منابع آگاه: «عبدالفتاح السیسی» در نشست آتی سران شورای همکاری شرکت می کند

۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۹۸۴۸۵ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه در کشورهای شورای همکاری خبر داد که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، در نشست آتی سران شورای همکاری در ریاض شرکت خواهد کرد.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری آلمانی DBA گفته که رئیس جمهور مصر از مهمانان نشست آتی شورای همکاری است که قرار است در 5 ژانویه در ریاض برگزار شود.

به گفته این منبع، حضور رئیس جمهور مصر در این نشست گمانه زنی ها درباره اینکه این نشست شاهد اعلام حل همه اختلافات درون شورای همکاری خواهد بود را تقویت می کند.

این منبع افزوده که سران هر پنج کشور عضو ازجمله امیر قطر نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

پیش از این گزارش های متعددی تأکید کرده بودند که قرار است در این نشست پایان اختلافات و قطع روابط و تحریم ها ازجمله محور عربستان ـ امارات ـ مصر ـ بحرین علیه قطر اعلام شود.

هفته گذشته «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر، تأکید کرد که هیچ مانع سیاسی دربرابر حل بحران شورای همکاری وجود ندارد.

او گفت که همه مذاکرات پیش پرده میان قطر و عربستان انجام شده اما عربستان مطالبات دیگر کشورها را نیز نمایندگی می کرده است.

پیش از این منابع دیپلماتیک تأکید کردند که مصر در آغاز موضعی منفی به تلاش های کویت برای حل بحران قطر داشت تا اینکه در پی تماس تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور امریکا، با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، که عصر پنجشنبه (3 دسامبر) انجام شد، موضع قاهره تغییر کرد.

یک منبع مطلع گفت که برنامه این است که نخست توافق دوجانبه ریاض و دوحه اعلام می شود و بعد قاهره و منامه هم به آن می پیوندند، اما موضع امارات همچنان مشخص نیست.

این منبع تأکید کرد که «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر اخیرا در سفر به کویت و عربستان مفصلا بر سر مواضع مصر مذاکره کرده است.

یک منبع دیگر نیز گفتند که تصمیم مصر پس از جلسات فشرده و طولانی دستگاه های دولتی انجام شده است، زیرا اختلاف نظر ابوظبی و ریاض باعث شده که وضعیت برای مصر بسیار حساس باشد.

این منبع افزود که قاهره کوشیده که منافع خود را تا حد زیادی تأمین کند و با خواست عربستان برای پیوستن به توافق با قطر به نحوی موافقت کرده که هم رضایت ریاض را جلب کند هم به امارات پالس نارضایتی خود را برساند.


( ۲ )

نظر شما :