غریب آبادی: تغییر در روش غنی سازی ۶۰ درصدی مطابق برنامه از قبل طراحی شده است

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۳:۱۰ کد : ۲۰۰۲۰۰۵ سرخط اخبار

به دنبال انتشار گزارش جدیدی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه آژانس در روز گذشته راستی آزمایی کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی در یک زنجیره IR6 انجام می شود و زنجیره ماشین های IR4 همزمان به غنی سازی ۲۰ درصدی اختصاص یافته است، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، توضیحاتی را در این خصوص ارائه داد.

به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی گفت: این تغییر روش، موضوع تازه ای نبوده و کاملا مرتبط با اقدامات و تصمیمات فنی است و در پرسشنامه اطلاعات طراحی که از سوی ایران به آژانس در هفته قبل ارائه شد نیز از قبل پیش بینی شده بود. در پرسشنامه آمده بود که غنی سازی ۶۰ درصدی ابتدا در دو زنجیره ماشین های IR6 و IR4 به طور موازی انجام می شود و بعد از چند روز، دو زنجیره به یکدیگر متصل و اصطلاحا کوپل می گردند و در حالت جدید، زنجیره IR6 دارای خروجی محصول ۶۰ درصد شده و زنجیره IR4 نیز به صورت تاندم به غنی سازی ۲۰ درصدی اختصاص می یابد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: تا پیش از این، به هر دو زنجیره مواد تا ۵ درصد بطور جداگانه تزریق می شد و محصول ۶۰ درصد نیز از هر زنجیره جداگانه برداشت می شد، اما در روش جدید دو زنجیره به هم کوپل (متصل) شده فقط با یک بار تزریق مواد تا ۵ درصد، دو محصول متفاوت ۶۰ و ۲۰ درصد برداشت می شود. در واقع، از این طریق، عملیات غنی سازی به شدت بهینه تر شده است.


انتهای پیام

 
 
 


( ۱ )

نظر شما :