عراقچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: شماره تلفن ترامپ مشکل را حل نمی‌کند، اگر نیاز باشد آنها شماره ما را دارند/ اینستکس خواسته برجامی ما را تامین نمی‌کند/ ایرانی‌ها سخاوتمندانه پذیرای افغان‌ها هستند/ دوستان بار را از روی دوش اروپایی‌ها برندارند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۹۸۳۳۸۲ سرخط اخبار

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ملاقات مدیران ایرانی و خارجی اینستکس از بررسی نظام نامه‌های کاری این سازو کار خبر داد و گفت: اینستکس پیشرفت خوب، اما آهسته‌ای داشته است و اروپایی ها باید از فرصت ۶۰ استفاده کنند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا و موضع وزارت امور خارجه در رابطه با این بیانیه گفت: برای ایران بیانیه‌های اتحادیه اروپا ملاک نیست، بلکه عمل آن‌ها ملاک است.

وی در ادامه افزود: چه آن‌ها (اروپایی‌ها) بپذیرند و چه نپذیرند ضرب الاجل ایران قطعی بوده و در زمان ذکر شده مهلت آن به پایان خواهد رسید؛ ایران در پایان ۶۰ روز مرحله بعدی از کاهش تعهدات خود را آغاز خواهد کرد و ما پیش‌تر راجع به مرحله بعدی اقدامات ایران به آن‌ها توضیح داده ایم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان خاطرنشان کرد: به بیانیه و صحبت آن‌ها اهمیتی نمی‌دهیم، آنچه برای ایران اهمیت دارد، این است که آن‌ها در عمل خواسته‌های ما را تامین کنند که خیلی روشن در دو حوزه نفتی و بانکی خواسته هایمان را به اطلاع آن‌ها رسانده ایم.

آماده گفت وگو و مذاکره با اروپایی ها هستیم/ مهلت ۶۰ روزه  تغییری پیدا نخواهد کرد

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای مذاکرات احتمالی در این ۶۰ روز با اروپایی ها دارید، توضیح داد: اروپایی‌ها تمایل خود را نشان داده و از کانال‌های مختلف اظهار علاقه کرده اند، در هر صورت با توجه به شرایط فعلی باید مذاکراتی را داشته باشیم و ببینیم آیا می‌توان راه حلی پیدا کرد یا خیر.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: ایران هیچ گاه از گفت وگو با کشور‌های عضو برجام مانند اتحادیه اروپا، چین، روسیه و... امتناع نکرده و نخواهد کرد.  اگر در خصوص ابعاد سیاسی، فنی و حقوقی تعهداتمان نیاز به رایزنی داشته باشیم، آماده گفت وگو و مذاکره هستیم، در هر صورت مدت تعیین شده تغییری پیدا نخواهد کرد. اما در حال حاضر برنامه مشخصی تنظیم نشده و ما منتظر هستیم که آن‌ها خود به جمع بندی رسیده، مواضع خود را مشخص کنند، توانایی خود را در نظر گرفته و سپس اگر علاقه‌مند باشند گفت و گویی داشته باشیم.

بحث خروج افغان‌ها از ایران و باز گرداندن آن‌ها هیچ گاه در دستور کار قرار نداشته است

وی همچنین در رابطه با اظهارات خود درباره مهاجرین افغان، توضیح داد: صحبت‌های من بسیار روشن بود و اینکه برخی از دوستان برداشت دیگری داشتند جای تاسف دارد؛ بحث خروج افغان‌ها از ایران و باز گرداندن آن‌ها مطرح نیست و هیچ گاه در دستور کار ما قرار نداشته است. موضوع این است که کشور‌های غربی و به صورت مشخص کشور‌های اروپایی هم به تعهدات خود عمل کنند. خواهش می‌کنم کسانی که این مسائل را تحلیل می‌کنند بحث را به انحراف نکشانند؛ روی سخن با افغان‌ها و افغانستان نیست بلکه با کشور‌های غربی و به طور مشخص اروپایی‌ها است.

عراقچی ادامه داد: کسانی که مسبب مشکلات و نابسامانی‌ها و آوارگی مردم افغانستان هستند باید به مسولیت خود عمل کنند، اما نه تنها مسولیت خود را اجرا نمی‌کنند بلکه ایران را هم که از مهاجران افغان میزبانی می‌کند، تحریم کرده و تلاش می کنند فشار‌های اقتصادی به ما وارد نمایند.

