بزرگ ترین ذخایر گوگرد جهان در عراق در انتظار سرمایه گذاری برای استخراج

۰۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۹۸۳۳۷ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: وقتی موضوع ثروت های طبیعی عراق به میان می آید همه فورا به یاد نفت می افتند، اما این همه واقعیت نیست، عراق بزرگ ترین ذخایر گوگرد رسوبی جهان را دارد که براساس برآوردهای وزارت صنایع عراق نزدیک به دو ـ سوم گوگرد موجود در جهان را تشکیل می دهد.

این حجم گوگرد در معدن مشراق در جنوب موصل قرار دارد که به گفته «عبدالمنعم الجبوری»، مدیر کل شرکت گوگرد مشراق، شامل  بیش از360 میلیون تُن گوگرد می شود در حالی که کل ذخایر گوگرد جهان کمتر از 600 میلیون تُن است.

شرکت گوگرد مشراق در 1969 تأسیس شد و در همکاری با یک شرکت لهستانی استخراج گوگرد را آغاز کرد. این همکاری تا سال 1990 ادامه یافت.

الجبوری می گوید که این معدن در واقع سه معدن کنار هم است که یکی 65 میلیون تُن و دیگری 66 میلیون تُن و سومی 224 میلیون تُن گوگرد دارد و تاکنون فقط معدن اول مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت گوگرد مشراق از سال 2017 پس از بازپس گیری استان نینوا از دست تروریست های داعش، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون گوگرد کشاورزی که برای آفت زدایی استفاده می شود و زاج که برای تصفیه آب استفاده می شود تولید می کند.

«احمد الجبوری»، نماینده استان نینوا در مجلس عراق، تأکید می کند که علت عدم بهره برداری از این ثروت عظیم آن است که مشکلات امنیتی مانع از جذب سرمایه خارجی در عراق می شود و فناوری عراق برای استخراج این گوگرد بسیار قدیمی شده است.

«مرتضی الصافی»، سخنگوی وزارت صنایع عراق، تأکید می کند که دولت کنونی از زمان آغاز فعالیتش طرحی کامل برای راه اندازی دوباره صنایع به خصوص در مناطق آزادشده از چنگ داعش تنظیم کرده که یکی از آنها همین معدن گوگرد مشراق است.

مدیر شرکت گوگرد مشراق می گوید که این شرکت در سال 2011 قراردادی با شرکت امریکایی دوکو برای واردات تجهیزات و ابزارآلات جدید استخراج گوگرد امضا کرد اما در سال 2014 با حمله داعش این دستگاه ها نصب نشد و بعد از آن هم لازم بود که ساختمان های و زیرساخت های شرکت بازسازی شود تا آن تجهیزات از بندر بصره منتقل شود.

او می افزاید که بازسازی زیرساخت های شرکت و انبارهای آن رو به اتمام است و با نصب آن تجهیزات این شرکت می تواند سالانه 2 میلیون تُن گوگرد خالص تولید کند.


( ۷ )

نظر شما :

رسول ۰۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۵۴
نمیدانم اکثر نویسندگان سایت محترم دیپلوماسی،نمیخواهند قبول کنند که آذربایجان به اهداف لازمه نظامیش نایل گشته وتمامیتش نیزمحرز گردیده،و۳ ریس جمهور،پوتین،علی آف ،پاشنیان هم آنرا امضا کرده اند،. وجشن پیروزی هم قید گردیده،،،ولی نویسندگان محترم هر روز ساز جدیدی را کوک میکنند،که گویا چنین خواهد شد وچنان خواهد شد،بلاخره ملت آذربایجان هر لحظه برای حفظ تمامیت ارضیش آماده جنگیدن است،ومهم این حس است ،که خوشبختانه در طرف اشغالگر چنین حسی هرگز نبوده بلکه به کمک روس‌ها ادعای قهرمانی میکردند که آنهم در جنگ ۴۴ روزه معلوم شد،،،و هنوز هم معلوم نیست ۵ هزار سرباز ارمنی در کجا قایم شده اند،چون والدینشان در هیچ جا آنها را نیافتند،نه مرده ونه زندهشان معلوم نیست..