ادعای سفیر انگلیس در ایران: احضار نشدم

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۸۴۱۹۷ سرخط اخبار

سفیر انگلیس در تهران یکشنبه «احضار» به وزارت خارجه ایران در پی حمایت کورکورانه لندن از واشنگتن در ماجرای حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان را تکذیب کرده است.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری تسنیم، «راب مک‌کر»، سفیر انگلیس در تهران امروز یکشنبه احضار به وزارت خارجه ایران به دلیل ادعاهای انگلیس درباره ماجرای حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان را رد کرد. 

پیش از این گزارش شده بود در پی اظهارات خلاف واقع وزیر خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه روز شنبه در ملاقات با سفیر انگلیس، شدیداً به این مواضع غیر قابل قبول و ضد ایرانی دولت انگلیس اعتراض و با اشاره به اتهام مطروحه که بدون ارائه کمترین سند و مدرکی و تنها در چارچوب سیاست دنباله رو لندن از واشنگتن مطرح شده، افزود: در جریان جلسه (بسته) پنجشنبه گذشته شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچکس بجز انگلیس با این اتهام واهی آمریکا همراهی نکرد؛ حتی بسیاری از رسانه‌های بین المللی شناخته شده نیز ادعای آمریکا و انگلیس را به استناد اظهارات مقام‌های شرکت مالک کشتی و ملوانان آن رد کردند.

مک‌کر در توئیتر، در واکنش به گزارش‌ها در این خصوص نوشت: «جالب بود و برای خودم هم تازگی داشت. من دیروز خواستار دیدار فوری با وزارت خارجه شدم و اجابت شد. البته، اگر رسماً احضار شوم مثل همه سفرای دیگر، همیشه پاسخگو خواهم بود.» 

روایت دولت آمریکا از نقش‌آفرینی ایران در ماجرای حمله به دو نفت‌کش در روز پنجشنبه در دریای عمان با تشکیک‌های جدی در دنیا مواجه شده و در اروپا، غیر از انگلیس طرفداری پیدا نکرده است.

منابع خبری پنجشنبه از حمله به 2 نفتکش در دریای عمان خبر دادند. کشتی «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال و کشتی «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش اول از امارات متحده عربی به‌سوی تایوان و کشتی دوم که مالک آن یک شرکت ژاپنی است از عربستان سعودی به‌سوی سنگاپور در حال حرکت بودند.

منابع آگاه گفته‌اند اولین کشتی ساعت 8 و 50 دقیقه صبح در فاصله 25مایلی جاسک و دومین کشتی در ساعت 9 و 50 دقیقه در فاصله 28مایلی جاسک دچار حریق شد. کشتی اول از میانه دچار حریق شد.

بنا به گفته منابع آگاه 23 خدمه کشتی اول و 21 خدمه کشتی دوم خود را به آب انداختند و در نهایت با شناورهای ایرانی به بندر جاسک انتقال یافتند.

دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه، همان‌طور که انتظار می‌رفت انگشت اتهام را به‌سمت ایران نشانه گرفت. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسماً ایران را عامل این حادثه معرفی کرد. پامپئو مدعی شد ارزیابی‌های دولت آمریکا بر «داده‌های اطلاعاتی» استوار است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم چند بار تصریح کرد که حمله به نفتکش‌ها توسط ایران انجام شده است.

علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه‌شب ویدئویی را منتشر و ادعا کرد در ساعت 4:10 بعدازظهر پنج‌شنبه به‌وقت محلی، یک قایق گشتی ایران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

این روایت، اما به‌شدت مورد تردید واقع شده. «یاتاکا کاتادا»، مالک نفتکش ژاپنی گفته که به‌خلاف روایت آمریکا اصلاً انفجار مین عامل صدمه به این کشتی نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک «شیء پرنده» صورت گرفته است. او ادعاها درباره هدف قرار گرفتن کشتی‌ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

روایت آمریکایی‌ها میان کشورهای اروپایی هم به‌غیر از انگلیس مشتری خاصی پیدا نکرده و به‌نظر می‌رسد این بار ادعاهای آمریکا آن‌قدر غیرقابل‌قبول است که از پس اقناع اروپای کاملاً همنوا با آمریکا در اتهام‌پراکنی علیه ایران در مسائل منطقه‌ای هم بر نیامده است.

دولت آلمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا علیه ایران را زیر سؤال برد و گفت که تنها انتشار یک ویدئو برای متهم کردن یک طرف به انجام حمله به نفتکش‌ها کافی نیست. اتحادیه اروپا هم در برابر سیاست آمریکا که می‌گوید «فشار حداکثری علیه ایران» را در دستور کار قرار داده همه طرف‌ها را به «خویشتنداری حداکثری» دعوت کرده است.

«ناتالی توچی»، از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران را «بازیگری بسیار معقول» توصیف کرده و ادعای آمریکا را به‌چالش کشیده است. او گفت: «قبل از آنکه کسی را مقصر قلمداد کنیم به شواهد معتبر نیاز داریم».

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانی‌ها «بازیگرانی بسیار معقول» هستند گفته است: «این‌که آنها در زمان حضور نخست‌‌وزیر ژاپن در کشورشان به یک کشتی ژاپنی حمله کنند کار چندان معقولی نیست».

توچی در ادامه ادعا کرده سیاست‌های واشنگتن علیه تهران به تضعیف جناحی در داخل ایران ــ به‌قول او «میانه‌روها» ــ منجر خواهد شد که از همکاری با اروپا حمایت می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته کشورهای اروپایی به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت ترامپ و رویکرد ستیزه‌جویانه این کشور علیه ایران این بار جانب احتیاط پیشه گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کنند.

انتهای پیام/


( ۱ )

نظر شما :

ایرانی ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۴
بعید نمی دانم که نماینده ی کفتار پیر انگلستان، ــ احتمالا برای اولین بار در زندگیش! راست بگوید و واقعا او بوده باشد که عملا وزارت خارجه ی ایران را احضار کرده باشد!! سالهاست که عرق میهنی و عزت ایرانی از وزارت خارجه رخت بسته.. این کشور سالهاست که بدون دستگاه وزارت خارجه و وزیر خارجه اداره می شود!!