یک فعال سیاسی: تسریع در مسیر بازگشت به برجام محک دولت جدید آمریکا است

۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۰۶:۱۹ کد : ۱۹۹۷۰۱۲ سرخط اخبار

یک فعال سیاسی گفت: انتخاب جو بایدن و شکست ترامپ پایان مناقشان ایران و ایالات متحده آمریکا نیست.

حسین نقاشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با دولت جدید آمریکا، چند مورد را باید طرح کرد. برخلاف برخی از دیدگاه‌ها که نسبت به انتخاب جو بایدن و شکست ترامپ خوش بین هستند و فکر می کنند پایان مشکلات ایران فرارسیده است؛ فکر می کنم مناقشات ایران و آمریکا مربوط به این چهار سال نیست و اتفاق خیلی خاصی نخواهد افتاد. 

وی ادامه داد: پیش از وقوع انقلاب اسلامی برخوردهایی از جمله کودتا علیه دولت مصدق و بعدتر اشغال سفارت آمریکا و مناقشات بعد آن و همچنین حمایت دولت آمریکا از صدام در هشت سال جنگ تحمیلی؛ مناقشات ایران با آمریکا را به مشکلات طولانی مدت و سختی تبدیل کرده و نمی شود به رفتن ترامپ و آمدن بایدن تقلیلش داد. این دیدگاه که با رفتن ترامپ مشکلات ایران بر طرف می شود آدرس غلط دادن است.

این فعال سیاسی گفت: پیروزی بایدن بر ترامپ نباید ما را دچار توهمی کند که مشکلاتمان در داخل و یا مشکلمان با دولت ایالت متحده حل می شود ،اما نکته ای دارد و آن این است که بایدن معاون اول اوباما بوده و یکی از بزرگ ترین توافقات بین المللی که ایران هم در آن حضور داشته در آن دوران شکل گرفته و  حاصل  گفت و گوهای این گروه بوده و اتفاقا آمریکا نیز  در  این مذاکرات نقش موثری داشته است.

وی گفت: باتوجه به گفته مستقیم بایدن که خواهان بازگشت سریع به برجام است، در بهترین حالت در یک بازده زمانی فقط در مسیر بازگشت به برجام قرار می گیریم؛ در واقع در نظر من این بازگشت سرعت نخواهد داشت . ما فقط در مسیری از دور جدید از مذاکرات قرار می گیریم و تازه معلوم نیست طرف ایرانی تا چه حد حاضر به برگشت به این مذاکرات باشد.

نقاشی گفت: با توجه به رویکرد تقابلی دولت بایدن در مقابل سیاست های ترامپ و تقابل ترامپ با سیاست های اوباما شاهد تفاوت سیاست های کاخ سفید در رابطه با برجام خواهیم بود.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اگر بخواهیم در حد همین مسائل چهارساله گذشته به انتخابات امریکا نگاه کنیم دولت جدید فقط کار غیر قانونی و یک جانبه ای که ترامپ انجام داد را درست می‌کند. البته این اتفاق اتوماتیکی نیست، نیاز به مذاکره مجدد دارد؛ در واقع همه چیز به یک باره به نقطه پایان دولت اوباما باز نمی گردد؛ تنها یا این اتفاق دولت امریکا در مسیر مداکرات مجدد قرار می گیرد. 

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: ترامپ با رویکرد یک جانبه گرایانه و خودخواهانه از برجام بیرون آمد و تسریع در تصمیم به بازگشت به این توافق نامه توسط بایدن محک خوبی برای راستی آزمایی دولتش است.

نقاشی گفت: آنچه در عملکرد دولت جدید آمریکا اهمیت دارد، بازگشت از رفتارهای یکجانبه گرایانه و راست کیشانه ترامپ است ؛ رفتارهایی که باعث می شود هیچ گونه تضمینی برای توافقات بین المللی باقی نماند.ترامپ پایه توافقات بین المللی را لق کرد و برای بازسازی این چه چهره بایدن باید خیلی تلاش کند .

وی افزود: سیاست در عرصه بین الملل پس از جنگ جهانی دوم با یک رویکرد سلطه جویانه و هژمونی خواهانه پیش رفته است، اما ترامپ این شرایط را برهم زد. ازنظر من بایدن به عنوان دموکرات چندان تغییری در این رویه نخواهد داد. اگر امیدی باشد بیش از آنکه به بایدن باشد به برنی سندرز است که در کمپین های انتخاباتی همراه بایدن بوده است. او شخصیتی است که هم در عرصه داخلی و بین المللی امریکا سیاست های برابری خواهانه بیشتری را دنبال کرده است. شاید حضور او کمک کند برخی از رویه ها تا حدودی تقلیل پیداکند. من بیش از آنکه به بایدن امیدوار باشم تا حدودی به سندرز امیدوارم که به سیاست گذاری های معمول کمک کند. 

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :