برگزاری هفته فرهنگی افغانستان و تقدیر از نخبگان این کشور+تصاویر

۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۹۸۷۹۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: رویداد فرهنگی افغانستان با حضور هنرمندان ایرانی و افغانستانی در تالار شعر و ادبیات مجموعه عباس‌آباد در تاریخ 11 دی‌ماه 1399 برگزار شد. این رویداد فرهنگی از سوی مؤسسه ابرار معاصر تهران و با مشارکت مؤسسه کنشگران توسعه پارس برگزار شد. این رویداد فرهنگی قرار است هرسال و به‌صورت «هفته فرهنگی افغانستان» برگزار شود که امسال به دلیل شرایط خاص که اپیدمی کرونا سبب شده بود در یک نیم روز برگزار شد. هدف از برگزاری این مراسم آشنایی مردم و هنرمندان ایرانی با فرهنگ و زیبایی‌های کشور افغانستان و نیز تقدیر از نخبگانی است که هنر و علمشان را در راستای خدمت به جامعه ایرانی و افغانستانی عرضه داشته‌اند. در این مراسم از چهره‌هایی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد با اهدای نشان نوروز، تندیس نوروز، لوح سپاس و هدایی تقدیر شد.
 
-    نجیب مایل هروی: مؤلف پژوهشگر و نسخه‌شناس افغانستانی که در کارنامه 50 ساله پرافتخار خود تألیف تصحیح و بررسی بیش از 30 کتاب و  صدها مقاله را داشته است. ایشان در مشهد حضور دارند به دلیل شرایط سنی و احترام به‌سلامتی ایشان در دوران کرونا در مراسم حضور نداشتند که رئیس رادیو فرهنگ، دکتر حبیبی به نیابت تندیس ایشان را دریافت و اعلام شد به‌زودی طی مراسمی در مشهد به ایشان اهدا خواهد شد. 

-    فرزاد یوسفی و فائزه تخاری: زوج نخبه افغانستانی در حوزه پزشکی و علوم آزمایشگاهی. آقای دکتر یوسفی رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان و تولیدی تحقیقاتی نوراژن پیشرو (مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران) است که توانسته‌اند برخی کیت‌های آزمایشگاهی را برای اولین بار طراحی کرده و به مرحله تولید برساند. تولید این کیت‌ها، جمهوری اسلامی ایران را از واردات موارد مشابه خارجی بی‌نیاز کرده است. یکی از این موارد، تولید کیت تعیین جنسیت جنین از خون مادر است. این شرکت در سال 1396، واحد فناور برتر و محصول برتر در هفته پژوهش دانشگاه تربیت مدرس از بین 120 شرکت شد. نمونه دیگر، کیت مولکولی تشخیص ناباروری مردان بر روی نمونه خون است که با تولید آن، می‌توان مسیر درست درمان ناباروری مردان را مشخص کرد.


-    حسام‌الدین سراج: حسام‌الدین سراج  خواننده موسیقی سنتی ایرانی و از اساتید برجسته ایرانی در زمینه موسیقی سنتی ایرانی به شمار می‌آید. ایشان جوایز متعددی در جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده‌ است. ایشان به‌پاس تحقیقات در ارزنده و نیز تلاش برای نزدیکی حوزه نخبگی ایران و افغانستان  داشته‌اند شایسته دریافت این نشان قرار گرفته‌اند. استاد سراج امکان حضور در این مراسم را نداشته‌اند و با ارسال پیام ویدئویی در ارتباط با موضوع رویداد فرهنگی افغانستان و نیز موسیقی افغانستانی صحبت کردند.

-    صحرا کریمی: کارگردان فیلم داستانی و نویسنده و رئیس کنونی افغان فیلم است. وی با توجه به سال‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی در ایران سپری کرده، و شناخت و آشنایی که با مردم و فرهنگ ایران دارد؛ توانسته از دریچه سینما و هنر موجبات نزدیکی هنرمندان دو کشور را فراهم آورد.


-    نادر موسوی: بنیان‌گذار مدرسه فرهنگ، ویژه کودکان مهاجر افغانستانی در ایران است. او در سال ۱۳۷۹، خانه‌ کودک افغانستان را برای حمایت از کودکان مهاجر و آموزش به آنان، تأسیس کرده و همچنین سردبیر مجله‌ کودکان آفتاب است که برای بچه‌های مهاجر افغانستانی در ایران منتشر می‌شود. این معلم پرتلاش به دلیل ترویج کتاب‌خوانی و آموزش و به تصویر کشیدن رنج پایان‌ناپذیر بچه‌های افغانستان، شایسته نامزدی از سوی کمیته انتخاب جایزه آلما (معتبرترین جایزه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جهان) در سال 2021 تشخیص داده شد.
 
-    مرتضی عبدی: خیر افغانستانی مدیر مؤسسه باور سبز در – گلشهر- مشهد که مأموریت این مؤسسه را کمک به خانواده‌های کمتر برخوردار در مناطق حاشیه‌ای مشهد قرار داده‌ است. موسسه باور سبز توانسته بیش از 800  ویلچر به معلولین اهدا کند. در دوران کرونا این مؤسسه توانست از بسیاری از خانواده‌های ایرانی و افغانستانی در مناطق حاشیه‌ای مشهد با بسته‌های معیشتی حمایت کند. همچنین، وی نخستین فردی است که توانسته برج میلاد را با دست بالا برود و رکورد ثبت کند. همچنین وی صعود به قله دماوند را نیز در کارنامه خود دارد.  

 


( ۳ )

نظر شما :