آمادگی ایران بهبود روابط خود با بحرین و امارات

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۳ کد : ۱۹۹۵۷۵۷ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه ایران اظهار داشت: روابط ایران با کشورهای همسایه بر اساس اصل احترام متقابل است. تا زمانی که این کشورها خواهان روابط خوب با ایران هستند، این روابط ادامه خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران آماده بهبود روابط خود با بحرین و امارات متحده عربی است، روابط آنها با اسرائیل مانعی نخواهد بود.

با این وجود، تعدادی از کشورها عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین که نمی خواهند روابط قوی با ایران ایجاد کنند وجود دارد.

با این حال، هر زمان که آنها آماده ایجاد روابط خوب با ایران باشند، ما نیز تمایل مشابهی خواهیم داشت. البته روابط آنها با اسرائیل موقعیت محکمی در روابط با ما نخواهد بود، اما این در روابط ما با آنها تداخلی ایجاد نخواهد کرد.

پیش از این، طی مراسمی که در زمین چمن کاخ سفید برگزار شد، توافق نامه های جداگانه ای در مورد عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین به امضا رسید و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امضای خود را بر روی این اسناد قرار داد، به لطف واسطه ای که توافق نامه امکان پذیر شد.

پس از آن، ایالات متحده، اسرائیل، امارات و بحرین با هم توافقنامه های به اصطلاح "ابراهیمی" را امضا کردند، توافق نامه هایی که راه را برای برقراری ارتباط اسرائیل با کشورهای عربی باز می کند، اما محتوای دقیق این سند فاش نشد. فقط مشخص است که اسرائیل موافقت کرده است که تصمیم تعمیم حق حاکمیت به سرزمینهای کرانه باختری را موکول کند.

تا پیش از این، فقط مصر و اردن روابط دیپلماتیک با دولت یهود داشتند، توافق نامه های ۱۹۷۸ و ۱۹۹۴ نیز از طریق واشنگتن مورد مذاکره قرار گرفت.


نظر شما :

خیرالله ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱
ایران چندین سال است به آذربایجان گیر داده که چرا با اسراییل رابطه دارد،،ودر توجیه همکاریش با ارمنستان بر علیه اذربایجان،بهانه ارتباط آذریها با اسراییل را عنوان میکرد،ولی حالا وزیر امور خارجه از ایجاد ارتباط با اسراییل طبیعی میداند واز آن استقبال هم میکند،در اینجا علت این دوگانگی،بر خورد به همسایگان چیست،ایا بهانه ای بیش نبود؟ ببینیم بعد از این چه علم شنگه درست میکنند.