ترکیه و آلمان بر سر احیای مکانیزم گفتمان دوجانبه توافق کردند

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۳ کد : ۱۹۹۹۱۶۷ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آلمان گفت: امیدواریم مناسبات ترکیه و اتحادیه اروپا تقویت شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدی البلد، مولود چاووش‌اوغلو و هایکو ماس وزیران امور خارجه ترکیه و آلمان پس از دیدار نشست مشترک رسانه‌ای ترتیب دادند.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد، روابط اروپا با ترکیه رضایت بخش نیست و باید به بهبود یابد.

ماس ابراز امیدواری کرد، سال ۲۰۲۱ آغاز جدیدی برای روابط ترکیه، اروپا و آلمان باشد.

هایکو ماس در این نشست رسانه‌ای اظهار داشت: امیدواریم مسائل مناقشه برانگیز میان ترکیه و اتحادیه اروپا برطرف شده و این روابط تعمیق یابد.

وزیر خارجه آلمان همچنین بر لزوم آزادی فوری آلکسی ناوالنی، روزنامه‌نگار منتقد روس که در روسیه بازداشت شده، تاکید کرد.

وزرای امور خارجه ترکیه و آلمان بر سر برگزاری جلسات کمیته مشارکت اقتصادی و تجاری برای تقویت همکاری‌های همه جانبه توافق کردند.

چاووش‌اوغلو این دیدار را سازنده ارزیابی کرده و محور آن را روابط دوجانبه، روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و آخرین تحولات منطقه‌ای اعلام کرد.

وی همچنین افزود: جلسات کمیته مشارکت اقتصادی و تجاری و سایر حوزه‌ها برگزار خواهیم کرد. به همکاری برای تقویت همکاری‌های همه‌جانبه ادامه خواهیم داد.

چاووش‌اوغلو در ادامه گفت: روابط آنکارا- برلین علی‌رغم شیوع ویروس کووید-۱۹ تغییری نکرد، بواسطه مذاکره و روابط دوستانه جدی میان رئیس جمهور رجب طیب اردوغان با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روابط دو کشور در تمامی حوزه‌ها توسعه یافته است. 

وی تاکید کرد: حجم تجارت میان دو کشور علی‌رغم همه‌گیری کرونا به ۳۸ میلیارد دلار رسیده است. آلمان در صدر کشورهای صادرات محصولات ترکیه و در رتبه دوم واردات آن قرار دارد. 

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به آنکه روابط با اتحادیه اروپا اخیرا فضای مثبتی به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: اگرچه نتایج اجلاس ماه دسامبر کاملا رضایت بخش نبود اما در قبال سیگنال‌های مثبتی که دریافت کردیم اقدامات مثبتی انجام دادیم. 

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :