پایان یک دوران؛ عربستان توان انجام معاملات تسلیحاتی جدید ندارد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۹۹۱۵۱۵ سرخط اخبار

عربستان به عنوان پنجمین خریدار بزرگ تسلیحات در جهان در ضمن گرفتار شدن به بحران مالی شاهد تحلیل رفتن ذخایر ارزی و همزمان نفوذش در جهان است؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به چشم پوشی این کشور از خریدهای تسلیحاتی جدید و به تعویق انداختن قراردادهای تسلیحاتی قبلی شود.

به گزارش ایسنا، گاردین در بررسی شرایط فعلی مالی در عربستان و آینده قراردادهای تسلیحاتی این کشور آورده است: "تاخیر قابل انتظار عربستان در قبال اجرای تعهداتش در معاملات تسلیحاتی جدید می‌تواند تبعات سیاسی بلند مدتی برای این کشور که تحت حاکمیت بالقوه محمد بن سلمان قرار گرفته در پی داشته باشد.

عربستان در هفته‌های گذشته با توجه به سقوط بازارهای نفت جهان و تشدید تلاطم اقتصادی جهانی به سبب انتشار ویروس کووید -۱۹ که به نوبه خود تقاضای خرید نفت را تا آینده نزدیک تحلیل برد، با مشکلات بودجه‌ای بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

بروس ریدل، یک کارشناس اندیشکده بروکینگز در واشنگتن و مامور کهنه‌کار ۳۰ ساله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اظهار داشت: من تردیدی ندارم که این پایان یک دوران است. دوران برخورداری کشورهای حوزه خلیج فارس از این حجم بالای پول تمام شده است.

سال گذشته میلادی عربستان حدود ۶۲ میلیارد دلار را برای خرید سلاح صرف کرد و به این ترتیب تبدیل به پنجمین خریدار بزرگ سلاح در جهان شد. هر چند که این رقم کمتر از رقمی است که عربستان در سال ۲۰۱۸ برای این منظور صرف کرد اما به نوبه خود همچنان معادل حدود هشت درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان بوده به این معنی که این کشور نسبت به آمریکا (۳.۴%), ، چین (۱.۹%)، روسیه (۳.۹%) یا هند (۲.۴%) حجم بیشتری از ثروت خود را برای خرید سلاح صرف کرده است.

اندرو فاینستاین، یک کارشناس حوزه فساد مالی و تجارت سلاح در جهان گفت: اگر عربستان سعودی تا کنون یکی از بزرگترین خریداران سلاح نبود شاید در آن صورت نمیتوانست روی حمایت بی چون و چرای قدرتهای غربی از خود حساب باز کند. یکی از نتایج خریداری سلاح این است که شما همزمان با آن دارید رابطه را هم می خرید.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به برنامه‌های پیشنهادی عربستان برای خرید سلاح از کشورش و تاثیر آن بر اشتغالزایی اشاره کرده بود تا پاسخ ملایم دولتش به حادثه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در استانبول ترکیه را توجیه کند.

انگلیس نیز به عربستان بیشتر از هر کشور دیگری سلاح فروخته است و برآورد شده که از زمان تجاوز و بمبارانهای عربستان علیه یمن در مارس ۲۰۱۵ تا کنون، ارزش سلاحهای فروخته شده انگلیس به عربستان ۴.۷  میلیارد پوند بوده است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با انتقادهای گسترده‌ای به دلیل اجازه به تداوم فروش تسلیحات کشورش به عربستان به رغم وجود ریسک نقض قوانین انساندوستانه بین المللی از طریق پشتیبانی از کمپین تجاوز این کشور به یمن روبرو شده است.

اما ریدل که تا کنون به چند دولت آمریکا مشاوره داده و کارشناسان دیگر معتقدند، دولت عربستان به غیر از به تعویق انداختن صرف هزینه برای تسلیحات و در مواردی چشم‌پوشی همیشگی از این خریدها گزینه‌های چندان دیگری ندارد.

اندرو اسمیت، عضو "کمپین علیه تجارت سلاح" گفت: من انتظار دارم آنها در کوتاه مدت تعهدشان به برخی خریدهای تسلیحاتی بزرگتر نظیر مجموعه‌ای از جنگنده‌ها که از مدتی قبل با انگلیس بر سر خریدشان مذاکره داشته را به تعویق بیندازند.

جرالد فِیِرستاین، یک کارشناس دیگر و کسی که قبلا به عنوان سفیر آمریکا در یمن کار کرده گفت، برای عربستانی ها راحت است که برخی قراردادهای تسلیحاتی جدید را لغو کرده یا به تعویق بیندازند اما دولت عربستان احتمالا مجبور به تداوم قراردادهای حوزه نگهداری به منظور حفظ قابلیت عملیاتی نیروی فعلی خود است و اینکه ریاض قبلا هم چند بار بر سر برنامه های پرداخت هزینه خرید سلاحهایش مذاکره مجدد کرده و پرداختها را در یک دوره زمانی طولانی کش داده است.

فیرستاین ادامه داد: یادتان بیاید زمانی که محمد بن سلمان به کاخ سفید آمد ترامپ تصویر گرافیکی مربوط به فروش ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح به عربستان را به دست گرفت اما همه آنها در حد آرزو بود. اغلب آن خریدها هرگز انجام نشدند و قراردادهایشان هرگز امضا نشدند و بدون فکر و سنجش مطرح شدند.

محمد بن سلمان تنها نباید نگران بحران مالی باشد. او در آمریکا با دورنمای رسیدن جو بایدن دموکرات به جای ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر روبرو است. بایدن وعده داده خریدهای تسلیحاتی کشورش به عربستان محدود کند و رهبران فعلی عربستان را "منفور" توصیف کرده است.

کرستین فونتنروز، کسی که به عنوان مدیر ارشد امور خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ کار کرده خاطرنشان کرد: من فکر می کنم که بحران مالی قرار است بر تمامی هزینه های آنها تاثیر بگذارد.

فونتنروز می گوید عربستانی‌ها می توانند به جای اعلام کاستن از هزینه هایشان منتظر نتایج انتخابات ماه نوامبر بمانند و اگر بایدن در انتخابات پیروز شود دموکرات‌ها کاهش هزینه ها را به عربستان تحمیل می‌کنند و عربستانی‌ها هم می توانند وانمود کنند که با کینه‌ای در دل آن را می‌پذیرند.

وی گفت: به این ترتیب آنها می‌توانند از تبعات سیاسی فرار کرده و بخشی از اهرمشان را بر بخش خصوص حفظ کنند."

کلید واژه ها: عربستان سعودی


( ۴ )

نظر شما :