البناء: تقلای آمریکا برای عدم تقابل با ایران نمود بیشتری یافته است

۰۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۸۵۱۴۲ سرخط اخبار

نویسنده لبنانی اظهارات اخیر مقامات ارشد آمریکایی درباره ایران و پیشنهاد روسیه درباره امنیت جمعی در خلیج فارس را از علائم کاهش تنش در منطقه و محصول موفقیت محور ایرانی در تحولات میدانی توصیف کرد.

البناء: تقلای آمریکا برای عدم تقابل با ایران نمود بیشتری یافته است
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «البناء» امروز جمعه یادداشتی را با این عنوان منتشر کرد :«چه اتفاقی بعد از جنگ تانکرهای نفتی روی می دهد؟ کدام گروه برای ایجاد امنیت لایق‌ترند ؟.»

«محمد صادق الحسینی»، نویسنده برجسته لبنانی یادداشت خود را با این سخن آغاز کرد: از جبل  طارق تا تنگه هرمز و تا تنگه کرچ، چشمان همه به ایران دوخته شده است. ایران خبر اول و آخر است. حوادث پشت سر هم در حال وقوعند دنیا در ساعات آتی منتظر چیست؟

نویسنده در چند نکته اظهارات و وقایع مرتبط با کاهش تنش میان ایران و آمریکا در حوزه خلیج فارس را برشمرده و هر کدام را مجزا و خلاصه تحلیل کرد که در ادامه آمده است:

1- اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران در مورد برنامه هسته‌ای و آن هم بدون پیش شرط مهم است. ترامپ در این خصوص به هیچ مسئله دیگری مانند موشک‌های جنگی  بالستیک  و موضوع نفوذ ایران در غرب آسیا و خاورمیانه  اشاره نکرد و مهمتر از همه او در مورد آمادگی خود برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران نامی از اسرائیل و امنیت و منافع آن هم نبرد.

2- چیزی که اهمیت اظهارات ترامپ را بیشتر می‌کند اظهارات «مارک اسپر»، وزیر جنگ جدید آمریکاست که در آن تاکید کرد نیروی دریایی آمریکا هرگز کشتی‌های جنگی در خلیج فارس را اسکورت نمی‌کند اما حضور نظامی در منطقه را برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز حفظ خواهد کرد.

به گفته وی، ارتش ایالات متحده با توجه به میزان مخاطره احتمالی دست به اقدام خواهد زد، خواه از طریق هوایی و خواه از طریق دریایی تا امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز تامین شود.

3-  پیگیری اظهارات اسپر فقط از این جهت نیست که او وزیر دفاع است بلکه او مسئول تهیه نقشه‌های جنگ  به منظور آمادگی برای ورود به هر جنگی علیه هر کشوری است. همچنین او فرمانده سابق ارتش آمریکا یا نیروهای زمینی آمریکا بوده است به این معنی  که او با الزامات وارد شدن به جنگی هر چقدر محدود بیشتر آشناست، چه برسد که جنگی که همه منطقه خاورمیانه را شامل شود.

4- اظهارات وزیر جنگ آمریکا به این معناست که او هم مانند رئیس جمهور آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست. علی رغم اظهارات قبلی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه که از قصد واشنگتن برای ایجاد ائتلافی  برای محافظت از تنگه هرمز گفته بود و کاترین ویل بارگر، دستیار وزیر دفاع موقت آمریکا را بر آن داشت که درباره آن توضیح دهد و بگوید این ائتلاف به منظور بازدارندگی در برابر ایران نیست، بلکه هدف آن تامین امنیت کشتیرانی بین المللی عمدتا از طریق افزایش کار اطلاعاتی و پیگیری است.

