سفیر پیشین ایران در بولیوی مطرح کرد مورالس؛ برگ برنده‌ای که نقشی در دولت آتی بولیوی نخواهد داشت

۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۳ کد : ۱۹۹۶۴۲۳ سرخط اخبار

سفیر پیشین ایران در بولیوی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور آمریکای جنوبی گفت: آقایان «لوئیس آرسه» و «داوید چوکه اوئنکا» با برگ برنده آقای مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی پیروز شدند ولی قطعا سیاست‌های آنها پیچیده تر از زمان مورالس خواهد بود.

رضا طباطبایی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آقای مورالس در چند سالی که مسئولیت ریاست جمهوری در بولیوی را برعهده داشت، عملکرد و اقداماتش باعث افزایش محبوبیت وی در بین مردم بولیوی به خصوص بومی‌های این کشور شد، اظهار کرد : ولی حضور طولانی مدتش در قدرت مشکلاتی را  برای او ایجاد کرد و مورالس  در نتیجه تحولاتی که در بولیوی  رخ داد مجبور شد که این کشور را به مقصد آرژانتین ترک کند. 
این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه پس از آقای مورالس خانم «جنینه آنز» مسئولیت امور  در بولیوی را بر عهده گرفت، افزود: او مایل بود که در بولیوی فعالیت کند ولی بومی ها و مردمی که طرفدار مورالس بودند با وی چندان همکاری و همراهی نکردند و او نیز به درستی تشخیص داد که با این روند آینده ای در سمت رئیس‌جمهوری بولیوی ندارد. بنابراین برای اینکه بیش از این منفور نشود از سمت خود استعفا داد. 

وی ادامه داد: دست راستی‌ها در بولیوی این تحلیل را داشتند که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آمریکای لاتین برگزار می شود و در دور دوم انتخابات احزاب راست با یکدیگر متحد خواهند شد و می توانند پیروز انتخابات شوند ولی این امر محقق نشد و طبق آنچه که اعلام شد آقای لوئیس آرسه از حزب« MAS »که همان حزب آقای مورالس است، بیشترین آراء را کسب کرده است.

طباطبایی با بیان اینکه این پیروزی را باید پیروزی مردم بولیوی دانست، افزود: جامعه بولیوی یک جامعه دوقطبی است و مورالس توانست در این فضا به بومی های بولیوی اعتبار ببخشد  و در جهت افزایش سطح زندگی آنها  اقداماتی را انجام دهد . بومی ها در بولیوی از اتفاقات یک سال گذشته در این کشور  راضی نبودند، بنابراین با حضور خود در انتخابات سعی کردند  به نفع حزب مخالف جناح حاکم رای بدهند. بنابراین باید تاکید کرد رای داده شده از سوی مردم بولیوی چندان حزبی نیست بلکه بیشتر نوعی آراء سلبی است.
سفیر پیشین ایران در بولیوی با بیان اینکه آقای لوئیس آرسه فرد خوش نامی است و از آن به عنوان مغز اقتصادی  بولیوی یاد می‌شود، گفت: آقای آرسه در زمانی که در دولت بولیوی به عنوان وزیر  حضور داشت توانست کشور بولیوی که دومین کشور ورشکسته آمریکای لایتن بود را به بالاترین رقم توسعه برساند. 

وی ادامه داد: آقای چوکه اوئنکا که به عنوان معاون آقای آرسه انتخاب شده است ،دارای چهره بین المللی است و نظام بین المللی با او مشکلی ندارد و این احتمال وجود دارد که او تلاش کند رابطه بولیوی را با کشورهای اتحادیه اروپا افزایش دهد. 

طباطبایی افزود: در دولت آقای مورالس  ما در ایران نتوانستیم یک کانال اقتصادی مشخصی با بولیوی برقرار کنیم علی رغم اینکه آقای مورالس اعتبار زیادی برای ایران قائل بود ولی آقای آرسه به خاطر موضوع تحریم ها معتقد بود« ایجاد چنین کانال مالی خلاف مقررات بین المللی است» و ما  در همین چارچوب باید توجه داشته باشیم که تمام تراکنش مالی بولیوی از آمریکا می گذرد. 

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آقای چوکه اوئنکا به عنوان معاون آقای آرسه اعلام کرده آقای مورالس ربطی به دولت آتی نخواهد داشت، گفت: این سخن به این معناست که آنها به آقای مورالس کار اجرایی نمی‌دهند و می‌خواهند بین خودشان و مورالس یک تفاوتها و تفکیک هایی را قائل شوند. 

طباطبایی با بیان اینکه آقایان آرسه و چوکه اوئنکا با برگ برنده مورالس در انتخابات پیروز شدند ولی بعید است که همه سیاست‌های او را ادامه دهند و قطعا  نگاهی متفاوت با مورالس خواهند داشت ، در مورد نوع تعامل آنها با ایران نیز گفت: وزارت خارجه ایران از نتایج انتخابات اظهار خرسندی کرده است، ما باید از اتفاقات در بولیوی استقبال کنیم و  در صورت لزوم مشورت های لازم را  به آنها بدهیم و با  در نظر گرفتن چارچوب سیاست‌های دولت جدید بولیوی، برای گسترش روابط اقدام کنیم. 
انتهای پیام


( ۳ )

نظر شما :