"بن سلمان مسئول منزوی شدن خودش است"

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۴ کد : ۱۹۸۶۸۳۷ سرخط اخبار

یک سایت آمریکایی نوشت که ولیعهد سعودی علی‌رغم محاصره کردن قطر، اما به دلیل اقدامات بی‌پروا و در پی‌ پرونده یمن و همچنین قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مسئول منزوی شدن خودش است.

به گزارش ایسنا، سایت آمریکایی "YaleGlobal" با انتشار گزارشی نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دست خودش خود را منزوی کرد و این در حالی است که امیر قطر در سفر اخیرش به آمریکا توانست شکست بن سلمان در منزوی کردن قطر پس از محاصره علیه این کشور که برای مانع‌تراشی در مسیر جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ صورت گرفت، آشکار کند.

این سایت در ادامه آورده است، آنچه بن سلمان در منطقه انجام داد "اقداماتی بی‌پروا" بود و اشتباه وی در چراغ سبز نشان دادن به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنار تضعیف شدید چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان، منجر به انزوای دیپلماتیک او شد.

"YaleGlobal" در ادامه نوشت: جنایت فجیع قتل خاشقجی به فروپاشی کنفرانس "ابتکار آینده سرمایه‌گذاری" که به منظور جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در ریاض برگزار شد، کمک کرد و همین مسأله بر نقشه بلندپروازانه بن سلمان برای فاصله گرفتن از (وابستگی) به نفت تأثیر گذاشت.

طبق این گزارش، انزوای بن سلمان در اواسط ماه سپتامبر در آن زمانی برجسته شد که حتی نزدیکترین متحد وی یعنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز حاضر به مواجهه با ایران پس از حمله به آرامکو نشد و علی‌رغم حمله انصارالله یمن به شریان حیاتی اقتصاد عربستان، اما ولیعهد سعودی تا بدین لحظه موفق به بازخواست آنها نشده است. در مقابل، علی‌رغم تنش شدید میان دوحه و همپیمان واشنگتن یعنی ریاض، اما ترامپ نهم ژوئیه به گرمی از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در کاخ سفید استقبال کرد.

این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به دیدار ترامپ و امیر قطر آورده است، ترامپ در این دیدار با استفاده از روش متمایز خود از امیر قطر به خاطر  خرید مقادیر عظیم تجهیزات نظامی از جمله هواپیما و نیز سرمایه گذاری گسترده در آمریکا تشکر و قدردانی کرد. این دیدار شکست بن سلمان در به انزوا کشاندن امیر قطر را آشکار کرد.

"YaleGlobal" در پایان تأکید کرد: ولیعهد عربستان از طریق سیاست‌های بی‌پروا و شکاف‌های داخلی، خودش را به یک "سرمایه‌گذار قوی بدون دوست" تبدیل کرد و برنامه اقتصادی وی به تدریج از بین رفته و این در حالی است که وی سهواً جایگاه ایران را ارتقا بخشید.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان


( ۱ )

نظر شما :