سیاست بایدن حفظ ظاهر مذاکره و استفاده از ابزار تحریم است

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۹۹۹۸۸۸ سرخط اخبار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست دولت بایدن حفظ ظاهر مذاکره و گفت و گو و همزمان استفاده از تحریم‌های ترامپ برای اعمال فشار بر ایران است.

«عباس گلرو» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره برجام و رفع تحریم‌ها افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا باید همه تحریم‌ها را در عمل لغو کند و بعد از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی، ایران به تعهدات برجامی برگردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کشوری که از برجام خارج شد آمریکا بود و آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و ایران در عمل به تعهدات پایبند بود اما در نهایت به دلیل عدم عمل به تعهدات طرف مقابل، ما نیز مجبور به کاهش تعهدات خود شدیم.

وی درباره اینکه گفته می‌شود بایدن می‌خواهد با استفاده از تحریم‌های ترامپ از تهران امتیازگیری کند، گفت: سیاست آمریکا در قبال ایران محصول و نتیجه پخت و پز موسسات مطالعاتی و امنیتی اسرائیل است. بر اساس اطلاعات دقیقی که وجود دارد اتاق فکر رژیم صهیونیستی نحوه تعامل دولت بایدن با ایران را بررسی می‌کنند و این اتاق‌ها به این نتیجه رسیدند که دولت بایدن فضای سیاسی و ظاهری مذاکره با ایران را حفظ کند و از سوی دیگر از ابزار تحریم علیه ایران استفاده کند.

وی ادامه داد: این رویکرد بر پایه این هدف خواهد بود که در عین حال که جلوه‌ای از دادن امتیاز به ایران را نشان می‌دهند، فشار حداکثری را به ایران تحمیل کنند یعنی از نظر تاکتیکی آمریکا تغییراتی را اعمال کند ولی از نظر استراتژی همان مسیر قبلی را پیش ببرد تا فشار بر جمهوری اسلامی را بیشتر کند.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: برای خارج شدن از بن‌بستی که در خصوص توافقات وجود دارد، کشوری که تعهدهای خود را نقض کرده است، باید پا پیش گذاشته و به تعهدات خود برگردد. حال سوال اساسی این است که آیا در برجام ایران تعهدات خود را نقض کرده است که پاسخ خیر است. زیرا جمهوری اسلامی به همه تعهدهای در برجام خود عمل کرده ودر چارچوب مذاکره شده برجام، راهی برای کشورهای اروپایی و آمریکا باز کرد.

گلرو تصریح کرد: برجام چارچوب مذاکره شده‌ای بود که بر مبنای آن طرفین می‌توانستد به منافع مشترک برسند. اما طرف آمریکایی تعهدهای خود را در این توافق نقض کرد و طرف‌های اروپایی هم دراین مسیر بی‌نقص نبودند و آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نقض برجام در دوره «باراک اوباما» شروع شد، افزود: دولت اوباما و شخص جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا در پیام‌هایی مخفی و پشت پرده بر دولت و کشورها اروپایی  فشار می‌آوردند که روابط با شرکت‌های ایرانی از سرگرفته نشود. در دوره ترامپ نیز این نقض آشکارتر شده و به مرحله‌ای رسید که آمریکا از برجام خارج شد.

گلرو درباره برخی اظهار نظرها از سوی مقامات سعودی و رییس جمهور فرانسه درباره لحاظ کردن ملاحظات عربستان در مذاکرات احتمالی گفت: اولا که جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره دیگری با طرف‌های مقابل برای عمل به تعهدات برجامی انجام نخواهد داد. مذاکرات یک بار انجام شد و به تایید طرفین رسیده است. از سوی دیگر عربستان هیچ جایگاه و شانیتی در این باره ندارد.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران در منطقه مذاکراتی انجام دهد حتما با عربستان به عنوان یکی از کشورهای حاضر در منطقه گفت وگو خواهد کرد تا اختلافات برچیده شود. اما برجام هیچ ارتباطی با عربستان ندارد و زمانی که برجام مذاکره شد، پیام‌های شفاهی و کتبی برای کشورهای عربی ارسال شد و آنها در جریان مذاکرات ما با اروپا و آمریکا قرار می‌گرفتند و این عمل هم برای اعتمادسازی بود.

گلرو درباره اینکه در صورتی که آمریکا تا سوم اسفندماه تحریم‌ها را بر اساس قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها لغو نکند، ‌ چه خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: قطعا مجلس انقلابی برای حفظ منافع مردم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با جدیت بیشتری در اجرای آن نظارت خواهد کرد. طبیعی است که دسترسی‌های خارج از پادمان کاملا متوقف خواهد شد.


( ۳ )

نظر شما :