وی افزود: اوضاع به این شکل نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آن‌ها حتما باید به مسولیت‌های خود عمل کنند. منظور از عمل به مسولیت هایشان این است که اروپایی ها باید یا هزینه‌های مربوط به مهاجران و پناهندگان را تقبل نمایند یا بخشی از آن‌ها را در کشور خود پذیرا باشند. در نهایت باید بگویم که صحبت ما در جهت بهبود وضعیت پناهندگان و مهاجران افغانستان است و روی سخن ما با کشور‌های غربی و اروپایی است. نباید اجازه دهیم که آن‌ها از مسولیت خود فرار کرده، در حالی که ایران را تحریم می کنند.

مواضع اروپا در قبال مهاجران پسندیده نبود/ دوستان (در داخل کشور) در جهت برداشتن فشار از روی دوش  اروپا حرکت نکنند

دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: مواضع اروپا پسندیده نبوده و دوستان (در داخل کشور) در جهت برداشتن فشار از روی دوش  اروپا حرکت نکنند؛ زیرا باید این فشار بر روی کشور‌های اروپایی وجود  باشد و علاوه بر این، پذیرش پناهندگان یک مسولیت بین المللی است و به همین دلیل هم کمیساری عالی پناهندگان در سازمان ملل ایجاد شده است، ولی مشارکت کشور‌های اروپایی در قبال هزینه کردن برای پناهندگان در کشور‌های دیگر را با  ایران مقایسه کنید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند و ما می‌توانیم گزینه‌های دیگری هم  در برابر خواهران و برادران افغان قرار دهیم. هیچ تحمیلی بر آن‌ها نخواهد بود و لازم است که من این موضوع را تصریح کنم که  ۴۰ سال است با این عزیزان زندگی می کنیم و آن‌ها بخشی از جامعه و زندگی ما شده اند، برخی از آن‌ها در جبهه‌های جنگ و دفاع از حرم حضور فعال و قهرمانانه‌ای داشته اند.

وی در ادامه افزود: افغان‌ها در اقتصاد، جامعه و بسیاری از امور ما حضور فعالی دارند و شرافتمندانه زندگی می‌کنند، ملت ایران بر اساس وظیفه اسلامی، انسانی و بین المللی از آن‌ها سخاوتمندانه پذیرایی کرده است؛ ما به همه وظایف خود آشنا هستیم و به انجام آنها ادامه می دهیم.

در زمینه آموزش و بهداشت به افغان‌ها کمک کرده و کوتاهی نکردیم

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان بابیان اینکه در زمینه آموزش و بهداشت به افغان‌ها کمک کرده و کوتاهی نکردیم، اظهار داشت: علاوه بر این در رابطه با تسهیلاتی که ایران برای افغان‌ها ایجاد کرده است هم باید بگویم که قرار است یک شنبه در خصوص اعطای تابعیت به کسانی که از مادر ایرانی و تابعیت خارجی متولد شده اند لایحه‌ای در مجلس بررسی شود که عمده آن شامل کودکانی می شود که پدر افغانی دارند؛ ما این اقدامات را انجام داده و خواهیم داد، اما نباید کشور‌های اروپایی از مسولیت خود فرار کنند و لازم است مسولیت خودشان را انجام دهند، ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

اینستکس پیشرفت خوب، اما آهسته‌ای داشته است/ در ملاقات مدیران ایرانی و خارجی نظام نامه‌های کاری اینستکس بررسی شد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی در مورد  آخرین مذاکرات بین ایران و اروپا در رابطه با اینستکس اینگونه توضیح داد: آخرین مذاکراتمان به سه شنبه هفته گذشته و پیش از موضع فعلی ایران برمی گردد. ساز و کار اینستکس پیشرفت خوب، اما آهسته‌ای داشته است و نیاز بود که ساز و کار مشابهی در ایران شکل بگیرد که اخیرا تاسیس شده و روز سه شنبه مدیران ایرانی و خارجی این ساز و کار با یکدیگر ملاقات داشته اند و نظام نامه‌های کاری را بررسی و اسناد آن را رد و بدل کردند.

اینستکس خواسته  برجامی ما را تامین نمی‌کند/ چشم انداز اینستکس امیدوار کننده نیست مگر اینکه اروپا در مهلت ۶۰ روزه حرکتی انجام دهد

وی در ادامه تصریح کرد: اینستکس به عنوان یک ساز و کار مالی معمولی در حال پیشبرد است، اما این ساز و کار خواسته ما را در برجام تامین نمی‌کند؛ خواسته ما این است که بتوانیم ساز و کار خود را ادامه داده، در آمد‌های ناشی از آن برگشته، قابل دسترس بوده و استفاده شود. اگر اینستکس می‌تواند در این زمینه کمک کند، فبها، ولی اروپایی‌ها باید منابع مالی لازم را در اختیار اینستکس قرار دهند.

