رادیکالیسم خطرناک تر از خطرهای بیرونی

در دام اقلیت رادیکال نیفتید!

۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۲۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: «اقلیت‌های رادیکال» بلای جان هر جامعه مدنی‌اند. خطری که از سوی اقلیت‌های رادیکال جوامع را تهدید می‌کند، بیشتر از خطرهای بیرونی است. تاریخ سیاسی (و هم تاریخ اندیشه سیاسی) پر از نمونه‌هایی است که اقلیت‌های رادیکال سرنوشت ملت‌های بزرگ را تغییر داده‌اند. اقلیت‌های رادیکال خواست خود را به اکثریت تحمیل می‌کنند و جامعه را در چرخه‌ای پایان‌ناپذیر از واکنش‌ها می‌اندازند که سرنوشت آن مشخص نیست.
در دام اقلیت رادیکال نیفتید!

نویسنده: مهدی تدینی، مترجم، نویسنده و پژوهشگر

دیپلماسی ایرانی: «اقلیت‌های رادیکال» بلای جان هر جامعه مدنی‌اند. خطری که از سوی اقلیت‌های رادیکال جوامع را تهدید می‌کند، بیشتر از خطرهای بیرونی است. تاریخ سیاسی (و هم تاریخ اندیشه سیاسی) پر از نمونه‌هایی است که اقلیت‌های رادیکال سرنوشت ملت‌های بزرگ را تغییر داده‌اند. اقلیت‌های رادیکال خواست خود را به اکثریت تحمیل می‌کنند و جامعه را در چرخه‌ای پایان‌ناپذیر از واکنش‌ها می‌اندازند که سرنوشت آن مشخص نیست. این اقلیت‌ها ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و کل جامعه را به واکنش‌های سلبی و ایجابی وادار می‌کنند و در این کنش و واکنش‌ها هدف اصلی‌شان این است که کل جامعه را «رادیکالیزه» کنند. رادیکال شدن کل جامعه رؤیای اقلیت‌های رادیکال است، زیرا رادیکالیسم زبان، آیین و کردار خاص آنهاست و آنها در چنین بستری از همه جریان‌ها موفق‌تر خواهند بود. در واقع، اقلیت‌های رایکال با مجموعه‌ای از کنش‌ و واکنش‌های تحمیلی، کل جامعه را رادیکالیزه می‌کنند تا اصول بازی خود را به کل جامعه تحمیل کنند. آن‌گاه در چنین بازی‌ای آنها بهترین بازیگرند.

در ۱۹۱۵ اقلیتی جنگ‌طلب به دولت ایتالیا فشار آورد و این کشور را وارد جنگ کرد. همین اقلیت پس از جنگ از فاجعه‌ای که خود به بار آورده بود نان تازه‌ای پخت و فاشیسم را پدید آورد و سرنوشت ایتالیا را به بیراهه‌ای جبران‌ناشدنی کشاند. در ۱۹۱۷ اقلیتی رادیکال میان انقلابی‌های شوروی (بولشویک‌ها) انقلاب روسیه را مصادره کرد، کشور را به جنگ داخلی کشاند و میخ کمونیسم را چهارگوشه روسیه کوفت. در آلمان در دهه ۱۹۲۰ دو اقلیت رادیکالِ کمونیست و نازی‌ جمهوری آلمان را فلج کردند و آشفته‌‌بازاری ساختند که از دلش هیتلر درآمد. مثال‌های ایرانی این اقلیت‌های رادیکال را خود بیابید...

باید از اقلیت‌های رادیکال ترسید! خانواده‌ای را در نظر بگیرید که یکی از پسرانش قلچماق و بزن‌بهادر است. همین تنها پسر ستیزه‌جو می‌تواند میانه خانواده را با خانواده‌های دیگر شکرآب کند. اما آسیب‌هایی که این پسر به خانواده می‌زند فقط بیرونی نیست! این تندخویی او می‌تواند در داخل خانواده هم شکاف اندازد. «مهار اقلیت» رادیکال بزرگ‌ترین وظیفه جامعه مدنی است. اما این کار سخت‌ترین وظیفه اجتماعی است و وقتی می‌بینیم بسیاری ملت‌ها در این کار ناموفق بودند می‌فهمیم مهار اقلیت‌ها چه کار دشواری است!

مردم و فرهنگ آذری به مرکزیت تبریز در نظرم چنان بزرگی و ابهتی دارند که شرم دارم در باره‌شان ابراز نظر کنم. اما در این روزها در پی رخدادهای ورزشگاه تبریز ــ مانند سر دادن شعار مرگ بر... ــ با انبوهی از پست‌های احساسی روبه رو شدیم که وظیفه حکم می‌کند سکوت نکنیم.

پیش از هر چیز خونسرد باید بود و از احساسی شدن خودداری کرد. بزرگ‌ترین وظیفه ما این است که در دامی که یک اقلیت رادیکال برایمان پهن می‌کند نیفتیم. مقدمه‌ای را که گفتم به یاد آورید. آنها می‌خواهند همه را رادیکال کنند و راهش هم تهییج جامعه است. توپ را به زمین جامعه انداخته‌اند و منتظرند جامعه هیجان‌زده شود و به زیر این توپ بزند. این همان «کنش و واکنش تحمیلی» است که بالا اشاره شد. این اقلیت رادیکال تا شما را رادیکال نکند دست‌بردار نیست. منتظر است تا شما هم مثل او شوید، آن‌گاه بهترین برهان را به دست او داده‌اید. این اقلیت می‌خواهد دوگانه «خودی و غیرخودی» بسازد، اما پایه و اساس محکمی برای اثبات این «خودی و غیرخودی» ندارد، برای همین باید آن‌قدر شما را تحریک کند تا با او مانند غیرخودی رفتار کنید، آن‌گاه شما خود ادعای او را به دست خود اثبات کرده‌اید! ضمن اینکه «چریک‌های مجازی» این اقلیت هم تا بتوانند در آتش خشم و احساس دوجانبه می‌دمند! هدف این چریک‌های مجازی هم رادیکالیزه کردنِ هر چه بیشتر جو است.

برخورد قضایی و قهرآمیز آرزوی دیگر این اقلیت رادیکال است. آنها باید به جامعه مادرشان اثبات کنند زیر سرکوبی شدید، بی‌رحمانه و افسارگسیخته‌اند و اگر با آنها برخورد قضایی و امنیتی شود، به هدفشان رسیده‌اند.

پس چه باید کرد؟ چاره معکوس همان چیزی است که آن اقلیت رادیکال می‌خواهد. آنها می‌خواهند همگان را رادیکال کنند، پس چاره «رادیکال نشدن» است و خودداری از هر چیزی که باعث رادیکالیزه شدن جو می‌شود. اجازه دهیم جامعه مدنیِ بزرگ آذری خود راهکاری «فرهنگی و اجتماعی» برای این اقلیت رادیکال بیابد. اگر کاری از دست ما برمی‌آید این است که به جامعه آذری یا ترک احترام کامل بگذاریم و کمک کنیم خودش با فرزندان رادیکالش گفت وگو برقرار کند. هر راهکاری غیر از این دور باطل است. تبریز از جهت فرهنگی همواره یک گام از ایران پیش بود، اجازه دهیم خودشان راهی برای جلوگیری از این رادیکالیسم بیابند.

یگانه وظیفه ما این است در آتشی ساختگی ندمیم و در دام اقلیتی رادیکال نیفتیم...

