محدوده رقابت های امارات و عربستان با ترکیه و امارات گسترش یافته است

شرق مدیترانه، صحنه جدید رقابت های پادشاهی های خلیج فارس

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۲۵۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
توجه پادشاهی های حاشیه خلیج فارس به شرق مدیترانه در چند سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته و در نتیجه، رقابت ها و دشمنی های بین آنها به قلب اروپا نزدیکتر شده است. یکی از مسائل اصلی در ژئوپلتیک وسیع منطقه حول محور نقش جنبش های اسلام سیاسی می چرخد که قطر و ترکیه از آنها حمایت می کنند، اما عربستان سعودی و امارات متحده عربی مخالف آنها هستند؛ مساله ای که بازتاب نبردی اساسی برای شکل دادن به نظم گسترده تر منطقه ایست و حالا، شرق مدیترانه به یک صحنه غیرمنتظره برای این نبرد تبدیل شده است.
شرق مدیترانه، صحنه جدید رقابت های پادشاهی های خلیج فارس

نویسنده: سینزیا بیانکو

دیپلماسی ایرانی: توجه پادشاهی های حاشیه خلیج فارس به شرق مدیترانه در چند سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته و در نتیجه، رقابت ها و دشمنی های بین آنها به قلب اروپا نزدیکتر شده است. یکی از مسائل اصلی در ژئوپلتیک وسیع منطقه حول محور نقش جنبش های اسلام سیاسی می چرخد که قطر و ترکیه از آنها حمایت می کنند، اما عربستان سعودی و امارات متحده عربی مخالف آنها هستند؛ مساله ای که بازتاب نبردی اساسی برای شکل دادن به نظم گسترده تر منطقه ایست و حالا، شرق مدیترانه به یک صحنه غیرمنتظره برای این نبرد تبدیل شده است.

قطر از سال 2011 در حمایت از گروه های اسلامی و حمایت از نیروهای نزدیک به اخوان المسلمین در سراسر منطقه از جمله گروه های فعال در مصر، لیبی و سوریه با ترکیه همکاری نزدیکی داشته است. در جبهه مقابل آنها هم عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار داشته اند که این گروه را تهدیدی برای نفوذ منطقه ای خود می دانسته اند. مهم ترین ضربه به ترکیه و قطر جایگزینی دولت اخوان المسلمین در مصر در سال 2013 با یک دولت نظامی تحت حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود. روی کار آمدن ملک سلمان و محمد بن سلمان در سال 2015 قدرت جدیدی به اتحاد سعودی-اماراتی و تلاش ها برای سرکوب نفوذ مخالفان در منطقه داد. در سال 2017 در جریان بحران خلیج فارس و زمانی که عربستان، امارات، بحرین و مصر تصمیم به محاصره قطر گرفتند، این تلاش ها افزایش یافت و ترکیه هم در واکنش به این مساله در دفاع از امیر قطر به این کشور نیرو فرستاد.

از بسیاری جهات بعد رقابت ترکیه و امارات در این تقابل پررنگ تر شده است؛ ابوظبی به آنکارا به چشم رقیب اصلی خود در منطقه می نگرد و ترکیه هم امارات را در کودتای نافرجام 2016 علیه رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان مقصر می داند. البته ریاض هم مشکلات خاص خود را با آنکار دارد که مشهودترین آنها به زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی، مربوط می شود. این اختلافات یک سری فشارهای هماهنگ سیاسی بین المللی علیه عربستان را در پی داشت که سبب شد ریاض به شدت اقدامات خود علیه آنکارا بیفزاید. در اوایل سال 2020 که پادشاهی سعودی با چالش های گسترده همچون همه گیری کووید 19، سقوط شدید قیمت نفت و رکود اقتصادی ناشی از هر دو مورد مواجه شد، عربستان در اقدامی همه رسانه های ترکی را از کشور اخراج کرد. در همین حال که عربستان درگیر چالش های داخلی است، امارات در استراتژی علیه ترکیه پیشروست.

همه این تنش ها در شرق مدیترانه، از سوریه و لیبی گرفته تا ژئوپلتیک انرژی حول برنامه خط لوله گازی «ایست مِد» می توان مشاهده کرد. ترکیه رویکرد تهاجمی تری در شمال شرقی سوریه و لیبی اتخاذ کرده و امارات و عربستان هم برنامه ریزی های خود را دارند. ریاض و ابوظبی دو عملیات نظامی ترکیه در عفرین و شمال شرقی سوریه در سال های 2018 و 2019 را محکوم کردند. اماراتی ها و سعودی ها حتی در صدد تقویت روابط با رقبای اصلی ترکیه در شمال سوریه یعنی یگان های مدافع خلق سوریه و کردها برآمدند. امارات همچنین اخیرا گام های ملموسی برای ارتباط با بشار اسد، رئیس جمهوری روسیه، در بستر دیپلماسی بشردوستانه مقابله با ویروس کرونا برداشته که این اقدام به اسد در مقاومت در برابر نفوذ فزاینده ترکیه در شمال سوریه کمک کرده است.

