وزرای خارجه باکو و ایروان، جمعه با پامپئو دیدار می‌کنند

۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۹ کد : ۱۹۹۶۳۹۳ سرخط اخبار

وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز جمعه در واشنگتن با همتای آمریکایی به صورت جداگانه دیدار و درباره درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی رایزنی می‌کنند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که انتقادهای دموکرات‌ها از دولت دونالد ترامپ به دلیل «واگذاردن» صحنه دیپلماسی برای حل منازعه قره‌باغ کوهستانی به روسیه ادامه دارد، قرار است روز جمعه وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن با همتایان جمهوری آذربایجانی و ارمنستانی دیدار کند.

به نوشته «پولیتیکو»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و وزیر خارجه ارمنستان دو کشوری که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در جنگ به سر می‌برند، قرار است روز جمعه به صورت جداگانه با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کنند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «مشخص نیست که فرستادگان (وزرای خارجه باکو و ایروان) با یکدیگر دیدار کنند یا اینکه آیا مقام‌های آمریکایی تلاش کنند که مقدمات برگزاری یک نشست سه جانبه (بین وزرای خارجه آمریکا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) را فراهم کنند اما سفر همزمان آنها نشاندهنده این است که ایالات متحده در حال تقویت تلاش‌هایش به منظور کاستن از این منازعه است که طبق گزارش‌ها، از اواخر سپتامبر صدها کشته از نظامیان و غیرنظامیان برجای گذاشته است».

به روایت پولیتیکو، سفر وزرای خارجه باکو و ایروان به واشنگتن، « تنها چند روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ، فرصتی برای دولت ترامپ به منظور نشان دادن تلاش خود جهت ایفای نقش رهبری جهانی است».

گفته می‌شود که قرار است صبح جمعه به وقت واشنگتن ابتدا «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با پامپئو دیدار دوجانبه داشته باشد و به فاصله کوتاهی بعد از این دیدار، «زهراب مناتسکانیان» وزیر خارجه ارمنستان با همتای آمریکایی دیدار کند.

«الین سلیمانوف» سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا روز دوشنبه (دیروز) در یک مصاحبه، احتمال دیدار بایراموف با مناتسکانیان در جریان سفر آنها به واشنگتن را رد نکرد.

به گفته او، جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌توانند به زودی «مذاکرات معنادار» به منظور حل منازعه را از سر بگیرند.

سفیر باکو در واشنگتن افزود: «ما خواهان یک گفت‌و‌گوی واقعی هستیم».

«واروژان نرسسیان» سفیر ارمنستان در آمریکا هم در اظهاراتی از مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره منازعه قره‌باغ کوهستانی و انتقادهایش از مواضع ترکیه تمجید کرد.

سفیر ایروان در واشنگتن که کشورش طبق قوانین بین‌المللی اراضی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی را اشغال کرده است، افزود: «ما هیچ جایگزینی برای حل مسالمت آمیز این منازعه بر اساس سازش و توافقات دوجانبه نمی‌بینیم».

میزبانی پامپئو از وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شرایطی انجام می‌گیرد که پیشتر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از انفعال دولت ترامپ در قبال منازعه قره‌باغ کوهستانی و واگذاشتن صحنه دیپلماسی به مسکو شدیدا انتقاد کرده بود (جزئیات بیشتر).

در صحنه تحولات میدانی، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد در حالی که دو طرف تا کنون دو بار با میانجیگری مسکو بر سر آتش‌بس توافق کرده‌اند.

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.


( ۱ )

نظر شما :