تروئیکای اروپایی، نگران امنیت عربستان سعودی شد

۰۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۹۹۳۸۱ سرخط اخبار

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک به شدت حمله هوایی ادعایی اخیر به ریاض را محکوم و بر تعهد قوی پاریس، برلین و لندن به امنیت عربستان سعودی تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه واکنش‌های حمایتی کشورهای غربی به حمله اخیر هوایی به ریاض، تروئیکای اروپایی درباره این حمله بیانیه صادر و با عربستان سعودی همدردی کردند.

حمله ادعایی روز شنبه هفته اخیر به ریاض پایتخت عربستان سعودی باعث نگرانی فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپایی) شد.

به گزارش سایت وزارت خارجه انگلیس، لندن، پاریس و برلین با صدور بیانیه مشترک  حمله ادعایی به ریاض را به شدت محکوم کردند.

ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی ظهر شنبه (به وقت تهران) مدعی شد که «یک هدف متخاصم» را در آسمان ریاض رهگیری و منهدم کرد.

این ائتلاف به نوع حمله (پهپادی یا موشکی) اشاره‌ای نکرد ولی انصارالله یمن را متهم به انجام این حمله کرد، اما سخنگوی نیروهای مسلح یمن در رد این ادعا گفت: «نیروهای مسلح یمن طی ۲۴ ساعت گذشته هیچگونه عملیات هجومی علیه متجاوزان نداشته‌اند».

گروه موسوم به «الوِیة الوعد الحق» (تیپ‌های وعده حق) عراق بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای رسماً مسئولیت عملیات دیروز شنبه در آسمان شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی را بر عهده گرفت.

در بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: «اشاعه و استفاده از موشک‌ها و پهپادها، امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند؛ امنیت و ثباتی که ما کاملا به آن متعهد هستیم».

فرانسه، انگلیس و آلمان در این بیانیه مشترک افزودند: «ما بار دیگر تعلق قاطعانه خودمان به امنیت و تمامیت ارضی (عربسنان) سعودی را اعلام می‌کنیم».

اعلام حمایت این سه کشور از ریاض در شرایطی انجام شده که فرانسه، انگلیس و آلمان طی سال‌های اخیر جزو بزرگ‌ترین فروشندگان تسلیحاتی عربستان سعودی بوده‌اند.

پیش از انتشار این بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی، وزیر خارجه انگلیس هم بیانیه‌ای در حمایت از عربستان سعودی صادر کرده و گفته بود که لندن «در کنار شرکای سعودی خود» ایستاده است.


( ۸ )

نظر شما :