5- تفسیر دقیق از مطلب بالا این است که واشنگتن هیچ عملیات تهاجمی را در منطقه خلیج فارس، یعنی علیه ایران، در مرحله فعلی برنامه ریزی نمی‌کند و به دلایل بسیار دیگری  که در اینجا مجالی برای برشمردن آنها نیست.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا و معاون وی موجب می شود که روی اظهارات وزیر دفاع انگلیس درباره  اسکورت کشتی های حامل پرچم انگلیس توسط نیروی دریایی انگلیس در هنگام تردد از تنگه هرمز هم نمی شود حساب کرد. یعنی این اظهارات فقط در راستای تظاهر دولت انگلیس است. همان گونه که پنتاگون هم اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا هرگز کشتی‌های تجاری را در حال حاضر اسکورت نمی‌کند. بنابراین کشتیرانی بین المللی در خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا ایمن و بی خطر است و نیازی به افزایش سطح تنش با ایران وجود ندارد.

البناء نوشت: در اینجا مهم ترین سوال مطرح درباره چگونگی برون رفت از بحران کنونی است سوالی که تهران به آن پاسخ داد با پیشنهاد  معاهده عدم تعرض با کشورهای منطقه که توسط وزیر خارجه ایران ارائه شد.
این روزنامه افزود: این پاسخ را دو روز پیش به شکلی جامع‌تر روسیه در قالب طرح امنیت جمعی در خلیج فارس مطرح کرد به گونه ای که بر مبنای آن منطقه از حضور نیروهای خارجی امریکایی و کشورهای ناتو خالی شود و کشورهای منطقه مسئولیت امنیت این منطقه را برعهده بگیرند چیزی که کاملا با دیدگاه ایران منطبق است اما دستیابی به این هدف طول می‌کشد.
 
این روزنامه لبنانی گفت: پیشنهاد روسیه عملا زمینه آغاز مذاکرات یا تماس‌های آمریکا اروپا و ایران برای رفع عوامل تنش کنونی و ایجاد زمینه ترتیبات امنیتی دراز مدت را فراهم می‌کند.
زیرا در این راستا اول از همه آمریکا از اقدامات تنبیهی علیه ایران دست برداشته و مشکل نفت کش‌های توقیف شده  حل می‌شود. نفتکش ایرانی در جبل طارق، نفتکش انگلیس در بندر عباس و نفتکش روسی در بندر ادیسه جایی که مقامات اوکراین یک نفتکش روسی را توقیف کردند  و ادعا کردند  که این کشتی در قضیه بازداشت سال گذشته کشتی‌های نظامی اوکراینی در تنگه کرچ شریک بوده است.

البناء افزود: چه بسا حماقت مقامات اوکراینی در قبال روسیه در توقیف نفتکش روسی مسکو را به ایجاد راه حلی کلی برای مشکل توقیف نفتکش‌ها تحریک کند موضوعی که به طور کلی تا حد زیادی به کاهش تنش در منطقه خلیج فارس هم کمک می‌کند.

الحسینی در ادامه نوشت: شاید مفید باشد که در چارچوب مطالعه علائم  کاهش تنش در منطقه به بیانیه‌ای که سفارت آمریکا در دمشق امروز در صفحه رسمی خود درباره سفر جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه منتشر کرده است اشاره کنیم. با وجود اینکه این سفارتخانه از فوریه 2012 بسته شده است.

 در این بیانیه درباره دیدار جفری با مقاماتی ترکیه‌ای در بین روزهای بیست و دوم تا بیست و  چهارم ماه جاری در آنکارا گفته شده است که در این دیدارها درباره موضوعاتی مربوط به شرق سوریه و ایجاد منطقه امن در آنجا گفت‌وگو شده است.

با وجود اینکه بیانیه سفارت آمریکا در دمشق گزارش وار است، اما تعمد وزارت خارجه آمریکا در صدور آن از طریق سفارت خود در دمشق و نه سفارت خود در آنکارا معانی زیادی دارد و احتمال‌های بیشتری را در سایه فشارهای بیشتر تحولات میدانی درباره رفتار آمریکا مطرح می‌کند.

انتهای پیام/م
 


نظر شما :