انجام گرفته، ابراز امیدواری کرد این طرح موجب تحرک بسیار بیشتر استان خوزستان و منطقه آزاد اروند شود.

پیش از این «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران  با اشاره به تصویب این طرح در هیأت دولت کشور عراق، گفت: در این مسیر ریلی 32 کیلومتر خط ساخته می‌شود ضمن آنک پل بزرگ بازشونده روی رودخانه مرزی هم توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود.

خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی ایران به کشور همسایه عراق و تکمیل خط‌آهن شلمچه – بصره یکی از برنامه‌های استراتژیک کشور است و در توسعه شبکه ریلی کشور پیش‌بینی شده است.

وی در تشریح مزایای این خط‌ ریلی تصریح کرد‌: خط‌آهن شلمچه-بصره فواید زیادی در حوزه ترانزیت برای ایران دارد همچنین در حوزه ترانزیت بار از شرق به غرب و بالعکس نیز مزایای ویژه‌ای دارد و مبادلات کالا بین ایران و عراق را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: با تکمیل خط‌آهن شلمچه-بصره‌ ایران یک کریدور ترانز‌یتی ریلی شرقی – غربی خواهیم داشت که از کشور ایران عبور می‌کند و تا کرانه‌های دریای مدیترانه می‌رود یعنی پس از عبور از عراق به سوریه و بندر لاذقیه می‌رسد که می‌تواند مزایای زیادی برای کشور ایجاد کند.

خادمی اظهار داشت: طول این حلقه مفقوده از شلمچه تا بصره‌، بسیار کم است ما اغلب برای اتصال به شبکه ریلی کشورهای دیگر، باید صدها کیلومتر خط آهن کار بسازیم اما برای اتصال ریلی شلمچه تا بصره بین ‌34 تا 35 کیلومتر ‌خط آهن باقی مانده است‌.

وی اظهار داشت: ‌ما خط آهنِ خود را تا نقطه صفر مرزی رسانده‌ایم و حتی از خرمشهر تا شلمچه هم ریل کشیده‌ایم و در بارانداز شلمچه، مسیر ریلی داریم، کشور عراق هم در بصره ایستگاه راه‌‌آهن و خط‌آهن دارد و فاصله بین بصره تا نقطه صفر مرزی ما (شلمچه) حدود 35 کیلومتر است.


نظر شما :

ناشناس ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۷
این راه آهن به یقین سود دو طرفه سرشاری برای دو کشور ایران و عراق خواهد داشت !!! ایران دروازه شمال و شرق آسیا است و عراق دروازه ورود به غرب آسیا !!! ترانزیت و صادرات در قاره آسیا خصوصا برای کشورهای شمال آسیا یا بارکشورهای شرقی که یا محدود در خشکی هستند یا سرعت بسیار بالاتری را از بنادر مد نظر دارند !!!! یقینا بر بستر ریلی انجام خواهند داد و هم عراق و هم ایران از داشتن درآمد ترانزیتی و صادراتی سرشاری به همین جهت بهره مند خواهند شد انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله !!!!!