عراقچی در رابطه با اینستکس تاکید کرد: اینستکس زمانی می‌تواند برای ما مفید باشد که اولا سریع‌تر عملیاتی شود و ثانیا همه حوزه ها، همه کالا ها، تحریمی و غیر تحریمی را در بر گیرد، همچنین منابع مالی و خطوط اعتباری در آن قرار داده شده باشد؛ یا اروپایی‌ها باید از ایران نفت بخرند که اینستکس بتواند به مسولیت خود عمل کند یا به اشکال دیگری خطوط اعتباری (برای ما) قرار دهند. به هر حال اینستکس می‌تواند به تامین خواسته‌های ایران کمک کند، ولی متاسفانه تا الان روند آن کند بوده و چشم اندازش چندان امیدوار کننده نیست مگر اینکه در مهلت ۶۰ روزه (اروپا) حرکتی انجام دهد.

 خروج از بحرانی که ترامپ برای  آمریکا ایجاد کرده نیازی به میانجی و شماره تلفن ندارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه پس از موضع‌گیری محکم جمهوری اسلامی ایران و اعلام مهلت مهلت ۶۰ روزه برای اروپایی‌ها، شاهد تکاپویی از سوی کاخ سفید برای برقراری تماس با تهران بودیم، حتی ترامپ شماره ای هم برای برقراری این تماس ارائه کرده است. همچنین به تازگی از سوی کشورهای مختلف در منطقه و فرامنطقه ای پیشنهادهای بسیاری برای میانجیگری برای برقراری این رابطه مطرح شده است، تصمیم وزارت خارجه در قبال این موارد چیست، تصریح کرد: برای خروج از شرایط دشوار و بحرانی که ترامپ برای خود و آمریکا ایجاد کرده است، نیازی به میانجی یا شماره تلفن نیست.

ایالات متحده تنها با تجدید نظر در سیاست های خود می تواند از وضعیت تنش آمیز فعلی خارج شود

وی ادامه داد: واشنگتن باید سیاست و رفتار خود را تصحیح کند؛ تمام دنیا به سیاست‌های غلط کاخ سفید و اشتباه آن‌ها در خروج از برجام و خطایشان در تحریم ایران اذعان کرده و سیاست فشار حداکثری آمریکا را اشتباه می‌دانند. ایالات متحده باید در رفتار و سیاست خود تجدید نظر کند تا بتواند از این بحران خود ساخته و وضعیت تنش آمیز فعلی خارج شوند وگرنه خروج از این شرایط نیازی به تلفن و میانجی ندارد.

عراقچی در رابطه با نقش اروپا برای فشار وارد کردن به واشنگتن برای تغییر سیاست در قبال تهران و شروط ۱۲ گانه پمپئو تصریح کرد: شروط پمپئو بسیار مضحک است. ضمن اینکه پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد، باید بگویم که روز جمعه ترامپ ۱۲ شرط را به یک شرط تقلیل داد که آن هم در برجام محقق شده است. به نظر من کاخ سفید از فقدان یک سیاست منسجم و معقول در خصوص ایران، کل منطقه و چه بسا در سطح بین الملل رنج می‌برد؛ راه اصلاح امور، اصلاح سیاست‌ها و رفتار‌های کاملا غلط واشنگتن است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه با شماره تلفن ارائه شده از سوی ترامپ چه خواهید کرد؟ تصریح کرد: اگر نیاز شود آنها شماره ما را دارند.

کلید واژه ها: سید عباس عراقچی ایران و اروپا ایران و امریکا برجام خروج ایران از برجام کاهش تعهدات ایران در برجام


( ۳ )

نظر شما :

ایرانی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۱
پاسخ آقای عراقچی بسیار جالب بود ، و اما موضوع حضور چند میلیونی افغانها درایران آنهم بعد از چهل سال ، نمیدانم اگر پاکستانی ها میرفتند به هند و درکشورهند پناهنده میشدند چه وضعیتی پیدا میکردند با توجه باینکه هند قبل از جدائی پاکستان کشورمادری آنها بود ، یک راه بیشتر ندارد یا افغانها برگردند به افغانستان یا اینکه شهروندی ایرانی را قبول کنند و هرچه مدارک مربوط به افغانستان است را باطل کنند و رسمأ با ملیت ایرانی زندگی کنند ، و سازمان ملل هم در این زمینه خیلی سهل انگاری کرده که آنها را به کشوری مثل کانادا اسکان نداده ، بحث در این زمینه زیاد است و مقامات ایران بیشتر از هر کشور دیگر در جهان پذیرای افغانها بوده است .