سیاست های آمریکا در باج خواهی از اعراب ادامه خواهد داشت

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۹۹۷۹۴۲ سرخط اخبار

 «إبراهیم أبراش» وزیر سابق دولت خودگردان فلسطین درباره رویکرد دولت آینده آمریکا درباره کشورهای حاشیه خلیج فارس بر این باور است که «جو بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای و گفت‌وگو با ایران تلاش خواهد کرد و با طرح مسائل حقوق بشری و انتقاد از کشورهای عربی از آنها باج خواهی خواهد کرد.‌

به گزارش ایرنا، در شرایطی که بایدن خود را برای آغاز کار در کاخ سفید آماده می‌کند، بسیاری از کشورها در انتظار تغییر سیاست آمریکا در این دوران هستند. در این میان برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان که منافع خود را در ادامه حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید می‌دیدند با واهمه از بازگشت بایدن به سیاست‌های دوران اوباما تمایل دارند که بایدن از سیاست‌های دوران ترامپ فاصله نگیرد. این در حالی است که برخی دیگر از کشورها از جمله ایران انتظار دارند که بایدن با فاصله گرفتن از سیاست‌ تنش‌آفرین دوران ترامپ به تعهدات آمریکا در برجام عمل کند و با اهمیت دادن به بحران‌های منطقه برای حل آنها تلاش کند.

درباره به قدرت رسیدن بایدن و بازگشت به برجام و آغاز گفت‌وگوها و تنش‌زدایی در منطقه و سمت‌وسوی آینده سیاست‌های دولت جدید آمریکا و تاثیرات آن بر مناسبات منطقه‌ای با «ابراهیم ابراش» وزیر فرهنگ سابق دولت خودگردان فلسطین و تحلیگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کردیم.

مشروح این گفت‌وگو به قرار زیر است:

ایرنا:آیا جوبایدن به در پیش گرفتن رویکرد دیپلماسی با ایران تمایل دارد و به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت؟ این حرکت چه تبعاتی در منطقه خواهد داشت؟

إبراهیم ابراش: بایدن از حزب دموکرات است و این حزبی است که رئیس آن یعنی «باراک اوباما» با ایران به توافق هسته‌ای دست یافت. از این رو، بایدن هم به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. اما این موضوع تغییر اساسی درباره راهبرد آمریکا ایجاد نخواهد کرد و آمریکا مخالف تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای است و به ایران به عنوان خطری برای منافع خود در منطقه نگاه می‌کند.با این وجود به نظر می رسد بایدن برای گفت‌وگو با ایران تلاش خواهد کرد. این موضوعی است که شکافی را در روابط برخی کشورهای عربی با تهران ایجاد خواهد کرد.  این گروه از کشورهای عربی از سیاست بایدن درباره ایران نگران هستند. اما ببسیاری دیگر از کشورها هستند که برای نزدیکی با ایران تمایل دارند.

ایرنا: منافع آمریکا در منطقه چیست؟

 إبراهیم ابراش: منافع آمریکا در این است که تنش‌ها در منطقه ادامه داشته باشد. این کشور با بزرگنمایی خطر ایران از کشورهای عربی باج‌خواهی خواهد کرد تا پایگاه‌های آمریکا را در کشورهای عرب منطقه حفظ کند و  به آنها  سلاح بفروشد.

ایرنا: اکنون چرا عربستان و برخی دیگر از  کشورهای عربی از بازگشت بایدن به سیاست دوران اوباما نگران  هستند؟

إبراهیم ابراش: نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. دلایل بسیاری در این زمینه وجود دارد که از جمله ادامه سیاست هرج و مرج و آشوبی است که دولت اوباما گسترش داد. این کشورها نگران هستند این سیاست به این کشورها هم سرایت کند. کشورهای عربی از بازگشت حمایت آمریکا از جریان‌های اسلام‌گرای میانه‌رو به ویژه گروه اخوان المسلمین که عربستان با آن به عنوان یک گروه مخالف برخورد می کند، نگران هستند.

ایرنا: آیا بایدن تهدیدهای خود را درباره عربستان به ویژه درباره پرونده‌های حقوق بشری و موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تهدید به پایان دادن حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ یمن عملی خواهد کرد؟

إبراهیم ابراش: همانطوری که ترامپ از عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باج‌خواهی کرد بایدن هم از طریق پرونده‌های حقوق بشری از این کشورها باج‌خواهی خواهد کرد. این موضوع به معنای آن نیست که واشنگتن به دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اهمیت می‌دهد. بلکه این نوعی فشار برای تحقق منافع مادی و تضمین امنیت رژیم اسرائیل است. باید گفت که به نظر می رسد میان دولت دموکرات و جمهوری خواه آمریکا تفاوت چندانی وجود ندارد و راهبرد آمریکا در منطقه ثابت است.


نظر شما :