پارلمان سوریه: نسل کشی ارامنه لکه ننگی بر پیشانی ترکیه است

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۰ کد : ۲۰۰۲۰۶۷ سرخط اخبار

پارلمان سوریه در صد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه، این اقدام را نسل کشی خواند که لکه ننگ آن از پیشانی ترکیه پاک نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اعضای پارلمان سوریه در جریان نشست فوق العاده خود همزمان با صد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی تأکید کردند: این جنایت تا زمانی که ترکیه آن را انکار کرده و به طرح‌های خصمانه‌اش در سوریه ادامه دهد؛ به مثابه لکه ننگی است که از پیشانی ترکیه پاک نخواهد شد.

اعضای پارلمان سوریه در ادامه به جایگاه و احترامی که ملت و دولت کشورشان برای ارمنی‌ها قائل است، اشاره کردند.

طبق اعلام برخی منابع، حدود ۶۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون ارمنی در حد فاصل سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳میلادی به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند. ترکیه کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول از سوی امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته‌شدگان را بسیار کمتر می‌داند و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ برمی‌شمارد.

بیش از۲۰ کشور و شمار زیادی از مورخان در جهان کشتار و تبعید ارامنه ساکن در سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ اول جهانی را به عنوان مصداق بارز «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسند؛ رویکردی که به شدت مورد اعتراض آنکارا است.


( ۶ )

نظر شما :

خسرو ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۴
پارلمان سوریه تصمیم درستی نگرفت و از صلیبی ها حمایت کرد همان جنایتکارانی که در 106سال پیش مردم مسلمان را در تمام خاورمیانه به پشتوانه دولتهای صلیبی (امریکا و فرانسه و روسیه ... ) کشتار کردند در ایران سیصد هزار نفر از مردم شیعه اورمیه و سلماس و خوی و اهرو...در سوریه مردم مسلمان حلب و ادلب و طرطوس و... در عراق مردم شیعه و مسلمان موصل و کرکوک و تلعفرو.. در واقع ارامنه داشناق پادو و سرباز پیاده غربیها شده بودند ضدیت و دشمنی با اردوغان نباید دولت سوریه را شرطی کند که در کلوپ صلیبی دیده شود در اولین انتخابات اردوغان میرود ولی مردم ترکیه تا ابد همسایه سوریه هستند و دروغ نسل کشی ارامنه متوجه مردم ترکیه است نه اردوغان ، در ضمن چرا هنوز ارامنه بابت نسل کشی مردم شیعه اورمیه و سلماس و خوی و اهر و... عذرخواهی نکرده اند ؟