بنزین هم به بحرانی تازه در لبنان تبدیل می شود

۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۹۸۵۱۲ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: با توقف پخش بنزین در میان پمپ بنزین ها توسط برخی شرکت های پخش فرآورده های نفتی، بحران سوخت در لبنان بار دیگر به بحث داغ مطبوعات و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

علت کمبود بنزین در لبنان این بار آن است که 4 نفتکش حامل بنزین از چند روز پیش در آب های لبنان پهلو گرفته اند اما نمی توانند بار خود را تخلیه کنند چون بانک مرکزی لبنان حاضر به صدور اعتبارنامه (LC) برای آنها نیست.

«فادی ابوشقرا» رئیس مرکز پخش سوخت لبنان تأکید می کند که اگر این اعتبارنامه ها تا امروز (سه شنبه 29 دسامبر) صادر نشود لبنان با بحران جدی مواجه خواهد شد به خصوص که در آستانه سال نو در لبنان هستیم.

روز گذشته در پی این کمبود بیروت شاهد تظاهرات و حمله مردم به پمپ بنزین ها بود. اما برخی پمپ بنزین ها حاضر شدند که به هر ماشین حداکثر 20 لیتر بنزین بدهند.

ابوشقرا می گوید که علت عدم صدور اعتبارنامه از جانب بانک مرکزی نبود ارز است و این یعنی که کشور با بحران جدی سوخت مواجه خواهد شد.

در ماه های اخیر با کاهش شدید قیمت لیره لبنان از 1500 لیره برای هر دلار به حدود 8 هزار لیره، بانک مرکزی با نگه داشتن قیمت رسمی در 1515 لیره برای کالاهای اساسی ازجمله سوخت و دارو و گندم ارز پرداخت می کند اما از ماه گذشته اعلام کرد که با پایان ذخایر ارزی بانک مرکزی امکان پرداخت این یارانه وجود ندارد.

این در حالی است که قیمت سوخت در لبنان برخلاف بازارهای جهانی روندی رو به رشد داشته است. قیمت هر 20 لیتر بنزین (صفیحه) از 2800 لیره به 26 هزار و 800 لیره و قیمت گازوئیل از 14600 لیره به 18 هزار لیره رسیده است.

«سامی البراکس»، رئیس اتحادیه پمپ بنزین داران لبنان، پیش بینی کرد که با حذف یارانه بانک مرکزی، قیمت بنزین به 40 هزار لیره برسد.

کارشناسان حجم ذخیره ارزی لبنان را حدود 800 میلیون دلار برآورده کرده اند، در حالی که این کشور ماهانه حدود 600 میلیون دلار برای تأمین کالاهای اساسی هزینه می کند.

این وضعیت باعث شده که موضوع برداشت از ذخیره استراتژیک ارزی بانک مرکزی که 17 میلیارد دلار برآورد می شود به میان آیند. این ذخیره استراتژیک برابر با 15 درصد همه حساب های بانکی موجود در لبنان است که همه بانک ها موظف به پس انداز آن در بانک مرکزی شده اند.


( ۱۰ )

نظر شما :