واکنش واشنگتن به روند کاهش تعهدات برجامی ایران

۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۷ کد : ۱۹۸۷۲۹۳ سرخط اخبار

ایرنا - رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا در آستانه آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و در واکنش به دستاوردهای جدید تهران در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای، بدون توجه به خروج غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن از برجام، این اقدام جمهوری اسلامی را «باج خواهی هسته ای» دانست.

برایان هوک درگفت و گو با شبکه خبری الجزیره مدعی شد: ایران از تصمیمات هسته‌ای‌اش برای ترساندن کشورهای اروپایی استفاده می‌کند و آمریکا این کار را باج‌خواهی اتمی می نامد.

هوک که در گفت گوی اختصاصی با شبکه "الجزیره" قطر سخن می‌گفت،

روز گذشته، علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد کاهش تعهدات برجامی را خود رئیس جمهوری اعلام می‌کند.

ربیعی افزود: قطعاً بنا به وعده‌ای که داشتیم در گام‌های مختلف هم به اروپایی‌ها فرصت دادیم و هم افکار عمومی خودمان دیدند که با صبوری و صبر استراتژیک که داشتیم این ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم و این سیاست زورگویانه آمریکا و عدم مقاومت اروپا بوده که ما را به این نتیجه رسانده است.

همچنین، روز گذشته عملیات گازدهی ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید IR۶ با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شد.

هوک در بخشی دیگر از گفت و گو با الجزیره، بدون اشاره به نقش مخرّب کشورش در جنگ خانمان‌سوز یمن و حمایت همه‌جانبه از ائتلاف تحت رهبری سعودی ادعا کرد: ما خواستار پایان یافتن جنگ در یمن هستیم، اما ایران بزرگترین مانع در این راه است.

کلید واژه ها: کاهش تعهدات برجامی ایران


نظر شما :