وزیر دفاع فرانسه: در حفاظت از خلیج فارس تنها هدف کاهش تنش را دنبال می‌کنیم

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۸۵۳۷۲ سرخط اخبار

وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد که همکاری کشورهای اروپایی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس تنها با هدف کاهش تنش‌ها و بدون به‌کارگیری تجهیزات نظامی بیشتر انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه گفت که پاریس، برلین و لندن برنامه دارند در زمینه خلیج فارس به همکاری و تبادل اطلاعات بپردازند تا امنیت دریانوردی را تحکیم کنند اما این کار بدون به کارگیری تجهیزات نظامی بیشتر انجام خواهد شد.

پادلی افزود: ما سعی داریم خودمان را به عنوان کشورهای اروپایی سامان‌دهی کنیم اما چیزی که قطعیت دارد این است که اقدامات ما تنها یک هدف خواهد داشت و آن کاهش تنش‌های موجود و دفاع از منافع‌مان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، این واکنش کشورهای اروپایی به همکاری در زمینه تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس در پی این مطرح می‌شود که آمریکا مدتی است با ادعای حفاظت از کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز قصد دارد ائتلافی جهانی تشکیل دهد و تا کنون از کشورهای متعددی برای پیوستن به این ائتلاف در خواست کرده است.

اظهارات مقامات آمریکا درباره تشکیل ائتلافی برای تامین امنیت تنگه هرمز در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت: آمریکایی ها از ۶۰۰۰ مایل دورتر به منطقه ما آمدند؛ این تحریک آمیز نیست؟!

وی همچنین در این باره گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

انتهای پیام


نظر شما :