کلید واژه ها: رادیکالیسم ایران افراط گرائی


( ۱۱ )

نظر شما :

ایران دوست ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۹
دوست عزیز شما میگید با اینها نباید برخورد بشه در حالی که در همه کشورها اگه شعار نژادپرستانه و ضد ملی در ورزشگاه زده بشه ضمن محکومیت‌های سنگین پلیس مستقلا وارد موضوع میشه و کار رو یکسره میکنه. اتفاقا یکی از عجایب این موضوع سکوت مسئولین آذربایجان شرقی درباره این حرکت‌ها ست که سالها پیش با شعار خلیج ع ر ب ی شروع شد و همون موقع هم خیلیها هشدار دادند و امثال شما از همین حرفها زدن تا به اینجا رسیدیم که هیچ قومیت و شخص و حتی قرآن هم از اینها در امان نیستن. اتفاقا برعکس. چند دهه پیش به خاطر اشتباهی تیم لیورپول از بزرگترین باشگاه های انگلیس رو به دسته پایین‌تر فرستادن و هوادارهای واقعیشون آنقدر فشار آوردن تا اون مشکل ورزشگاه حل بشه. وقتی برخورد قاطع باشه، هوادارهای واقعی خودشون اجازه تعرض رو نمیدن و خود مدیریتی میکنن. با شعارهای قشنگ نمیشه با نژادپرستی مقابله کرد. تعلل باعث میشه در مقابل اینها توی بقیه اقوام هم که مورد اهانت قرار میگیرن جریان‌های مشابهی شکل بگیره که همین حالا هم نشانه هاش رو میشه دید و شنید.
فرهاد ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۸
با اون ویدئوهایی که ما دیدیم به نظر نمیاد اینها اقلیت کوچکی باشن. سرسری گرفتن موضوع توسط شما و ماست مالی کردن موضوع توسط بعضی مسئولین خودش بزرگترین مشکل در مواجهه با این اشخاصه، چیزی که باعث گستاخ شدن بیشتر اونها شده. حتی به نظر میاد نماینده ها و مسئولین اون منطقه تا مجبور نشن حتی کلامی هم حاضر نیستن یا پانترکیسم مقابله کنن که خودش شائبه زیادی ایجاد میکنه.
ایران دوست ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۰۶:۵۶
یا نویسنده محترم از تجربه های مشابه در دنیا بی اطلاع است یا مثل بسیاری از مسئولین آن منطقه علاقه ای برای باز شدن موضوع ندارد. برعکس عقیده نویسنده تجربه های مشابه در دنیا نشان می‌دهد با پدیده نژادپرستی و خرابکاری تنها به امید کار فرهنگی و اجتماعی نمی‌توان مقابله کرد. اگر به عنوان مثال فوتبال انگلیس با این فرمول پیش می‌رفت در هر بازی شاهد کشته های زیاد بین هواداران متعصب تیم‌های شمال و جنوب بودیم که تعصب خاصی رو منطقه شان دارند! اتفاقا باید به شدت برخورد کرد و منظور از برخورد زندان نیست، هر چند که حتی آزادترین کشورها هم در مواردی این کار را می‌کنند، بلکه مجازات‌های سنگین اجتماعی و مالی است. انگلستان را به عنوان مثال ذکر کردم چون به خوبی این قضیه را مدیریت کرده است. اگر متوجه شوند هواداری توهین نژادی، زبانی یا خلاف اتحاد کشور کرده است ضمن جریمه نقدی آن شخص، به هیچ عنوان اجازه ورود به ورزشگاه در هیچ بازی دیگری به صورت مادام العمر نمی‌دهند و مطمئن می‌شوند از کسانی که مورد اهانت قرار گرفته اند، دلجویی شود. اگر تخلف بیشتر از یکی دو نفر باشد، کل مجموعه جریمه می شود. این سیستم باعث نوعی رفتار کنترلی در بین هوادارها و یا هر گروه دیگری می‌شود که خودشان اجازه توهین نژادی و ضدملی توسط همگروه شان را نمی‌دهند. جدای از کسانی که توهین کرده اند، گروهی که مورد اهانت قرار می‌گیرند هم حق و حقوقی دارند. نمی‌توان گفت که کار فرهنگی کنیم و آنها را نادیده بگیریم، چون نادیده گرفتن حقوق آنها باعث می‌شود به شیوه خودشان مقابله کنند. کار فرهنگی در دراز مدت جواب می‌دهد و تجربه کشور خودمان هم بیانگر این است که با شعار فرهنگسازی، بدون پاسخ مناسب به افراد سودجو، ابعاد قضیه بزرگتر شده است که امروز حتی می‌بینیم کشورهای دیگر مثل ترکیه روی این قضیه مانور می‌دهند و سو استفاده می کنند. با اشاره نکردن به اصل قضیه و آدرس دادن غیر مستقیم که نوعی پوشاندن موضوع است، این مشکل تنها بزرگتر خواهد شد.
