از رویا تا کابوس

رودی جولیانی، وزیر امور خارجه واقعی دونالد ترامپ است؟

۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۸۵۰ اخبار اصلی آمریکا
رودی جولیانی همواره به دنبال این بوده که یک دیپلمات ارشد در ایالات متحده باشد و به نظر می رسد که اکنون این خواسته ورای تصوراتش به حقیقت پیوسته است: او که زمانی می خواست وزیر امور خارجه شود، اکنون تنها در رسانه ها می درخشد و به کنگره پاسخ می دهد.
رودی جولیانی، وزیر امور خارجه واقعی دونالد ترامپ است؟

نویسنده: لوید گرین

دیپلماسی ایرانی: آنطور که از ظاهر امور پیداست، رودی جولیانی از همان روز اول وزیر امور خارجه واقعی دولت دونالد ترامپ بوده است. از اوکراین گرفته تا ترکیه و ایران، رد پای جولیانی در همه جا دیده می شود. اینکه مایک پومپئو اکنون در دفتری کار می کند که زمانی دفتر کار هیلاری کلینتون و جان کری بوده، چه اهمیتی دارد؟ «شهردار آمریکا» همه وقت و همه جا حضور دارد، اما اینکه آیا مطابق منافع حقیقی رئیس جمهوری عمل کرده یا خیر، مساله دیگری است.

وزارت دادگستری ایالات متحده روز پنجشنبه لِو پارناس و ایگور فرومن، دو موکل جولیانی را که در مساله اوکراین و شکار هانتر بایدن نقش داشتند، به نقض قوانین کمپین مالی و توطئه چینی متهم کرد. لازم به ذکر است که سه گانه جولیانی، پارناس و فرومن پیشتر اعلام کرده بودند که از همکاری با برنامه استیضاح کنگره خودداری خواهند کرد. اما ماجرا در همین جا ختم نمی شود. روز چهارشنبه بلومبرگ گزارش داد که ترامپ رکس تیلرسون را در زمانی که وزیر امور خارجه بود، تحت فشار گذاشته تا وزارت دادگستری را به مختومه کردن تحقیقات درباره رضا ضراب، یکی دیگر از موکلان جولیانی که به نقض تحریم های ایالات متحده علیه ایران متهم بود، ترغیب کند. ترامپ در جریان جلسه ای در ماه فوریه سال 2017 جولیانی، مایکل موکاسی، چهل و سومین دادستان کل بوش و قاضی سابق فدرال، را دعوت کرده بود تا تیلرسون را قانع کنند. نهایتا، تیلرسون از کمک در این زمینه خودداری کرد، جولیانی به وکیل تلویزیونی ترامپ تبدیل، ضراب محاکمه و مجرم شناخته و مارک، پسر موکاسی، برای معرفی و پیشبرد طرح مالیاتی ترامپ انتخاب شد: یک تجارت خانوادگی!

موکاسی که استاد جولیانی به شمار می رود، در جریان همایش سال 2016 جمهوری خواهان و اندکی پس از بازی کارت «ترامپ، هرگز» به شدت از هیلاری کلینتون انتقاد کرده بود. به نظر می رسید زمان گذشته و او از تاکید بر مخاطرات ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای امنیت ملی ایالات متحده، به طرفداری از او یا دست کم انتقاد از رقیب انتخاباتی اش، رسیده بود.

طبق کتاب پر فروش «آتش و خشم» مایکل ولف در سال 2018، جدای از ریاست دیوان عالی، وزیر امور خارجه سمت دیگری بود که رودی آرزوی آن را داشت و سمتی بود که ترامپ می خواست به او تفویض کند، اما نکرد، یا نتوانست: «دلیل مقاومت حلقه اطرافیان ترامپ در برابر جولیانی در حقیقت همان دلیلی بود که ترامپ از انتصاب او در این سمت خودداری کرد: او دست از زمزمه در گوش ترامپ بر نمی داشت.» ولف در ادامه می نویسد: «شایعاتی هم درباره سلامت و ثبات او وجود داشت.»

اما این تنها زمانی نبود که جولیانی حامیان ترامپ را با احساس آشفتگی و فشار رها کرد. ماه گذشته که بادهای استیضاح شروع به وزیدن کردند، جولیانی به عنوان چهره تلویزیونی دولت ترامپ درباره این موضوع اظهار نظر کرد. او که در ابتدا گفته بود این او نبوده که از اوکراین خواسته درباره بایدن تحقیق کند، بلافاصله در گفت و گو با سی ان ان اظهارات خود را تغییر داد و به کریس کومو گفت او بوده که این درخواست را مطرح کرده است. تنها چند روز طول کشید تا کنگره در نامه احضار جولیانی از همین واژه ها علیه او استفاده کند: «برای نمونه، در 19 سپتامبر 2019 در برنامه تلویزیونی اعتراف کرده اید که شخصا از دولت اوکراین خواسته اید تا جو بایدن، معاون رئیس جمهوری، را هدف بگیرد.»

همانند ترامپ، جولیانی هم خیلی سریع در میان افرادی که به او نزدیک هستند احساس ناامیدی و انزجار ایجاد می کند. کِن فریدمن، یک مشاور روابط عمومی مستقر در نیویورک و از کهنه کاران رقابت جولیانی برای شهرداری در سال 1993، اخیرا نوشته: «مردی که من در سال 1993 برایش کار می کردم، همان مردی نیست که اکنون به خاطر دونالد ترامپ دروغ می گوید.» اما تنها فریدمن نیست که چنین احساسی دارد. یکی دیگر از هم دوره های جولیانی هم درباره او گفته: «خیلی ناامید کننده است که مردی که زمانی او را بسیار تحسین می کردیم و شایسته دولتداری می دانستیم، به یک سگ دست آموز یک رئیس جمهوری تئوری توطئه تبدیل شده است. از بسیاری جهات این مساله ناراحت کننده است، چرا که رودی زمانی خوب یا بد، خودش بود. اما دیگر اینطور نیست.»

اما جولیانی هم مانند دیگر افرادی که پیشتر وارد حلقه افراد نزدیک به ترامپ شدند، دارد یاد می گیرد که وقتی مساله ترامپ باشد، هیچ حلقه نزدیکی وجود ندارد. جولیانی می خواست وزیر امور خارجه شود و به نظر می رسد اکنون چیزهای بیشتری گیرش آمده است: در رسانه ها می درخشد و به کنگره پاسخ می دهد. جولیانی که زمانی در میانه خرابه های 11 سپتامبر 2001 چهره شجاعت به شمار می رفت، اکنون مجبور است با پررنگ شدن چشم انداز استیضاح ترامپ و زیردستان او وکالت رئیس جمهوری را بر عهده بگیرد. یک مثل قدیمی هست که می گوید گاهی مستجاب شدن دعاها اتفاق خطرناکی است.

منبع: گاردین / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: رودی جولیانی استیضاح دونالد ترامپ آشتفتگی در کاخ سفید


( ۲ )

نظر شما :