با انجام گام سوم و گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته صورت می‌گیرد

افزایش۵۰ درصدی توان غنی‌سازی ایران

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۹ کد : ۱۹۸۶۰۶۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
هادی محمدی می نویسد: موضوعات باقی مانده، خیلی مختصر است و این نشان می‌دهد به لحاظ فنی در مذاکرات نحوه تعهدات به شکلی بوده که مشکلی ایجاد نکند و همان طور که آقای صالحی بارها گفت و برخی به ملاحظات سیاسی متاسفانه از آن غفلت می‌کنند این است که صنعت هسته‌ای ما حتی در قالب برجام به اهداف بلندمدت خودش به راحتی خواهد رسید. ما برنامه ۱۵ ساله را در ابتدای برجام، یعنی چهار سال پیش، براساس بیانات مقام معظم رهبری که شرط کرده بودند حتما باید انتهای کار مشخص شود تنظیم کردیم و حداقل ۱۹۰ هزار سو را ارائه دادیم.
افزایش۵۰ درصدی توان غنی‌سازی ایران

 

نویسنده: هادی محمدی، دکترای روابط بین الملل و روزنامه نگار 

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان یک روز پس از آغاز اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به تشریح هشت اقدام زیرمجموعه این گام پرداخت و گازدهی و تشکیل زنجیره های جدید تحقیقاتی از ماشین های پیشرفته IR2M، IR4، IR5 و IR6 و ذخیره سازی مواد غنی شده حاصل از تحقیقات را از جمله این اقدامات برشمرد تا به این ترتیب اقداماتی که براساس برجام قرار بود در سال های آینده انجام شود، به دلیل بدعهدی غرب، از هم اکنون انجام شود. 

بر اساس اظهارات کمالوندی، ایران از روز جمعه و ظرف دو ماه آینده تا پایان فرصت گام سوم، علاوه بر زنجیره 10تایی و 20تایی ماشین IR6 که حدود 10 سو ظرفیت غنی سازی دارد، زنجیره 30تایی را نیز نصب و گاز UF6 برای غنی سازی تزریق می کند. همچنین دو زنجیره 20تایی و 164 تایی از IR4 و IR2M هم در این مدت خواهیم داشت که توان 5 سو غنی سازی دارند. در کنار این ها 10سانتریفیوژ IR5S با 5 سو و سه سانتریفیوژ IR8 با 24 سو ظرفیت غنی سازی به زودی شروع به کار خواهند کرد. با این حساب بیش از 2500 سو به ظرفیت غنی سازی ایران اضافه می‌شود که قدرت غنی سازی برابر با حدود 2500 ماشین IR1 دارد. هم اکنون طبق برجام ظرفیت غنی سازی ایران با 5060 ماشین IR1 در نطنز بیش از 5000 سو است و در واقع کشورمان با این کار 50 درصد توان غنی سازی خود را افزایش داده و ماهیانه 50کیلوگرم اورانیوم غنی شده 4.5 درصد به ذخایر خود که پایه ای برای تولید اورانیوم غنی شده 20 درصد به شمار می رود اضافه خواهد کرد. به گزارش خراسان، روز گذشته بهروز کمالوندی در نشستی خبری در حضور ده ها خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی به تشریح جزئیات بیشتر گام سوم کاهش تعهدات برجامی پرداخت و با بیان این که می توان محدودیت های فنی برجام را در هشت موضوع راکتور اراک، تولیدات آب سنگین اراک، بازفراوری سوخت مصرف شده، ظرفیت و سطح غنی سازی که در گام اول از ۳۰۰ کیلوگرم و در گام دوم از خلوص 3.67 درصد عبور کردیم، تحقیق و توسعه، فردو، تعداد سانتریفیوژها و نظارت‌ها و دسترسی‌های آژانس خلاصه کرد، افزود: موضوعات باقی مانده، خیلی مختصر است و این نشان می‌دهد به لحاظ فنی در مذاکرات نحوه تعهدات به شکلی بوده که مشکلی ایجاد نکند و همان طور که آقای صالحی بارها گفت و برخی به ملاحظات سیاسی متاسفانه از آن غفلت می‌کنند این است که صنعت هسته‌ای ما حتی در قالب برجام به اهداف بلندمدت خودش به راحتی خواهد رسید. ما برنامه ۱۵ ساله را در ابتدای برجام، یعنی چهار سال پیش، براساس بیانات مقام معظم رهبری که شرط کرده بودند حتما باید انتهای کار مشخص شود تنظیم کردیم و حداقل ۱۹۰ هزار سو را ارائه دادیم.