خسرو ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۶
نژاد پرستی در همه نوع آن محکوم است نژاد پرست عرب وپارس وترک و المانی وفرانسوی و....با این حال چرا وقتی که پنجاه هزار نفر نژاد پرست در ورزشگاه آزادی بدترین توهین هارا به ترکها می کردند ایراندوست های ساختگی و فرهادهای بی تیشه احساس خطر نمی کردند ؟ چرا وقتی در تلوزیون دولتی ایران توهین به عرب وترک ولر میشود همه شوخی حساب میکنند ؟ مهدی تدینی برداشت صحیح را گفته ، این افراط حاصل افراطهای قبلی از سوی پانفارسها و پانکرد هایی (پانکردها با اینکه هدفشان تجزیه هست خود را به پان فارسها چسبانده اند ولی در موقع مقتضی جوابی مثل ملا مصطفی بارزانی دریافت خواهند کرد )است که می خواهند سو استفاده کنند و چریک های مجازی شان شروع به زهر پاشی کرده اند ، با این حال کسانی که به این بهانه مردم شهیدپرور وآزاده آذربایجان را آماج عقده های چرکین خود کنند با مشت آهنین کل ایران سرکوب می شوند زنده باد ایران
حامد ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۳
این چه استدلال‌هایی هست آخه. یعنی میلیون ها فارس و کرد و گیلکی و... دندون رو جیگر بذارن و هر روز توهین بشنون که شما دارید فرهنگ سازی میکنید!؟ میخوایم نکنید اصلا! فرهنگسازی برای کسی جواب میده که منطق و استدلال حالیش بشه نه کسی که مغزش در اثر توهمات پانترکی و نژادی ذوب شده.
فرهاد ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۲
اگه به کسی توی دنیا بگید پانفارسیسم یا پانکردیسم یا ارمنی یا هر قوم دیگه خندش میگیره، ولی پانترکسیم یک جریان شناخته شده در کل دنیاست که بیشتر غربیها هم تحلیلش کردن و همین حالا هم حزب حرکت ملی در ترکیه دقیقا شعارهایی رو میده که اینها در وزشگاه میدن. یعنی یک جریان فعال و سازمان یافته. هیچکس تا حالا توی ایران نبوده که پرچم کشور دیگه رو ببره و براش سلام نظامی بده و درحالیکه قرآن تلاوت میشه شعارهای عجیب و غریب مرگ بر این و اون بده. میخواید با کارهایی که قبلا انجام شده این خرابکاریها رو ماستمالی کنید درحالی که هیچوقت خیانتی در این حد به کشور نداشتیم. شما میخواید مردم ایران رو سرکوب کنید؟ حرفهای خنده دار نزنید. شما از داعش حمایت نکنید کافیه.
خسرو ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۸
سلام نظامی به شهدای مدافع مرزهای ایران اسلامی بود که عکسهایشان هم در دست مردم بود شهیدانی که در مبارزه با تروریستهای پژاک شهید شده اند در ضمن هیچ شعار مرگ بر ...علیه دیگر قومیتها نبود وکسی هم که اولین بار این ادعا را کرده ، تکذیب نموده است اگر شعار خلافی بوده مدعی العموم و دادستان رسیدگی خواهد کرد نا حامیان گروه های تروریستی
ایرانی ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۳
معلومه که حامیان داعش هیچ حقی ندارن. خیلی ناراحتن میتونن برن کنار اشغالگران ترک و تکفیریها در سوریه بجنگن. قرآن هم حتی برای این احمقها مهم نیست.
هومن ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۹
بسیار استفاده کردم.ممنون