مراسم کهنی که ریشه آسیایی دارد

مراسم یلدا در مشرق زمین

۲۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۸۸۲۹۷ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور در یادداشتی می نویسد: حقیقت نشان می دهد که بسیاری از قوانین اجتماعی؛ آداب و رسوم زندگی فردی و اجتماعی در مشرق زمین بیانگر دقت و وسواس بزرگان اقوام مختلف در ایجاد زندگی بهتر برای انسان است. یکی از این آداب و رسوم موضوع شب یلدا و یا طولانی ترین شب در سال و فلسفه آن است. شبی که قرمزی رنگ خوراکی ها ومنطق استفاده از آن که بر مبنای رفع شر و دور کردن اهریمن از انسان است.
مراسم یلدا در مشرق زمین

نویسنده: مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس مسائل شرق آسیا

دیپلماسی ایرانی: مشرق زمین مظهر پیدایش بسیاری از آداب و رسوم زیبای زندگی از دوران بسیار کهن و باستانی بوده است. 

حقیقت نشان می دهد که بسیاری از قوانین اجتماعی؛ آداب و رسوم زندگی فردی و اجتماعی در مشرق زمین بیانگر دقت و وسواس بزرگان اقوام مختلف در ایجاد زندگی بهتر برای انسان است. یکی از این آداب و رسوم موضوع شب یلدا و یا طولانی ترین شب در سال و فلسفه آن است. شبی که قرمزی رنگ خوراکی ها ومنطق استفاده از آن که بر مبنای رفع شر و دور کردن اهریمن از انسان است. اعتقادی که در آداب و رسوم ما ایرانیان نیز از قدیم وجود داشته است. پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی ها (اهریمن) با فرشته خوبی ها (امشاسپندان) به جنگ می پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی ها اهریمن را شکست می دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می شود. در تقویم مشرق زمین (چینی) تقویم خورشیدی و یا سال خورشیدی به 24 قسمت برابر بر اساس کیفیت رنگ زرد نور خورشید تقسیم می شود که به آن  ده یانگ نیون می گویند.

طبق این سال خورشیدی قسمت بیست ودوم رنگ خورشید حالتی است که روز آن کوچک ترین و شب آن طولانی ترین شب است و آن روز بیست و یکم و یا بیست دوم دسامبر برابر با اول دی ماه است. در فلسفه مردم مشرق زمین وقتی  یک پدیده طببعی به اوج خود رسید به تدریج در جهت عکس خود حرکت می کند. در واقع نه تنها طبیعت بلکه همه پدید ها این گونه محاسبه می شوند. در این طولانی ترین شب و یا به قولی سردترین شب طبیعت بدن انسان باید موادی را استفاده کند که تحولات طبیعی بر بدن او اثر نامطلوب برجای نگذارند. در مشرق زمین و همچنین شبه جزیره کره رنگ قرمز رنگ مذکر و نشان گرمی و در مقابل سردی است. به همین خاطر در کره مردم در این سردترین شب سال از مواد غذایی استفاده می کنند که به  رنگ قرمز است. در کره در این روز یعنی اول ماه دی و شروع فصل زمستان، فرنی و یا سوپ لوبیا قرمز (팥죽) استفاده می کنند. کره ای ها در قدیم معتقد بودند این غذا مانع ورود بیماری و شیطان به بدن انسان می شود. 

نکته بسیار جالب در خصوص مردم مشرق زمین این است که شما کمتر فردی را به صورتی چاق و غیر طبیعی می بینید. در واقع مواد غذایی که در این بخش از جهان در فصول متعدد استفاده می شود دقیقا بر مبنای تحولات و تغییرات نور خورشید بر زمین تنظیم شده است. اگرچه در حال حاضر در  مشرق زمین جشن های شب یلدا بسیار کم رنگ شده است. اما با این همه هنوز به عنوان یکی از جشن های باستانی گرامی داشته می شود.

کلید واژه ها: شب یلدا ایران کره جنوبی شبه جزیره کره چین آسیا شرق آسیا


( ۶ )

نظر شما :