در لیبی نیز شرایط مشابهی حاکم است. اماراتی ها و به طور نسبی سعودی ها حمایت خود از نیروهای خلیفه حفتر افزایش داده اند چرا که پیروزی او را کلید جلوگیری از تثبیت دولت اسلامی متمایل به ترکیه در لیبی می دانند. آنکارا هم از طرابلس حمایت می کند. قطر هم به رغم کاهش فعالیت های بین المللی از زمان بحران قطر، در پشت صحنه از دولت لیبی حمایت می کند. در همین حال، تقویت روابط خلیفه حفتر و بشار اسد شاید تحت فشارهای پنهانی امارات، بحران ها در سوریه و لیبی را به یکدیگر پیوند زده است.

این تنش های منطقه ای اخیرا ژئوپلتیک اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داده اند. جبهه منطقه ای ضد ترک با برخی پایتخت های اروپایی درگیر با آنکارا هدف مشترکی پیدا کرده است. فرانسه و امارات که هر دو به دنبال مقابله با جاه طلبی های ترکیه در دریای مدیترانه هستند، روابط دو جانبه را تقویت کرده اند. اهداف مشترک همچنین عربستان سعودی و امارات را به یونان و قبرس نزدیک کرده است. امارات از سال 2017 هر ساله در یک رزمایش نظامی تحت رهبری یونان با مشارکت ایالات متحده و اسرائیل و از سال 2018، قبرس و ایتالیا و مصر به عنوان ناظر، شرکت می کند.

ترکیه در نوامبر سال 2019 توافقنامه ای را با دولت لیبی در رابطه با خطوط مرزی دریایی امضا کرد که از آب های سرزمینی یونان می گذشت. این اقدام که بخشی از واکنش ترکیه به حذف شدن آن از طرح خط لوله «ایست مِد» بود، احتمالا تنش ها را تشدید خواهد کرد. یونان، اسرائیل و قبرس توافق مرتبط با این پروژه انتقال گاز از شرق مدیترانه به اروپا را با دور زدن ترکیه امضا کردند. اما در این توافق مسائل دیگری هم وجود دارد که شرق مدیترانه را به ژئوپلتیک خاورمیانه پیوند می زند. امارات یکی از حامیان اصلی طرح «ایست مِد» به شمار می رود و می تواند از این پروژه برای تقویت اتحاد علیه ترکیه استفاده کند. به علاوه در صورت اجرایی شدن این طرح، قطر احتمالا نیمی از بازار خود را در اروپا از دست خواهد داد. در حال حاضر، کووید 19 و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی به کاهش نقدینگی در کشورهای سرمایه گذار پروژه منجر شده و از جذابیت طرح خط لوله «ایست مِد» کاسته است؛ با این حال، اروپایی ها نباید فراموش کنند که امارات همچنان به تقویت اتحادها در شرق مدیترانه و تبدیل آنها به چارچوبی سیاسی برای بازنویسی پویایی منطقه ای متعهد است. همانند دیگر پادشاهی های حاشیه خلیج فارس، امارات نیز باور دارد که دریای مدیترانه محدوده ای است که تنها به اروپایی ها تعلق ندارد.

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: اتحاد قطر و ترکیه اتحاد امارات و عربستان شرق مدیترانه خط لوله گازی به اروپا ژئوپلتیک خاورمیانه


( ۴ )

نظر شما :

