گزارشی جنجال برانگیز درباره دستکاری قطر در آمار کرونا برای تضمین میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۶ کد : ۱۹۹۶۰۷۱ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: پرونده میزبانی قطر از جام جهانی 2022 بار دیگر با انتشار گزارشی از یک شرکت انگلیسی فعال در عرصه مشورت برای تدارک جام جهانی جنجال‌برانگیز شده است.

شرکت مشاوره‌ای «کورنرستون» با انتشار گزارشی داخلی خبر داد که شماری از کارکنان این شرکت که در قطر فعال بوده‌اند به کرونا مبتلا شده و برخی فوت کرده‌اند اما این شمار در آمارهای رسمی قطر لحاظ نشده است.

براساس این گزارش، اجساد این قربانیان کرونا در قطر به کشورهای اصلی‌شان از جمله نپال و هند فرستاده شده که خلاف پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی است.

در این گزارش 10 صفحه‌ای که با عنوان «کووید 19، آیا جام جهانی فوتبال 2022 در قطر برگزار می‌شود؟» منتشر شده آمده که این کشور که 2.8 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنها کارگران خارجی‌اند در اوت گذشته شاهد بالاترین آمار ابتلا به کرونا بوده است.

این گزارش تأکید کرده که دولت قطر در آمارهای ابتلا به کرونا دستکاری کرده و در این باره سازمان بهداشت جهانی را فریب داده است.

دولت قطر و سفارتخانه‌های آن در واشنگتن و بروکسل و برلین به درخواست «فاکس نیوز» برای توضیح درباره این گزارش پاسخی نداده‌‌اند.

«تایسا بلوم»، سخنگوی فیفا، در واکنش به گزارش «فاکس نیوز» در این باره تأکید کرد که فیفا از گزارش شرکت کورنرستون بی اطلاع است و نمی‌تواند در این باره نظری بدهد.

وی افزوده که فیفا به‌صورت دائم در حال بررسی وضعیت کارگران در قطر و تلاش‌های این کشور در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در میان کارگران است و به اقدامات قطر در این باره اعتماد دارد.

پیش از این نهادهای حقوق بشری نیز از عملکرد قطر در برخورد با کارگران فعال در عرصه تدارکات میزبانی جام جهانی به شدت انتقاد کرده بودند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی در 24 اوت تأکید کرد که قطر به تعهدات خود دربرابر سازمان بین المللی کار در سال 2017 درباره حمایت از کارگران خارجی عمل نکرده است.

گزارش این سازمان واکنش دولت قطر را در پی داشت که این سازمان را به فریب افکار عمومی متهم کرد.

این جنجال در حالی مطرح شده که بریتانیا امیدوار است با لغو میزبانی قطر از جام جهانی 2022، خود میزبان این جام جهانی شود.

براساس برآوردهای شرکت کورنرستون، میزبانی جام جهانی برای بریتانیا 100 میلیون دلار هزینه دارد که شامل نوسازی تأسیسات موجود می‌شود و دربرابر سود کلان میزبانی مراسم مبلغ چندان بالایی نیست.


( ۱ )

نظر شما :