سفر پوتین به تلآویو در سایه اختلافات

ضربات سختی که به روابط اسرائیل و روسیه وارد آمده است

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۸۳۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
منابعی در ساخال به نشریه جروزالم پست (JerusalemPost)  خبر داده اند که مکانیسم تنش زدایی در رویدادهای سوریه میان روسیه و اسرائیل چندان کارساز نیست. به گفته آنان، اسرائیل حمله به اهداف ایران در سوریه را به خاطر این چند هفته باقی مانده تا سفر پوتین به اسرائیل متوقف کرده است.
ضربات سختی که به روابط اسرائیل و روسیه وارد آمده است

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن زمان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اسرائیل، اختلافات میان روسیه و تلآویو رو به افزایش است. در ارتش تدافعی اسرائیل (ساخال) از آن شکوه دارند که ورود هواپیماهایشان به حریم هوایی سوریه که در آنجا اهداف ایران را هدف قرار می دهند، دشوار شده است. علت آن، حمله روز 20 نوامبر است که طی آن، پایگاه های روسیه در نزدیکی دمشق منهدم شدند.

منابعی در ساخال به نشریه جروزالم پست (JerusalemPost)  خبر داده اند که مکانیسم تنش زدایی در رویدادهای سوریه میان روسیه و اسرائیل چندان کارساز نیست. به گفته آنان، اسرائیل حمله به اهداف ایران در سوریه را به خاطر این چند هفته باقی مانده تا سفر پوتین به اسرائیل متوقف کرده است. موضوع از این قرار است که روابط این دو کشور به خاطر حمله روز 20 نوامبر وخیم شده است. حمله به اهداف ایران در پاسخ به تلاش برای حمله به اهداف اسرائیل در بلندی های جولان انجام شد.

وزارت امور خارجه روسیه از این اقدامات دولت یهودی انتقاد کرده است. چندی بعد نیز خبر رسید که هواپیماهای جنگنده سوخوی – 35 روسیه از پایگاه هوایی حمیمیم به پرواز درآمدند تا مانع از حملات هوایی هواپیماهای اسرائیلی علیه فرودگاه التیفور شوند.

در محافل کارشناسی معتقدند که اثر بخشی حملات ساخال علیه سوریه به چند عامل منوط است. آنتون مارداسوف، کارشناس شورای روسیه در امور بین الملل، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «نخست، دستور کار داخلی در اسرائیل. به خاطر به درازا کشیده شدن روند تشکیل دولت و ضرورت برگزاری انتخابات دیگر، فعالیت در عرصه سیاست خارجی به طور چشمگیری، کاهش یافته است. در این دوره، عملیات نظامی اسرائیل به قلع و قمع شبه نظامیان فلسطینی محدود شده است. فعالیت در سوریه، اولویت اصلی نیست. این فعالیت می تواند حل و فصل بحران سیاسی را پیچیده تر کند. اما، براساس برخی از گزارش های رسیده، سرویس های ویژه اسرائیل در سوریه دست به چند مورد عملیات دقیق و سرّی روی زمین و با هدف از میان برداشتن نیروهای حامی ایران زده اند. دوم – ایران می خواهد، در چارچوب استراتژی انجام فعالیت های نظامی زیر پوشش پروژه های اقتصادی عمل کند. در ماه های نوامبر و دسامبر، میان دمشق و تهران قراردادهای بسیاری منعقد شد که به چند مساله مربوط می شوند: از عرصه بانکی گرفته تا عرصه سرمایه گذاری. سوم، روشن است که طرف روسی که روی جذب سرمایه گذاری به سوریه از سوی نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس حساب می کند، تلاش می کند تا از فعالیت نیروی هوایی ساخال بکاهد.»

در حال حاضر، نگرانی های اسرائیل در رابطه با مساله کنترل بر مرزهاست. اما، بعید به نظر می رسد که تمامی مشکلات در دیدار ماه ژانویه پوتین با بنیامین نتانیاهو حل و فصل شوند. و نباید انتظار داشت که این دیدار، دیدار ساده ای باشد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیل سوریه روسیه ولادیمیر پوتین ایران


( ۱۰ )

نظر شما :

کسری ۰۲ دی ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۶
همانقدر که امنیت اسراییل برای امریکا مهم است برای روسیه هم مهم است فراموش نکنیم بسیاری از سیاست مدار های مطرح اسراییلی تبار روسی دارند پس بیخود توهم نزنیم