نیویورک‌تایمز: تحریم‌های ضدایرانی، بازار نفت جهان را آشفته می‌کند

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۹۸۲۸۵۳ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه کاراکاس و تهران، خطر آشفتگی بازارهای نفتی جهان را به همراه دارد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌تایمز» در گزارشی به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا اشاره کرد و نوشت که تلاش‌های آمریکا برای تشدید تحریم‌های تهران و کاراکاس، خطر آشفته‌ کردن بازار نفت جهان را به همراه دارد.

این گزارش سپس اینگونه توضیح داد که مقامات آمریکایی با اعمال فشار به چین و هند برای قطع یا کاهش شدید خرید نفت از ایران و ونزوئلا، در حقیقت به دنبال  قطع شاهراه اقتصادی دو کشوری است که از نظر واشنگتن ثبات غرب آسیا و آمریکای لاتین را تهدید می‌کنند.

بنا به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز اینگونه اقدامات واشنگتن احتمالاً به آشفتگی بازارهای جهانی و در پی آن تیره شدن روابط با چین و هند و یا افزایش قیمت بنزین در آمریکا منجر خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، سردرگمی‌ها در خصوص اینگونه اقدامات آمریکا موجب شده است که کشورهایی که معافیت خرید نفت ایران را دریافت کرده بودند وارد بحث‌های جدی با دولت ترامپ شوند زیرا طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد تا 2 می (12 اردیبهشت ماه) در خصوص تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای کشورهای چین، هند و سه کشور دیگر تصمیم‌گیری کند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشت که توقف محموله‌های نفتی می‌تواند منابع جهانی نفت را تضعیف کند و قیمت‌ نفت را در این برهه از زمان که اقتصاد جهان روند رو به کاهشی دارد، افزایش دهد.

«حلیمه کرافت» تحلیلگر سابق «سیا» و رئیس بخش راهبرد کالا در بانک سرمایه‌گذاری RBC، معتقد است: «اگر می‌خواهید قیمت بنزین را پایین نگه دارید، راهبرد اعمال حداکثر فشار به صادرات ونزوئلا و ایران، نمی‌تواند بهترین راهبرد باشد».

هر دو کشور ایران و ونزوئلا از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت محسوب می‌شوند و بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، دولت ترامپ در تلاش بوده است تا تغییرات سیاسی مهمی را در قبال ایران اجرا کند به طوریکه از توافق هسته‌ای 2015 ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خارج شد و تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد و همچنین از آنجایی که به دنبال خلع «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از قدرت است، با اعمال تحریم‌، به دنبال اعمال فشار به دولت کاراکاس است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، با اینحال علیرغم کاهش شدید منبع اصلی درآمد ونزوئلا و ایران که از طریق صادرات نفت تأمین می شد، رهبران این دو کشور ثابت کرده‌اند که بادوام هستند.

هم‌اکنون مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند تا فشار اقتصادی بیشتری به این دو کشور تحمیل کنند و برخی از مقامات کنونی و سابق آمریکا و همچنین مدیران اجرایی صنعت نفت و تحلیلگران، در جریان جزئیات چگونگی تحمیل چنین فشارهایی علیه ایران و ونزوئلا قرار گرفته‌اند.

طبق این گزارش، چین و هند که نیازهای آنها به انرژی بسیار زیاد است، نوامبر گذشته معافیت 6 ماهه برای خریداری نفت ایران دریافت کردند اما هیچ کدام از این دو کشور به درخواست آمریکا برای کاهش شدید خرید نفت از ایران پایبند نبوده‌اند.

ژاپن، کره جنوبی و ترکیه نیز سه کشور دیگری محسوب می‌شوند که مشمول قانون معافیت آمریکا شدند و بنا به گفته سازمان بین‌المللی انرژی، این سه کشور همچون چین بیش از سقفی که دولت ترامپ برای واردات نفت از ایران تعیین کرده بود، خریداری کردند.

