متکی: در حال یارگیری بین‌المللی هستیم

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۹ کد : ۲۰۰۰۴۴۳ سرخط اخبار

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری مقابله با تحریم، در حال بررسی و طراحی هستیم تا باشگاه مقابله با تحریم را در یکی از بدنه‌های رسمی و نهادی جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسانیم.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری میزان گفت‌وگویی با منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

شناسایی ۲۰ کشور برای پیوستن به باشگاه کشور‌های تحریمی 

- از مدتی قبل، یعنی از مجلس دهم، یک ایده‌ای توسط برخی از مراکز پژوهشی و برخی از افراد و جوانان انقلابی، در خصوص نحوه برخورد با موضوع تحریم‌ها مطرح شد که بعد‌ها تحت عنوان باشگاه مقابله با تحریم بر سر زبان‌ها افتاد.

- این مجموعه از یک هیئت سیاست‌گذاری و یک شورای سیاست‌گذاری برخوردار است که موضوع نحوه مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

- اقداماتی را که به صورت جمعی می‌توان در مقابله با تحریم انجام داد، می‌شود از سوی این مجموعه ساماندهی و برای این کار اقدام به جمع‌آوری اسامی کشور‌هایی کرد که آن‌ها هم به نوعی همانند جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، مورد تحریم قرار گرفتند؛ بیش از ۲۰ کشور فهرست شدند.

پیگیری جمعی برای مقابله با این تحریم‌ها

- ایده، براساس این فکر شکل گرفت که ما در موضوعات سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی، باید از ۲ ابزار دیپلماسی و ظرفیت‌های دیگری که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

- طبیعی است که ما به لحاظ خودمان به عنوان جمهوری اسلامی، مواضع‌مان را نسبت به تحریم‌های ظالمانه و اقدامات آمریکا همواره مطرح کردیم.

- اگر این کار با یک یارگیری بین‌المللی و تشکیل یک مجموعه بین‌المللی توأم شود، می‌تواند از قوام و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد.

- مأموریت مسئولینی که برای این باشگاه تعریف می‌شوند، این خواهد بود که با کشور‌های دیگر مورد تحریم واقع شده وارد گفت‌وگو شوند و یک ساز و کار بین‌المللی را تاسیس کنند تا مقابله با این تحریم‌ها را به صورت جمعی پیگیری شود.

مقابله سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی با تحریم‌ها

- بخشی از این مقابله با تحریم، سیاسی، بخشی از آن اقتصادی و بخشی هم تبلیغاتی است.

- در حوزه سیاسی، ایجاد این اراده در بین کشور‌هایی که تحریم شدند، مبنی بر این که تحریم‌ها ظالمانه است و باید با آن برخورد کرد، نکته بسیار مهمی است که کشور‌ها باید روی آن اتحاد کنند.

- مبارزه اقتصادی یعنی راه‌هایی که می‌شود به خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا دست زد. بخشی از این خنثی‌سازی در روابط دوجانبه کشور‌های مورد تحریم و بخشی از آن هم در ساز و کار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف می‌شود که می‌تواند به لحاظ اقتصادی، مورد تصویب قرار بدهند.

- به لحاظ تبلیغاتی، بخش‌های مرتبط با دیپلماسی عمومی کشورها، برای اینکه به افکار عمومی جهان منتقل کنند که تحریم‌ها یک تصمیم ظالمانه است، بسیج بشوند.

می‌توان با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مقابله کرد

- من فکر می‌کنم اگر همین نگاهی که ما به بعضی از کشور‌ها و به عنوان حریم و حوزه امنیتی خودمان نگاه می‌کنیم، نگاه کنند، می‌توان با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مقابله کرد.

- در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری مقابله با تحریم، در حال بررسی و طراحی هستیم تا باشگاه مقابله با تحریم را در یکی از بدنه‌های رسمی و نهادی جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسانیم.

- بعد از تصویب یک ساختار اداری، سیاسی و بین‌المللی برای آن تعریف شود و آن ساختار اجرایی مامور می‌شود برای اینکه امورات مربوط به اجرای تحریم را دنبال کند.

با ایجاد آورده جدید در محیط بین‌الملل آمریکایی‌ها را شکست می‌دهیم

- من فکر می‌کنم همان سیاستی که آمریکایی‌ها با دنیا دارند، یعنی سیاست هم فشار سیاسی – اقتصادی، هم فشار اقتصادی و تحریم‌ها، ما هم متقابلا باید همین کار را بکنیم. یعنی آمریکایی‌ها احساس کنند که در یک حرکت جمعی کشور‌های مقابلشان، خلع سلاح خواهند شد.

- اگر آورده جدیدی در محیط بین‌الملل در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا که زمینه آن زیاد است، ایجاد کنیم، در این عرصه هم آمریکایی‌ها را شکست می‌دهیم. این می‌تواند به معنای خنثی‌سازی تحریم، سیاست‌های اعلامی مقام معظم رهبری باشد.

ساختار دقیق ظرف یکی دو ماه آینده مشخص خواهد شد

- این موضوع با کمک مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است و ساختار دقیق آن ظرف یکی دو ماه آینده مشخص خواهد شد.

- ما با برخی از مجموعه‌های جمهوری اسلامی در ارتباط هستیم و امیدواریم که پیشنهاداتی که آماده کردیم، ظرف یکی دوماه آینده مورد بررسی قرار بگیرد که ما جایگاه رسمی و حقوقی این مجموعه را در کنار جایگاه NGO آن، متصل به بخشی از نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم.


( ۲ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۳
از ایرانیهای خارج نشین نیز میتوان برای مقابله با تحریم استفاده و پتانسیلهای بالقوه را بالفعل کرد.
شهروند ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۲
آن دسته از کشورهای درگیر تحریمهای آمریکا که حاضر به تأسیس یک باشگاه!! برای مقابله با آمریکا باشند، از ایران هم بدبخت تر و فقیر تر هستند و اتفاقاً هزینه‌های آنها هم از جیب ملت ایران تأمین خواهد شد.