سفیر بریتانیا: به شدت نگران برنامه‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی هستیم

۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۸ کد : ۱۹۸۴۴۶۷ سرخط اخبار

سفیر بریتانیا در تهران در بیانیه‌ای از تلاش کشورش به همراه شرکای اروپایی برای یافتن راه‌حل‌هایی به منظور برقراری تجارت با ایران خبر داد و در عین حال از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «راب مک ایر» سفیر بریتانیا در تهران در بیانیه‌ای که امروز (چهارشنبه) پنجم تیر ماه منتشر کرد، با اشاره به سفر «اندرو موریسون» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه که دوم تیر ماه در سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدار کرد، عنوان کرد: «وزیر مشاور در امور خاورمیانه دکتر اندرو موریسون در تاریخ 23 ژوئن (2 تیر 1398) وارد تهران شد. دکتر موریسون از این فرصت استفاده کرد تا مستقیما با همتاهای خود گفت‌‌وگو کند و شنوای دیدگاه‌ها و طرز فکر طرف‌های ایرانی باشد. او آمد چون ما نسبت به استفاده از دیپلماسی برای رفع اختلافات بین ملت‌ها و نیز کاهش تنش‌های خطرناک منطقه‌ای، متعهد هستیم. در همین راستا، وی نگرانی‌های بریتانیا درباره برخی از فعالیت‌های ایران در منطقه، همچون حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان را مطرح کرد. ایشان همچنین بار دیگر تأکید کرد که بریتانیا برای حفظ توافقنامه هسته‌ای مصمم است تا ایران از مزایای اقتصادی ایران برخوردار باشد، تا زمانی که ایران نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند باقی بماند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «در طول 4 سال گذشته از زمان بازگشایی سفارت بریتانیا در اینجا و سفارت ایران در لندن، ما از نزدیک با دولت ایران برای برطرف کردن مسائل باقیمانده دو طرف تلاش کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم همکاری‌هایمان را - در حوزه تجارت، ویزا و مهاجرت و نیز ارتباطات مردم با مردم و نیز تعاملات دانشگاهی و فرهنگی - افزایش دهیم.»

سفیر بریتانیا در این بیانیه می‌افزاید: «برجام یکی از مولفه‌های اصلی روابط ما با ایران و نیز صلح منطقه‌ای و جهانی باقی خواهد ماند.سفر دکتر موریسون به دنبال مسافرت‌های مقامات ارشد از فرانسه، آلمان و بازیگران دیگر بود که در جهت حفظ برجام انجام شد. مسافرت وی فرصتی بود تا با مقامات ایرانی گفت‌وگوهای شفاف و صریحی درباره مسائلی همچون پایبندی به برجام انجام شود.»

در بیانیه مذکور آمده است: «ما متوجه هستیم که اوضاع اقتصادی در ایران در حال وخیم شدن است و در حال تلاش گسترده با ایران و شرکای اروپایی‌مان هستیم تا راه‌حل‌هایی پیدا کنیم تا بتوانیم از برقراری تجارت بین دو طرف حمایت کنیم - راه‌حل‌هایی که شامل هستند اجرایی کردن هر چه سریع‌تر مکانیسم مالی اینستکس. با وجود این، بریتانیا به شدت نگران برنامه‌های ایران برای کاهش تعهدات خود در قالب برجام است و قویا معتقد است اقدام ایران نسبت به توقف اجرای تعهدات برجامی خود به نفع هیچ یک از طرف‌های این توافقنامه منجمله خود ایران نخواهد بود.»

در پایان این بیانیه آمده است: «تعهد ما نسبت به حفظ برجام - منجمله تعهد ما نسبت به برداشتن تحریم‌ها- واضح است. اما این بستگی به این دارد که ایران نسبت به اجرای تمام تعهدات خود در قالب برجام پایبند باقی بماند.»

 

 

به گزارش فارس، سفیر بریتانیا در تهران در حالی در این بیانیه از کاهش تعهدات ایران در برجام ابراز نگرانی می‌کند که براساس بندهای 26 و 36 برجام این حق به ایران داده شده است که در صورت عدم پایبندی طرف‌های مقابل اقداماتی را صورت دهد. تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات برجامی دقیقا یک سال بعد از خروج غیرقانونی دولت ترامپ از برجام صورت گرفت. تصمیم ایران هم در چارچوب برجام و به صورت گام به گام خواهد بود. (بیشتر بخوانید)

 

 

اندرو موریسون در سفر اخیرش به تهران ضمن دیدار با سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرد و عراقچی در این دیدار با اشاره به تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات برجامی گفت: هیچ توازنی بین تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد و بنابراین دلیلی برای ادامه تعهد ایران به این توافق باقی نمی‌ماند.

 

 

عراقچی همچنین اظهار داشت: ما متقاعد شده ایم که عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در برجام نه بخاطر ناتوانی بلکه بخاطر عدم اراده بوده است. اروپا حاضر نیست برای حفظ برجام اندک هزینه ای بپردازد. شرکت های اروپایی جرأت تخطی از دستورات خزانه داری آمریکا را ندارند و این به معنای عدم حاکمیت اروپا حتی در داخل مرزهای خود است. 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران افزود: تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است و جمهوری اسلامی ایران تا تامین خواسته های خود به این روند ادامه خواهد داد. (اینجا بخوانید)

در همین زمینه نیز سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران (+) دیروز (سه‌شنبه) چهارم تیر ماه در دیدار معاون وزیر خارجه اسلواکی عنوان کرد که «با توجه به وعده های انجام نشده طرف اروپایی، دلیلی برای اجرای تعهدات یکجانبه ایران در برجام باقی نمانده است.»

بیانیه مذکور در حالی صادر شده است که فردا (پنجشنبه) ششم تیر ماه میزان ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد کشور از مرز 300 کیلوگرم عبور می‌کند.(اینجا بخوانید)

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه 27 خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران اعزامی اعلام کرد: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد ، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.»

کلید واژه ها: بریتانیا


( ۱ )

نظر شما :