برخی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به تمدید این معافیت تمایل دارد و این در حالی است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال قطع این معافیت است.

«وندی شرمن» قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران معتقد است که به صفر رساندن صادرات نفتی ایران و ونزوئلا، نقاط منفی زیادی دارد و این مسئله می‌تواند به افزایش چشمگیر قیمت نفت منجر شود.

این روزنامه آمریکایی تحلیل کرد که تنش واشنگتن با چین می‌تواند مذاکرات تجاری و همکاری با این کشور در زمینه کره شمالی را، که هر دو از مسائل کلیدی در دیپلماسی ترامپ به حساب می‌آیند، تهدید کند. از طرف دیگر ترکیه در صورتیکه وادار به کاهش خرید نفت از تهران شود، به احتمال زیاد، وابستگی بیشتری به انرژی روسیه پیدا می‌کند.

معافیت خرید نفت ایران برای اولین بار در سال 2012 به چین، هند و دیگر خریداران نفت ایران داده شد زیرا در آن زمان دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا، تحریم‌های شدیدی را علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع کرد.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، آمریکا مجدداً تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند اما معافیت 6 ماهه‌ای را به چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، یونان و ایتالیا برای خرید نفت اعطا کرد.

تا ماه دسامبر، تایوان، یونان و ایتالیا هرگز از معافیت خود استفاده نکردند و واردات نفت از ایران را قطع کردند اما هم‌اکنون صادرات نفت ایران رو به بهبود است. در ماه فوریه و مارس، ایران حدود 1.3 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که این یک افزایش چشمگیر از ماه دسامبر محسوب می‌شود.

کشور چین به تنهایی روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت خام ایران را وارد می‌کند. هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. این کشور از تعهد خود در قبال واشنگتن مبنی بر عدم واردات بیش از 300 هزار بشکه نفت در روز فراتر نرفته است اما با اینحال خرید خود را کاهش نداده است.

طبق این گزارش، هند به صادرات نفت ونزوئلا وابسته است اما بزرگترین مشتری نفت ونزوئلا، آمریکا است و آمریکا که مخالف «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا است و از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا حمایت می‌کند امیدوار است با خلع مادورو از قدرت و روی کار آمدن گوایدو، تولید و صادرات نفت ونزوئلا افزایش یابد و در نتیجه واشنگتن با کمک دولت جدید ونزوئلا بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که کاهش محموله‌های نفت ایران و ونزوئلا در کنار تشدید درگیری‌های داخلی لیبی که یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت است، قیمت پایه هر بشکه از نفت جهان را از آغاز سال جاری، حدود 20 دلار افزایش داده که می‌توان گفت قیمت پایه هر بشکه نفت جهان از آغاز سال جاری میلادی، افزایش 40 درصدی داشته است.

این افزایش قیمت نفت جهان موجب افزایش قیمت بنزین در آمریکا شده است و فقط در همین یک ماه گذشته، هر روز به طور متوسط قیمت بنزین در آمریکا حدود یک پنی افزایش داشته است. تحلیلگران می‌گویند که اگر معافیت برای خرید نفت ایران به کشورهای بالا تمدید نشود، احتمالاً قیمت‌ هر بشکه نفت 10 دلار یا بیشتر افزایش می‌یابد.

این گزارش در پایان نوشت، گرچه عربستان سعودی می‌تواند با افزایش تولیدات نفتی، تاحدودی قیمت‌ نفت را کاهش دهد اما قصد چنین کاری را ندارد زیرا پاییز سال گذشته، دولت ترامپ برخلاف میل عربستان، به برخی کشورها معافیت خرید نفت ایران را اعطا کرد.

«سداد ابراهیم الحسینی» یکی از معاونان سابق رئیس شرکت نفت عربستان، «آرامکو»، گفت، ترامپ با اعطای چنین معافیت‌هایی،‌ اعتبار خود را از دست داد.


نظر شما :