ماکرون از ایران خواست «فورا» ذخایر اورانیوم خود را کاهش دهد

۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۸۴۵۷۷ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه به زودی گام‌هایی برای اطمینان از پایبندی ایران به برجام برمی‌دارد، گفت تهران باید «فورا» ذخایر اورانیوم خود را به سطح معین در برجام برگرداند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه کاهش میزان ذخایر اورانیوم ایران را خواستار شد و گفت پاریس به زودی گام‌هایی برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای (برجام) برمی‌دارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ماکرون که دیروز تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران صحبت کرده، امروز گفته است که ایران باید «فورا» میزان ذخایر اورانیوم به غنای پایین خود را به کمتر از سقف تعیین‌شده در برجام بازگرداند.

وی افزود: «در روزهای پیش رو گام‌هایی برمی‌دارم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران تعهداتش را اجرا می‌کند و همچنان از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند می‌شود.»

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد بخشی از تعهدات خود در برجام را معلق می‌کند. عدم پایبندی به سقف ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز گذشته رسما عملی شد. ایران ۶۰ روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده تا به نحوی آثار ناشی از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را جبران کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام برخواهد داشت.

کلید واژه ها: امانوئل مکرون ذخایر اورانیوم غنی شده کاهش تعهدات هسته ای ایران کاهش تعهدات ایران در برجام ایران و فرانسه


( ۲ )

نظر شما :