سومین دیدار وزرای خارجه ایران و ۱+۴؛ احتمالا باز هم بی‌نتیجه

۰۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۸۶۴۳۳ سرخط اخبار

وزرای خارجه ایران و 1+4 برای سومین بار پس از خروج آمریکا از برجام در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در نیویورک گردهم می‌آیند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، چهارشنبه سوم مهر ماه سال جاری وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به همراه فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است با حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، درباره این توافق و آینده آن به گفتگو بنشینند. این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ایران در پی مصوبه شورای عالی امنیت ملی وارد گام سوم کاهش تعهدات برجامی‌ شده است.

در همین خصوص حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه عنوان کرد که در این نشست منطق کاهش تعهدات ایران تشریح و بررسی خواهد شد و افزود: خوشحالم برای اولین بار در تاریخ تخاصم ایران و آمریکا در یک سال و نیم اخیر به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا از نظر سیاسی منزوی شده است. به جز یک الی دو کشور کوچک از اذناب آمریکا، اکثر قاطع کشورها اقدامات آمریکا را محکوم می‌کنند.

رئیس جمهور همچنین عنوان کرد که ایران در نشست مذکور به دنبال تبیین کاهش تعهدات برجامی است.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که جمعه شب ۲۹ شهریور ماه برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد، در بدو ورود از برگزاری این نشست خبر داد و درباره پیوستن آمریکا به ۱+۴ خاطرنشان کرد: پیوستن آمریکا به ۱+۴ چه به عنوان ۱+۵ چه به عنوان مهمان، ضرورتش پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران است.

 

 

ظریف گفت: شرایط بازگشت به میز مذاکره مشخص است و میز مذاکره برای اعضای برجام یا کسانی است که تعهداتشان را در قبال برجام اجرا می‌کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار گیرند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با ذکر این نکته که امکان اینکه ۱+۴ به ۱+۵ تبدیل شود صفر درصد نیست، اما خیلی کم است، خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی تمهیدات برگزاری چنین جلسه‌ای ظرف چند روز آینده فراهم شود، البته در عالم دیپلماسی هیچ چیز غیر ممکن نیست.

برگزاری این نشست در حالی صورت می‌گیرد که از اردیبهشت ماه سال جاری و بعد از بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران در اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی، ابتکاراتی از ناحیه ژاپن و فرانسه برای حفظ برجام و رفع تنش‌های موجود و تأمین منافع ایران از برجام مطرح شد، ولی با کارشکنی آمریکا و عدم موافقت ترامپ، این راهکارها تاکنون نتیجه‌ای را به همراه نداشته است. البته قرار است دیدار‌هایی بین ماکرون و روحانی و همچنین آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن با رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک صورت بگیرد و به احتمال زیاد در خصوص این ابتکارات گفتگو خواهد شد و اینکه آیا بالاخره این راهکارها به نتیجه می‌رسد، باید منتظر ماند و دید.

* تاجیک: بعید است اتفاق خاصی در نشست وزرای خارجه رخ دهد

در همین خصوص «نصرت‌الله تاجیک» دیپلمات پیشین و سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پیش بینی نتایج این نشست می‌گوید: فکر نمی‌کنم این نشست خیلی متفاوت از نشست‌های قبلی در قالب ۱+۴ باشد، چون به هر صورت ایران معتقد است که تا آنجایی که توانسته با مقتضیات برجام خودش را تطبیق داده است و ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این را تأیید کرده است و از طرف دیگر بر این باور است که جامعه جهانی و کسانی که پای این توافق را امضا کردند وفای عهد نکرده و این نشان می‌دهد که دو طرف خیلی فاصله دارند و بعید است خیلی اتفاق خاصی در نشست پیش رو بیفتد.

 

 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در عین حال با برشمردن هفت ویژگی شرایط کنونی بر این باور است که ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست برتر را دارد و خاطرنشان می‌کند: تبعات نشست مجمع عمومی بر نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ نیز تاثیر دارد. اینکه آیا نماینده آمریکا در ۱+۴ شرکت می‌کند یا روسای جمهورها با هم ملاقات می‌کنند، همه اینها بر فضای بین‌المللی اثرگذار است چه برسد به اجلاس پنجگانه.

تاجیک این هفت ویژگی را این چنین برمی‌شمرد:  ۱- یکجانبه‌گرایی ترامپ و ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی به گونه‌ای که فقط ما هزینه این مقابله را نپردازیم، زیرا با این سیاست‌ها و اقدامات ترامپ نقش سازمان‌های بین‌المللی که حاصل تلاش‌های فراوانی بعد از دو جنگ جهانی اول و دوم بوده در حال از بین رفتن است. ۲- تداوم نقش تخریبی اقدامات یکجانبه‌گرایانه ترامپ نه تنها در رابطه با ایران بلکه در رابطه با جهان و مشکلاتی است که ایالات متحده با اروپا، چین و سایر کشورها دارد. ۳- حملات رژیم صهیونیستی به عراق، سوریه و لبنان و ساقط شدن پهپادش در این کشور. ۴- تبعات انزوای ناشی از خروج از برجام ترامپ برای منطقه و جهان. ۵- تحولاتی که در منطقه اعم از ماجرای نفتکش‌ها، ساقط شدن پهپاد آمریکایی و اخیرا اقداماتی که علیه تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفته است. ۶- نیاز به سر و سامان دادن مسائل منطقه‌ای از جمله یمن، سوریه، لیبی و ۷- سه قدم کاهش تعهدات برجامی ایران.

وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه این هفت ویژگی و اتفاقات نشان می‌دهد منطقه با اقدامات یکجانبه ترامپ که توازن ژئوپلیتیکی را به هم زده است در حال سیر به خشونت بیشتر خواهد بود، اما از سوی دیگر این تحولات سخت‌افزاری نیازمند است که با قدرت نرم متوازن شود، که در غیر این صورت این روند خشونت‌آمیز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و به یک درگیری و نزاع منطقه‌ای، هر چند محدود در میان مدت منجر خواهد شد. لذا این ویژگی‌ها ظرفیت‌هایی هستند که در مجمع عمومی امسال سازمان ملل و حواشی آن و از جمله نشست‌های دو یا چند جانبه و با استفاده از اصل استفاده از ظرفیت‌های حاشیه‌ای مجامع بین‌المللی یعنی لابی‌ها، ملاقات‌ها و گفت‌وگوها و از جمله نشست ۱+۴، فارغ از آنکه آیا نماینده‌ای از آمریکا در آن شرکت می‌کند یا نه، باید به آنها توجه شود تا بتوانیم روند افزایش تنش را حداقل در مرحله نخست منجمد کرده و سپس نه تنها برای منزوی نگهداشتن ترامپ بلکه ایجاد اجماع جهانی علیه او برنامه ریزی و تلاش کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین معتقد است که هیأت ایرانی می‌تواند با بازی دیپلماتیک خوب چه در صحن مجمع عمومی و چه لابی‌های کناری از این نشست دستاورد بهتر و بیشتری داشته باشد.

*سومین نشست وزرا به فاصله یک سال

به گزارش فارس، نشست پیش روی کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه، سومین نشست کمیسیون در سطح وزرای خارجه ایران و ۱+۴ بعد از خروج آمریکا از برجام است. وزرای خارجه ایران و ۱+۴ پیش از این یک بار در وین در تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۷ و یک بار دیگر هم در نیویورک در تاریخ سوم مهر ماه ۱۳۹۷ در چارچوب کمیسیون مشترک گردهم آمدند و از دومین نشستی که در نیویورک برگزار شد دقیقا یک سال می‌گذرد.

 

 

 

به گزارش فارس، هفتم تیر ماه سال جاری و پس از صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران در اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی در ۱۸ اردیبهشت ماه، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار و در پایان بیانیه‌ای ۹ بندی صادر شد و اعضا توافق کردند که از نزدیک اجرای برجام را رصد کرده و تصمیم گرفته‌ شد تا نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام در آینده نزدیک تشکیل شود.

جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه (+) و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای گام اول کاهش برخی تعهدات برجامی را اعلام کرد و به طرف‌های باقیمانده در برجام فرصت ۶۰ روزه‌ای داد تا تعهدات بانکی و نفتی خود را اجرا کنند و عنوان شد در غیر این صورت ایران وارد گام دوم کاهش تعهدات برجامی خواهد شد. البته در این مدت تحول خاصی از ناحیه طرف‌های برجامی رخ نداد و جمهوری اسلامی ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی ۱۶ تیر ماه گام دوم را اعلام و پس از پایان فرصت ۶۰ روزه دوم حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه شب ۱۳ شهریور و یک روز پیش از پایان فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام اعلام کرد که گام سوم از روز جمعه (۱۵ شهریور) برداشته می‌شود.

ششم مرداد ماه نیز سید عباس عراقچی پیش از برگزاری نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا گفت که این موضوع هنوز در دستورکار است و امیدواریم بتوانیم سریع‌تر یک دستورکار ملموس و تعیین کننده و نتایج روشن برای جلسه وزرا را آماده کنیم. خواهان جلسه نمایشی و گرفتن عکس نیستیم و خواهان جلسه‌ای هستیم که دارای نتایج روشن باشد.

گفتنی است کمیسیون مشترک برجام قبل از خروج آمریکا از این توافق، شاهد برگزاری دو دور نشست در سطح وزرای خارجه در نیویورک بود که یک دور این نشست اول مهر ماه ۱۳۹۵ و در دوران ریاست جمهوری اوباما و دومین دور نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۶ در نیویورک و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.

نشست کمیسیون در سطح معاونان و مدیران کل نیز تاکنون چندین دور برگزار شده که آخرین نشست آن ششم مرداد ماه امسال در وین به ریاست عراقچی و اشمید بود.

کلید واژه ها: ایران و 1+4


نظر شما :