وزیر خارجه انگلیس: برجام توافقی حیاتی است

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۹۸۳۴۴۸ سرخط اخبار

هانت با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که همسو با وزرای خارجه فرانسه، آمریکا و آلمان نسبت به بروز جدی تنش ها در منطقه نگران است.
وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که ایران بایستی به تمام تعهداتش در برجام پایبند باشد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 14گزارش خود از فعالیت های هسته ای ایران و بعد از توافق برجام پایبندی ایران به این توافق را تایید و گفته است که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هیچ انحرافی نداشته است.
ایران پس از خروج آمریکا از برجام در روز 18 اردیبهشت‌ماه سال 97 و بازگشت تحریم‌ها، هفته گذشته به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و تأکید کرد: هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف‌شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی مرحله‌به‌مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند. 
نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا، اولین نشست این وزرا بعد از هشدار برجامی ایران است.
به گزارش ایرنا، هانت پیش از آغاز نشست امروز به خبرنگاران در بروکسل با اشاره به افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا، دو طرف را به آرامش دعوت کرد و افزود: دو طرف بایستی دغدغه های طرف مقابل را درک کنند. ما به شدت نگران خطر بروز درگیری نظامی بین طرفین هستیم که به صورتی اتفاقی رخ دهد.
وی بروز درگیری نظامی را برای هر دو طرف غیرضروری توصیف کردوافزود: نبایستی ایران را در مسیر دست یابی به سلاح هسته ای قرار دهیم. چون اگر ایران به قدرت هسته ای تبدیل شود، همسایگانش هم می خواهند مسیر مشابهی را طی کنند. این در حالی است که خاورمیانه یکی از بی ثبات ترین مناطق جهان بوده و این یک گام در مسیر اشتباهی است.
«دیدی ریندرز» وزیر خارجه بلژیک هم بر لزوم اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها تاکید کرد و گفت : هنوز باور داریم که پنجره گفت و گو و دیپلماسی باز است.
همچنین «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که اروپا از حفظ توافق هسته‌ای با ایران که آن را برای امنیت اروپا ضروری می داند، تلاش می کند. وی افزود: هیچکس نمی‌خواهد که ایران بمب اتم داشته باشد و (چنین چیزی) هدف توافق است.» 
او با اشاره به اینکه این بهترین توافقی بود که به دست آمد گفت که همچنان از اجرای توافق حمایت می‌کند.
ماس در ادامه گفت: «ما در ماه‌های گذشته گام‌های سازنده‌ای را به ویژه درباره کانال مالی اینستکس برداشته‌ایم تا این کانال اجرایی شده و به بهره‌ برداری برسد تا برجام همچنان اجرایی شود.»
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از پایان این نشست ضمن تاکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرد: نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته آینده انجام شود.

کلید واژه ها: انگلیس برجام


نظر شما :