4 اقدام از 8 اقدام در گام سوم انجام شد

کمالوندی در ادامه به بیان اقدامات اصلی ایران در چارچوب گام سوم پرداخت و اظهار کرد: از هشت اقدام ایران در گام سوم، چهار موضوع همین الآن اتفاق افتاده است و آژانس امروز که مراجعه ‌کند خواهد دید که چهار اقدام انجام شده و چهار اقدام هم با فاصله زمانی، انجام خواهد شد. به گفته کمالوندی، طبق بند 32 قرار بود سانتریفیوژ IR6S  از ابتدای سال یازدهم برجام گازدهی شود که ما گازدهی آن را از هم اکنون شروع کردیم. راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR4 که براساس بند 35 ضمیمه یک برجام بوده که ابتدای سال یازدهم برجام قرار بود انجام شود و این هم الآن انجام شده است. ماشین‌ IR6 به صورت زنجیره ۲۰ تایی که قرار بود از آبان ماه آغاز شود که از دیروز گازدهی کرده‌ایم و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهیم. این چهار اقدام عملا انجام شده است. به گفته کمالوندی، چهار اقدام دیگر مانده که دو مورد آنها در یک ماه آینده انجام خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در دو ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم دیگر داریم که ارزش بسیار بالایی دارد، یکی راه اندازی و گازدهی زنجیره‌‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR4 و IR2M همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR5S را تا دو ماه آینده خواهیم داشت. راه‌اندازی گازدهی زنجیره ۳۰ ماشین 6IR نیز که قرار بوده سال هشتم برجام انجام شود و الآن زنجیره 10 تایی آن را داریم و زنجیره ۲۰ تایی را که از دیروز شروع به گازدهی کردیم نیز ظرف دو ماه آینده خواهیم داشت که با این کار عملا ۶۰ ماشین IR6 در حدود دو ماه آینده در حال کار و تحقیق و توسعه و افزایش ذخایر اورانیوم کشور خواهند بود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن تاکید بر این که اگر بخواهیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام دهیم باید ذخایر 4.5 درصد را افزایش دهیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی هم توانایی افزایش ظرفیت و سطح غنی‌سازی نه فقط ۲۰ درصد بلکه به مراتب بیشتر از ۲۰ درصد در داخل کشور وجود دارد. امروز اگر به سازمان گفته شود ۲۰ درصد را آغاز کنید و توجهی هم به نیاز آن نداشته‌ باشید ما تابع امر هستیم. البته کشور در سال‌های آینده به غنی‌سازی ۲۰ درصد نیاز خواهد داشت، اما اگر تصمیم سیاسی باشد ما انجام می‌دهیم. زمانی که از سازمان سؤال می‌شود باید بگویم که حتی اگر قصد داشته باشیم غنی‌سازی ۲۰ درصد انجام دهیم ابتدا باید ذخایر 4.5 درصد خود را افزایش داده باشیم. 

کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که تا چه زمانی این گام‌ها ادامه خواهند یافت و آیا در گام چهارم برنامه‌ای برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و غنی سازی ۲۰ درصدی وجود خواهد داشت؟ گفت: فهرستی از گام‌های مختلف به شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری ارائه و خیلی گزینه‌ها در فهرست اول دیده شده بود؛ حتی خروج از NPT را دیده بودیم که بعد خودمان تجدیدنظر کردیم. گفتیم حداقل این توصیه سازمان انرژی اتمی نیست اگر می‌خواهند در سطوح بالای کشور تصمیم بگیرند، جداگانه است.

کلید واژه ها: برجام گام سوم گام سوم در کاهش تعهدات برجامی کاهش تعهدات ایران در برجام توافق هسته ای ایران


( ۱ )

نظر شما :

حسن ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۳
هزینه فراتر از ساخت بمب اتم را در راه رسیدن به انرژی صلح امیز متحمل شده ایم، انهم در حالی که همه طفهاب به ما احترام نمی گذارند به توافق با ما احترام نگذاشتند و مردم ما را در فشار و سختی قرار دادند و تهدید به حمله نظامی می کنند.بهتر است که حداقل در خفا این قدر صلح امیز عمل نشود.
خودم ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۱
رییس جمهور کلاً در باغ نیست. تمام اقدامات ما خرج دارد و عملی است (مثل نصب سانتریفوژهای پیشرفته، برگرداندن راکتور اراک به شکل قبل و ... که البته قبلاً جرج جداکردن آنها از هم، پرکردن با بتن و ... را هم داده ایم) و اقدامات آنها بدون خرج، کلامی و حتی دارای منافع اقتصادی مانند خریدن نفت ما و فروش کالاهایشان است. پس اگر ما به همین شکل هم گام برداریم و فرضا رییس جمهور بعدی آمریکا به برجام برگردد و یک کلام بگویید که برجام را قبول دارد ما دوباره کلی ضرر متحمل می شویم و کار بازگرداندن گام های قبلی هم به دوش ما می افتد. پس اگر ایران گامی برمی دارد باید غیرقابل برگشت باشد و به طرف مقابل هم بگوید که این گام ها ثابت است وگرنه دوباره ایران مضحکه و آلت دست غربی ها خواهد شد.