خسرو ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰
امارات فراتر از ظرفیت نظامی و اقتصادی خود ، در گیر مسائل منطقه ای شده است ودربعد حمایت از پ ک ک در شمال سوریه که میخواهد سوریه را تجزیه کند ، فقط شارژ مالی را برعهده دارد و تصمیم گیر امریکا واسراییل است ، وترس مشترک امارات و عربستان و مصر از اخوان المسمین ، ریشه در عدم مشروعیت حکومتهای پادشاهی شان و خواسته های مردم شان در رابطه با حکومت مردمی است ، نگاه کنید اتفاق شیطانی اسراییل و فرانسه و یونان و امارات (فقط ابوطبی)و عربستان سعودی را که همه شان در مقابل منافع جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان هستند
تبریزی ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۶
برای کشور ما نزدیکی به ترکیه و قطر در این بازی بهتر است چون اولا نزدیکی فرهنگی و شهروندی وجود دارد( یعنی ایران و ترکیه برخلاف کشورهای عرب شهروند شده اند و قبیله ای نیستند) ضمنا ترکیه حنفی هست و نزدیکترین به شیعه سوم ترکیه دموکراسی دارد و اقتصادی آزاد مثل اعراب کشور دیکتاتوری نیست چهارم ترکیه در مسئله هسته ای و تحریم ها سمت ایران بود که به محکومیت هالک بانک هم کشید
علی ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۸
اعراب که تا جنگ جهانی اول زیر حاکمیت عثمانی بودند وبعد از شکست عثمانی هم نزدیک ۳۰_تا ۵۰ سال زیر حاکمیت دول اورپایی ،وتازه نسل دوم حاکمان بومی دوران آموزش کشورداری را میبینند،مثل سوریه،عربستان،لیبی..ٔ... پس زیاد نباید انتظار ی ازشان داشته باشیم ،چون به ظاهر مستقل هستند در واقع هنوز تحت امر اربابان اورپایی وآمریکایشان هستند،وچاره ای جز این ندارند چون در غیر اینصورت از میان برداشته خواهند شد،وچون هیچ کدام مردمی،ودر سایه انتخابات به صدارت نیامده اند بلکه از اول انتخاب ونماینده همان استعمارگران هستند وبرای حفظ منافع آنها ماموریت دارند،لذا چون غرب وصهیونیزیم دیدند مردم کشورهای عربی یواش یواش به حقوق خود آشنا ومترصد گرفتن افسار امو ات هستند،لذا انقلاب های مخملی عربی تحت نام بهار عربی بوجود آوردند وبنوعی انفجار جوامع عربی را نارس ودر نطفه خفه کردند،مثل: تونس،مصر،لیبی،یمن،سوریه،عراق،لبنان،..ٔ..وبنوعی جامعه را دشارژ کردند،وچون پتانسیل چنین انفجارات اجتماعی برای شارژ مجدد زمانبر است وشاید یکی دونسل دوباره طول کشد،لذا شروع به جایگزینهای باب سلیقه ومیلشان افرادی را جایگزین کردند که هیچ امتیاز وارجهیتی نسبت به اسلاف خود ندارند فقط ممالک غربی در پی تصرف واعمال حاکمیت با هم در جدال هستند تا سهم خود رابیشتر کنند،مثل: لیبی،سوریه،عراق،یمن،وووو پس در این میان فقط موقعیت خودرا برای یک دوره پنجاه ساله تضمین کردند، وجوامع عربی واسلامی را نیز از پیشرفت وشکوفایی باز داشتند وبه استثمار خود ادامه خواهند داد. ومسمانان هم هنوز از خواب بیدار نخواهند شد، بقول معجز شاعر آذربایجانی: آنزمانها که مردم ساده وعوام و خام بودند واقعا چه دوران قشنگی برای حکمداری وچپاول بود.
علی ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۳
جناب خسرو جان باز هم میگوییم ترکیه قصد برگرداندن مرزهای میثاق ملی دارد و تا ۲۰۲۳ موصل و کردستان عراق ماکو ایران و شمال سوریه و... وتجزیه سوریه استارت اول است چه حکومت اخوان یا لاییک یا....باید به پیمان کمپ دیوید و امنیت اسراییل تضمین دهد تا قطر ترکیه و امارات و عربستان همه برنامه پشت پرده است
امیر در جواب خسرو ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۹
دوست گرامی چه کسی گفته منافع ایران همان منافع مسلمانان میباشد؟ منافع ما در زمین گیر کردن آمریکا در باتلاق عراق و افغانستان و اینکه نگذاریم این کشورها مثل کره یا آلمان الگو بشوند آیا همان منافع مردم مسلمان آن کشورها بود؟ دوست گرامی تمامی کشورهای اسلامی ادعای رهبری و حافظ منافع مسلمانان جهان را میکنند! از مصر و لیبی در آفریقا بگیر تا پاکستان و مالزی در شرق آسیا! عربستان و ترکیه و ایران که جای خود دارند و همه این کشورها ساز خود را میزنند!!!
حامد ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۸
چیزی به اسم پ ک ک در کردستان سوریه نداریم. اینها ادبیات نئوعثمانی است که در سایت‌ها می پاشند.
lkjl ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۴
بنظر من بهترین راهبرد بیطرفی و اینکه هیچکدام از دو طرف پیروز نشن چون ترکیه هم نشون داده کاملا منفعت طلبه و نمیشه روش حساب کرد
كامران ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۹
اصولا کشورهای حوضه خلیج فارس ظرفیت رقابت با کشورهای بزرگتر منطقه مثل ایران و ترکیه را ندارند ، و فقط با پترو دلارهای خود باعث ایضا و اذیت میباشند . و قطعا الت دست صهیونیسم ، فقط بحث اینجاست که دولتمردان ایران و ترکیه باید بنشینند و سر نحوه مدیریت و تقسیم منافع به توافق برسند. و اجازه موذی گری های گروهای حاشیه ای را ندهند . و البته در این بین جای خالی کفه مصر محسوس است حیف که تجربه شکست های احمقانه از اسرائیل و سردمداران غیر مردمی مثل مبارک این فرصت را به ملت بزرگ مصر نداد . و تبدیل به جیره خواران سعودی و اماراتی شدند.
كامران ۰۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰
نکته بسیار خطرناک اشغال جزیره سوقطرو یمن توسط امارات و پایین کشیدن پرچم یمن میباشد ،موقعیت این جزیره بسیار حساس میباشد و کل ابراه اقیانوس هند و تنگه باب المندب تحت کنترل این جزیره هست . این طراحی بزرگ صهیونیسم در جهت کنترل کل خاورمیانه به دست عمال اماراتی و سعودی هست. اعراب کلا وا داده اند هنوز واکنشی حتی از طرف فلسطینی ها نسبت به قصد اسراییل در الحاق دره رود اردن مشاهده نمیشود. واین اغاز فاجعه برای کل مسلمانان خاورمیانه خواهد بود