مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه: هیچکس بیش‌تر از ایران، از صلح در منطقه سود نمی‌برد

۲۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۴ کد : ۱۹۸۶۹۵۸ سرخط اخبار

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با بیان اینکه مناسبات ایران و امارات همواره حساس بوده است، گفت: اگر تحرک‌ها و تلاش‌های گفته شده برای بهبود روابط از سوی اماراتی‌ها واقعیت داشته باشد، حتما می‌تواند مورد استقبال ایران قرار بگیرد. کاهش تشنج در منطقه، حرکت به سمت صلح، حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره و دیپلماسی در چارچوب منافع ملی ایران قرار دارد و هیچکس بیش‌تر از ایران از صلح در منطقه سود نمی‌برد.

قاسم محب‌علی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از مذاکرات ایران و امارات با توجه به پالس‌های مثبتی که از سوی اماراتی‌ها فرستاده شده است، اظهار کرد: ایران یکی از طرف‌های مهم تجاری امارات است. ایرانی‌های زیادی در آنجا حضور داشته و دارند، البته مناسبات امارات با ایران همواره حساس بوده و در مواردی مانند ادعای ارضی نسبت به جزایر ایرانی نیز اختلاف‌هایی با ایران دارد اما با این وجود تلاش کرده روابطش با ایران قطع نشود.

امارات همواره مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را حفظ کرده است

وی یادآور شد: حتی در زمان حمله به سفارت عربستان نیز با این که امارات با عربستان سعودی همراهی کرد اما مناسبات دیپلماتیک خود را با تهران حفظ کرد. حتی بیش‌ترین پروازهای خارجی ایران با امارات صورت می‌گیرد. در واقع امارات بر خلاف بحرین و عربستان، نگران حفظ رابطه تجاری‌اش با ایران است ضمن اینکه نگرانی‌های امنیتی هم دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بنابراین طی این سال‌ها تلاش‌هایی صورت گرفت تا در روابط دو کشور توازن برقرار شود گرچه این سیاست پیش‌رفت نداشته اما به نسبت بهتر شده است. علاوه بر این ایران هم مانند گذشته به واردات از امارات وابسته نیست اما هنوز سطح بالایی از تجارت خارجی بین دو کشور انجام می‌شود، بنابراین اماراتی‌ها علاقه‌مند نیستند که این روابط از بین برود.

اماراتی‌ها می‌دانند اگر درگیری رخ دهد، بیشترین خسارت را خواهند دید

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در ادامه افزود: از سوی دیگر اماراتی‌ها متوجه هستند که اگر درگیری در منطقه رخ دهد، طبیعی است این کشور بیش‌ترین خسارت را خواهد دید. در نتیجه آن‌ها خواستار اعمال فشار بیش‌تر آمریکا به ایران هستند اما بعید است که خواستار جنگ باشند. بنابراین در شرایطی که بحران افزایش یابد، سعی می‌کند به مدیریت و کنترل بحران بپردازد و از آن طرف با کمک آمریکا، جامعه عرب و برخی طرف‌های بین‌الملل سعی می‌کند تا از ایران امتیاز بگیرد و تغییراتی در سیاست ایران ایجاد کند.

محب‌علی در مورد این‌که آیا حل مساله یمن می تواند به‌عنوان پیش مذاکره مطرح شود؟ گفت: اماراتی‌ها استراتژی تعریف شده‌ای در یمن دارند. البته مناطق خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب المندب منطقه بسیار راهبردی در تجارت بین‌المللی به حساب می‌آید اما منطقه‌ای که اماراتی‌ها حضور دارند کمتر با مناطقی که انصار الله حضور دارند،‌ درگیری دارد و بیش‌تر نیروهایی که مورد حمایت امارات قرار دارند در مناطقی است که با نیروهای تحت حمایت عربستان چالش و درگیری دارد.

امارات به دنبال ایجاد تعادل در روابط خود با ایران و عربستان در شمال یمن است

وی ادامه داد:‌ بنابراین ممکن است اماراتی‌ها علاقه‌مند باشند تا با برقراری نوعی توازن بتوانند در بازی چند جانبه‌ای که وجود دارد معادله‌ای ایجاد کنند که عربستان سعودی قادر نباشد امارات را به طور کامل از صحنه حضور در یمن حذف کند. در واقع این امکان وجود دارد که امارات بخواهد توازنی را میان روابط خود با ایران و همچنین با عربستان در شمال یمن برقرار کند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین درباره سیگنال‌های مثبتی که گفته می‌شود از سوی امارات ارسال می‌شود اظهار کرد: اگر چنین تحرک و تلاشی برای بهبود روابط از سوی اماراتی‌ها واقعیت داشته باشد، حتما می‌تواند مورد استقبال ایران قرار بگیرد. کاهش تشنج در منطقه، حرکت به سمت صلح و حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره و دیپلماسی در چارچوب منافع ملی ایران قرار دارد و هیچکس بیش‌تر از ایران از صلح در منطقه سود نمی‌برد.

اگر روابط ایران، امارات، عربستان و بحرین عادی شود، فشار آمریکا غیر عملی خواهد بود

محب‌علی خاطرنشان کرد: اگر رابطه ایران با امارات، عربستان و بحرین عادی شود و آن کشورها احساس کنند تهدیدی از سوی ایران متوجه آن‌ها نیستند، رابطه دوستانه‌ای را می‌توانند برقرار کنند و عملا موضوع حضور و فشار آمریکا بر ایران تا حد زیادی منتفی و غیرعملی خواهد شد. بنابراین اگر چنین چیزی باشد ایران باید از این قضیه استقبال کند و این را موکول به شروط غیرعملی هم نکند.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :