خشم وزیر خارجه ترکیه از پیشنهاد خروج از سوریه

۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰ کد : ۱۹۹۶۲۷۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه درخواست اتحادیه اروپا برای خروج نیروهای نظامی این کشور را از شمال سوریه رد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه با لحنی تند درخواست اتحادیه اروپا را برای خروج نیرو‌های نظامی این کشور از شمال شرق سوریه رد کرد و اتحادیه اروپا را به اتخاذ استاندارد‌های دوگانه و دیکته کردن حقوق بشر و قانون بین المللی به آنکار متهم کرد.

آن لیند، وزیر امور خارجه سوئد پس از یک کنفرانس مطبوعاتی پر تنش در آنکارا بر درخواست‌های اتحادیه اروپا در مورد خروج نیرو‌های نظامی ترکیه از شمال شرق سوریه تاکید کرد.
لیند در حالی که در کنار مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ایستاده بود گفت: موضع قاطع اتحادیه اروپا مانند قبل است. ما به درخواست از ترکیه برای خارج شدن (از شمال شرق سوریه) ادامه می‌دهیم.
وی افزود، اتحادیه اروپا انتظار دارد تا اقدام‌های سازنده‌ای در قبال دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه اتخاذ شود.
در ادامه چاووش اوغلو به شکلی غیرمنتظره و با خشم واضح نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان داد.
مقام ارشد ترکیه گفت: شما تلاش می‌کنید تا حقوق بشر و قوانین بین المللی را با لحنی مهربان و با استفاده از کلمه «درخواست» دیکته کنید.
وی افزود، اتحادیه اروپا از ترکیه نمی‌خواهد که نیروهایش را از شمال غرب سوریه خارج کند، چرا که «سه میلیون پناهنده به ترکیه و سپس به کشور‌های اروپایی می‌آیند.» چاووش اوغلو این سوال را مطرح کرد که چرا سوئد از حقوق قبرسی‌های ترک حمایت نمی‌کند.
وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به این موضوع اعلام کرد، به عنوان «مهمان» در این مشاجره شرکت نمی‌کند. «جناب وزیر، من امیدوار هستم که همه در ترکیه امکان بیان دیدگاه هایشان را مثل شما داشته باشند. ممنونم.»
چاووش اوغلو در ادامه گفت: در ترکیه همه می‌توانند دیدگاه هایشان را ابراز کنند، اما ما این استاندارد‌های دوگانه را نداریم.
منبع: خبرگزاری صداوسیما


( ۱۲ )

نظر شما :

علی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۳
اروپا هم داره با ایران نزدیکتر میشه ، شرایط تاریخی اروپا بهش اینو میگه که برای فشار بر عثمانی گذشته و ترکیه نحیف امروز به همراهی با ایران نیاز داره
محمد ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
اگر حکومت اخوانی ترکیه تروریست ها رو در ابتدا از لیبی نیاورده بود و سازمان جهانی تروریستی سلفی رو تشکیل نداده بود و پشیبانی مالی و نظامی از تروریست های داعش و النصره و ارتش آزاد نکرده بود.سوریه به این وضع دچار نمی شد که حالا نگران مهاجرین سوری باشه.