«مصطفی الکاظمی»: به زودی بخش بزرگی از نیروهای امریکایی از عراق خارج می‌شوند

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۹۸۸۱۸ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در یکصدمین سالروز تاسیس ارتش این کشور با اشاره به جان‌فشانی‌های ارتش در دفاع از فلسطین، شهر جنین و جولان اظهار داشت ارتش عراق موفق شد گروه تروریستی داعش را به عقب براند و در مقابل تلاش‌ها برای شکستن اقتدار و هیبت آن، پیروز از میدان بیرون آید، ارتش از آمادگی کامل برای صیانت از حاکمیت و اقتدار دولت برخوردار است.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه دولت کنونی با چالش‌های بزرگی از جمله اپیدمی کرونا رو به رو شد، اظهار داشت: ما با چالش‌های سهمگین و پیچید‌ه‌ای مواجه هستیم که در تاریخ معاصر عراق بی‌سابقه است، در صدر این چالش‌ها، اپیدمی کرونا، بحران اجتماعی بروز یافته در تظاهرات اکتبر سال 2019 و بحران اقتصادی ناشی از فروپاشی بهای نفت قرار دارد.

وی افزود: حقیقتا جای تاسف داشت که عراق به عنوان مهد تمدن و دروازه تاریخ به میدان تصفیه حساب‌ها و چالش‌های جنگ جهانی و منطقه‌ای تبدیل شود لذا بر ما لازم بود که از کشورمان دربرابر پیامدهای این منازعه مخاطره‌آمیز صیانت کنیم لذا از همان روز نخست بدر مسیری روشن برای بازگرداندن توازن به پرونده مناسبات بین‌المللی‌مان تلاش کردیم.

الکاظمی ادامه داد: ما همچنین با هدف خروج نیروهای امریکایی، گفت‌وگوی راهبردی با ایالات متحده امریکا برگزار کردیم که به هنگام سفرمان به واشنگتن، از سوی رئیس جمهوری امریکا اعلام شد.

وی گفت: ماحصل این گفت‌وگوی راهبردی مستمر، خروج چند مرحله‌ای نیروهای امریکایی در چارچوب زمان‌بندی‌های فنی طی ماه‌های گذشته بوده است و به زودی در روزهای آتی خروج بیش از نیمی از این نیروها تکمیل خواهد شد و تنها صدها تن از نیروهای امریکایی برای همکاری در زمینه آموزش، تسلیحات و حمایت فنی در عراق باقی خواهد ماند و جدول زمانبندی خروج کامل این نیروها در چارچوب توافقات دو کشور در حال تدوین است و این تحول در سایه آمادگی نیروهای مختلف و سلحشور ما برای پاسداری از کشور و کرامت مردم حاصل شده است.

الکاظمی اظهار داشت: مجددا با مردم عراق پیمان می‌بندیم که اجازه ندهیم تصمیم‌گیری ملی عراق از سوی هر گروهی که باشد، ربوده شود و ما تن به معامله‌های سیاسی و انتخاباتی نخواهیم داد و تصمیمات ما برخاسته از مسئولیت ملی‌مان خواهد بود، صیانت از حاکمیت، امنیت و سلامت عراق، تصمیمی کاملا عراقی است که تنها الزامات و منافع کشور آن را ترسیم می کند.

وی با بیان اینکه عراق بعد از این میدانی برای منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد بود، گفت: اجازه نخواهیم داد تا از اراضی‌مان برای تصفیه حساب‌ میان کشورهای مختلف سوء استفاده شود.

نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: به افرادی که تلاش می‌کنند ما را مورد ارعاب قرار دهند، توجه نخواهیم کرد و تصمیمات عراق به دست ماجراجویان نخواهد بود، تاریخی مملو از دیوانگانی که ما رو به سمت جنگ‌های بیهوده و خون و خونریزی و ضربه به اقتدار دولت کشاندند، دیگر کافی است و ما باید عراق و ملت‌مان را به ساحل امنیت سوق دهیم.

الکاظمی گفت: در سالروز تاسیس ارتش قهرمان‌مان اعلام می‌کنیم که سال 2021، سال دستاوردها در همه سطوح خواهد بود و مرحله به تحلیل بردن منابع و امکانات عراق با اراده مردم به پایان رسیده است و حاکمیت عراق بر هر وجب از خاک کشور تنها شعاری سیاسی نخواهد بود بلکه واقعیتی ملموس خواهد بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه در مرحله گذشته شاهد اظهارنظرهای تشنج‌آفرین از سوی همه گروه‌ها بودیم، اظهار داشت: از همگان می‌خواهم به منافع ملی پایبند باشند و به ابزار گفت‌وگو روی بیاورند و روح امید را در کالبد ملت‌مان بدمند.


( ۲ )

نظر شما :