وردی نژاد: ایران برای چین اهمیت ژئواستراتریک دارد

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴ کد : ۲۰۰۰۶۹۶ سرخط اخبار

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور گفت: ایران برای چین در نقشه «یک پهنه یک راه» اهمیت ژئو اکونومیک ندارد بلکه اهمیت ژئواستراتریک دارد.

به گزارش ایسنا، فریدون وردی نژاد امروز در نشست آنلاین یک پهنه یک راه درباره سازه های سیاسی امنیتی مطرح در جاده ابریشم، اظهار کرد: از گذشته موضوع ارتباطات شرق و غرب در قاره اسیا همواره قبل از سیاستمداران توسط بازرگانان فراهم شده است و آنها پیشران ایجاد ارتباط شرق و غرب بودند.

وی همچنین افزود: در دوران جدید چین، شی جین پینگ در داخل حزب و دولت با فساد مقابله کرد و برای تثبیت قدرت حرکت کرد تا قدرت شخص وی محور باشد. او در سیاست خارجی توانست با به چالش کشیدن نظم جهانی و نظام تک قطبی، با آمریکا رقابت استراتژیک کند و نظم جدیدی ایجاد کند. بنابراین برای آنکه رهبری آسیا را بدست آورند، دنبال احیای جاده ابریشم رفتند تا دسترسی بهتری به بازارهای آسیا و سپس بازارهای اروپا بدست آورند. از سویی تلاش کردند که وابستگی خود به دریاها را کاهش دهند تا در دریاها و تنگه ها دچار مشکل نشوند. ایجاد توازن استراتژیک با روسیه در آسیا و مقابله با گسترش ناتو به شرق از سایر اهداف چین است‌.

وردی نژاد با اشاره به اینکه در دوره ترامپ درگیری چین و آمریکا زیاد شد، تصریح کرد: در دولت بایدن شاید فضای جدیدی ایجاد شود که البته تفاوت زیادی با دولت قبلی نداشته باشد زیرا نگاه تهدیدی به چین در سیاست امنیتی آمریکا همچنان وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: بین دو قدرت در دهه های بعد رقابت استراتژیک وجود خواهد داشت و چین تلاش می کند برتری آمریکا را به چالش بکشاند. دو قدرت می توانند به هم فشار بین المللی بیاورند. رقابت اقتصادی، مذاکره و تقسیم بازار میان دو کشور دنبال خواهد شد و آمریکا و چین تلاش می کنند تا از بازار ها و ظرفیت های بالقوه یکدیگر استفاده کنند. 

وردی نژاد خاطرنشان کرد: احیای جاده ابریشم نوین با چالش امریکا مواجه است، روابط چین و روسیه هم در زمینه همکاری نظامی و اقتصادی نزدیک تر شده است اما تا رسیدن به سازه نوین امنیتی راه زیادی بین دو کشور باقی مانده است. بی اعتمادی به غرب موجب نزدیک شدن این دو کشور شده است. البته دو کشور نسبت به یکدیگر با احتیاط برخورد می کنند. روسیه از نفوذ چین در آسیای مرکزی نگرانی دارد پس به دنبال عضویت هند در اتحادیه اوراسیا است.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری با طرح این پرسش که آیا زمینه ای برای استفاده ایران وجود دارد؟ گفت: ارتقای همکاری ایران با اوراسیا برای ایران منافعی دارد. ما باید در کنار حفظ جایگاه خود در اتحادیه اوراسیا، به دنبال ایجاد روابط اقتصادی  در زمینه احیای جاده ابریشم باشیم. جایگاه ایران از دید چین این است که ایران مانعی برای توسعه نانو به شرق است. چین چنین نگاهی به ایران دارد و در واقع ایران برای چین در نقشه یک پهنه یک راه اهمیت ژئو اکونومیک ندارد بلکه اهمیت ژئواستراتژیک دارد. ایران هم باید در اتحادیه های منطقه از جمله پیمان شانگهای حضور یابد و فعال شود. چون چین تمایلی به ورود به درگیری ایران و امریکا ندارد، مایل نیست ایران در پیمان شانگهای حضور داشته باشد. ایران هم باید به مجامع بین المللی و fatf وارد شود. برای خارج شدن ایران از مدار امنیتی چین، باید همکاری نفتی، گازی ریلی، ترانزیتی، دانشگاه، ساخت سد، پوشاک، صنایع غذایی و دارویی با چین وارد همکاری شود. 

وی در پایان گفت: ایران در رده دوازدهم اولویت چین در احیای جاده ابریشم است بنابراین برای استفاده از مزایای جاده ابریشم باید قوانین خود را برای تسهیل در تجارت و سرمایه گذاری مشترک اصلاح کنیم و وارد مجامع بین المللی و منطقه ای شویم.


( ۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۳
ایران از طریق اتصال ریلی چین به پاکستان و بعد ایران !!! بهترین هاب منطقه ای در جهت صادرات حجیم و با سرعت ریلی به تمامی نقاط قاره آسیا و اروپا است !!! مسیر ریلی که بهترین و سریع ترین دسترسی به چین را جهت رساندن محصولات تجاری خود به تمام آسیا ( غرب ، شمال و اروپا ) را می دهد !!! فقط مهمترین مساله برای ایران باید ساخت سریع تمامی اتصالات ریلی ممکن به تمامی همسایگان ایران از جمله مهمترین آنها اتصال ریلی رشت آستار و بصره شلمچه و چابهار زاهدان باشد !! تا از این طریق یک هاب درجه یک و سریع ، تمام ریلی و با قابلیت افزایش سرعت در صورت سرمایه گذاری در برقی کردن آن !! ارائه بدهد !! تا چین با خیال آسوده بار اصلی انتقال محصولاتش را به مسیر ایران منتقل کند !!! همچنین ایران نیز از سود همین مسیر ترانزیتی قدرتمند و ویژه می تواند صادراتش را به صورت حجیم و از طریق ریل به ابرکشورهای آسیایی انجام دهد !! و به راحتی تحریم های غرب د رحوزه بانکی ریا، بندر و بیمه را دور رده و کنار بزند !!!! فرصت بسیار اتثنایی برای هر دو طرف که باید از طریق ایران و با ساخت سریع زیرساخت های اتصال ریلی و بارندازهای ریلی و داخلی سازی و افزایش تولید لوکوموتیو و کانتیر و شاسی قطار و ... تقویت گردد !!!!
سهراب ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۲
این حرفها شباهتهایی با حرفهای رجال زمان قاجار یا پهلوی دارد وقتی راجع به انگلیس و امریکا و روسیه و ... حرف میزدند. الزاما بد نیست ولی بوی منافع ملی نمیدهد.