دستور ترامپ برای تقویت قوای هسته‌ای در بحبوحه بن‌بست با روسیه

۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۷ کد : ۱۹۹۵۸۶۶ سرخط اخبار

نشریه «پولیتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش داد، در شرایطی که مذاکرات کنترل تسلیحات با روسیه بیش از حد به طول انجامیده است، دولت آمریکا به ارزیابی تقویت نیروی هسته‌ای ایالات متحده دستور داده است.

به گزارش ایسنا، منابع مطلع تاکید کردند، درخواست از فرماندهی استراتژیک ایالات متحده در نبراسکا برای ارزیابی زمان لازم برای خارج‌سازی کلاهک‌های هسته‌ای از زرادخانه و بارگیری آنها روی بمب افکن‌ها و زیردریایی‌ها، برای این منظور است که اگر استارت جدید با مسکو در فوریه ۲۰۲۱ منقضی شد، روسیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره این پیمان کنترل تسلیحاتی دوباره وارد مذاکره شود.

در گزارش این نشریه آمده است که دولت دونالد ترامپ مایل است تأکید کند که اگر روسیه نتواند خواسته‌های آمریکا را برآورده کند، واقعاً اجازه می‌دهد که این پیمان پایان یابد.

این گزارش می‌گوید، این نگرانی وجود دارد که روسیه بتواند مذاکرات را طولانی‌تر کند، به این امید که جو بایدن، رقیب دموکرات ریاست جمهوری ایالات متحده که احتمالاً می‌تواند استارت جدید را تحت شرایط مطلوب‌تری برای مسکو تمدید کند، برنده انتخابات نوامبر شود.

این ارزیابی ظرف دو هفته گذشته از سوی مقام‌های وزارت خارجه، دفاع و انرژی و همچنین شورای امنیت ملی آمریکا درخواست شده است.

پیمان استارت جدید فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، مگر آنکه مسکو و واشنگتن آن را تمدید کنند. این پیمان در پنجم فوریه ۲۰۱۱ بین دو کشور بسته شد که هدفش کاهش بیشتر و محدودیت تسلیحات استراتژیک تهاجمی است.

مسکو، مدت‌هاست که از واشنگتن خواسته تا در تمدید این توافق تاخیر نیندازد چون آن را معیاری طلایی در عرصه خلع سلاح می‌داند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم پیشتر گفته بود که اگر این پیمان متوقف شود، هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جلوی رقابت تسلیحاتی بعدی را بگیرد.


نظر شما :